Urlastning fram

W

Wilden

Hej!
Kan ni som använder fronturlastningen beskriva vilken ordning ni gör?
Ta ner bommen öppnar luckan o.s.v.

Jag har fronturlastning men aldrig använt. Kan det vara så att hästarna kan bli mer benägna att hoppa över frambommen för att komma ut?

Berätta lite om för och nackelar!
MVH W
 
Sv: Urlastning fram

Först sätter på tränset på hästen och står och håller i den så den står inte fastbunden, sen tar en annan ner rampen och kommer in och tar ner bommen och skjuter främre delen åt sidan, sen går vi ut.

Snäll häst som står och väntar på att man ber honom att gå! :D

Man bör nog vara två iaf den första tiden, ifall hästen kan bli lite 'oh - NU ska jag ut!'.
 
Sv: Urlastning fram

Kan det vara så att hästarna kan bli mer benägna att hoppa över frambommen för att komma ut?

Svar Nej. Jag har hört om hästar som har hoppat över frambommen utan att ha blivit urlastade med frontrlastning någon gång. Jag har varit med om hästar som ogillar ( vill ut snabbt) att åka transport, som har blivit urlastade i froten, som aldrig har vistat någon tendens till att försöka gå över frambommen.
 
Sv: Urlastning fram

Svar:JA!
Har nog sett lite mer iom att jag är mer än dubbelt så gammal som du.:cool:
 
Sv: Urlastning fram

Jag tycker att man bara skall använda fronturlastning i bland. Då inte alla transporter har det och tänk om du måste låna en utan och så får du svårigheter att backa ur den.

Jag lastar av min tjej fram då jag är själv, släpper låss henne och tar bort bommen jämter, öppnar och tar bort bommen framför henne. Hon är väldigt lugn så känner att det går bra att göra så.
 
Sv: Urlastning fram

Låter nästan krångligare än att lasta ur bakåt när man är själv.
Jag har aldrig prövat att lasta ur framåt, funkar bra bakåt.
Kanske inte värt att pröva.
 
Sv: Urlastning fram

Jag lastar bara ut framåt. om vi är två så lossar jag hästen och tar ner bommen och viker den lilla väggen åt sidan sedan säger jag åt den andra personen att öppna rampen, sedan går vi ut.
är jag sälv så öppnar jag rampen först och sedan går in. hästen står lugnt och väntar tills jag är klar.

alla mina hästar tycker att det är kanon skönt att gå framåt och slippa backa.
 
Sv: Urlastning fram

Jag håller mig till min teori att hästarna inte blir mer benägna att hoppa över bommen. I och med att det finns hästar som hoppar över bommen då de aldrig har blivit urlastade fram, så håller inte tesen att de blir mer frestade pga fronturlastningen.
Dessutom har jag även hört om andras erfarenheter, och även de är mer än dubbelt så gamla som mig ... :cool: på dig själv.
 
Sv: Urlastning fram

Svar:JA!
Har nog sett lite mer iom att jag är mer än dubbelt så gammal som du.:cool:

Eftersom jag med är "äldre" kan jag def dementera ditt påstående...
Alltså NEJ har aldrig haft eller ens HÖRT nån häst som är mer benägen att hoppa över frambommen för att den lastas ut fram, den jag hade som hoppade över frambommen gjorde det redan FÖRSTA gången hon åkte transport (under färd) och hade då aldrig lastats ut fram eller ens visste om att den möjligheten fanns...

Lastar i stort sett alltid ur själv. Öppnar lilla skötardörren så hästen kan titta ut där. Öppnar sen framurlastningen, kliver in den vägen. Tar loss hästen (om jag ska ha träns på sätter jag på det nu), öppnar bommen för den åt sidan och kliver helt enkelt ut ur transporten som om jag klev ur en spilta eller dörrspringa... Jätteokomplicerat !

Äger nu äntligen (igen) en fronturlastad trailer och lastar därmed aldrig ut bakåt....
 
Sv: Urlastning fram

Det lät ju jätte enkelt nu. Min häst är inte så van att åka och han brukar sparka bakut ganske rejält innan man lastar av. Kanske värt att prova lasta ur fram i alla fall. Jag har en ehästars Ifor W.
 
Sv: Urlastning fram

Jag har också enhästars Ifor, och det fungerar jättebra för oss. Min hoppade när vi INTE hade fronturlastat, och själva "hoppandet" hänger inte ihop med transportens urlastning, utan hur man lastar hästen och vad den tycker om det.
Jag köpte just enhästars, för att han alltid ska stå bra, inga skramlande mellanväggar på sned etc, och att jag kan sätta fast honom som i gången, gör att huvudställningen blir behaglig, och så för att han ska avslappnat stå och vänta tills jag är klar med allt, inte hålla på och backa/sparka.
Jag gör så att jag öppnar övre luckan först och pratar med honom, så kan han få stå tills jag tycker det är lämpligt att ta ut honom,får han vänja sig vid miljön och titta ut/lyssna av. Sedan tar jag ned främre rampen, går in kopplar loss hösäcken/höseglet, lossar grimskaften, fäller bommen och ställer den utanför, sedan får han vänta tills jag bestämmer att nu går vi av.
 
Sv: Urlastning fram

För min del har jag bara upptäckt fördelar. Min häst kasatde sig alltid ut bakåt. Nu tänker han inte bakåt på samma sätt. Ut för honom är frammåt.

Sen vi köpte ett ifor släp med fronturlastning kan jag äntligen åka på träningar själv eftersom jag både kan lasta och lasta ur själv. Innan var man tvungen att stänga bakom honom fort som tusan annars kastade han sig ut, nu står han helt still.
 
Sv: Urlastning fram

Nej.
Vår ponny slängde sig ur när man skulle lasta ur bakåt, men har alltid stått som ett ljus och väntat på att få gå ut när han får gå ut framåt.

Vi har ett Fautrassläp och då har man två stora framdörrar. Brukar i så fall gå in genom den som ponnyn inte skulle ut genom, därefter knäppa loss honom från transportgrimskaftet, ta bort frambommen och därefter öppna urlastningsdörren. Han stod stilla hela tiden utan att stressa.
 
Sv: Urlastning fram

Du sätter alltså fast grimskaften på sidan av grimman, ett på varje sida?
 
Sv: Urlastning fram

Jag öppnar frontrampen, går in den vägen och tränsar och fixar,
Lossar sedan bommarna och viker undan väggen och leder sedan
ut hästen.
Han har aldrig varit så lätt att lasta och hantera som nu.
Bästa investeringen på länge. Ja till Fronturlastning.

Jag lastar och åker med honom själv.


/ Lisa
 
Sv: Urlastning fram

Ja, i min transport finns det ringar uppe längs sidorna där jag satt rejäla blå/gula transportlinor, med en panikhake i ena ändan och vanlig i andra.
 
Sv: Urlastning fram

kl

vilken sida är bästa att stå om man ska använda fråntutlastningen. Jag har en STOR häst, och fuderar på om jag ska använda den när jag åker med han själv.
 
Sv: Urlastning fram

Varför skulle det vara annorlunda mot om man lastar ut vanligt? Det är ingen stor grejj.

Våran häst står alltid på vänster sida som vanligt.
 
Sv: Urlastning fram

Tänkte att det kanske blir trångt att svänga ut från ena sidan. luckan sitter ju inte rakt fram utan till höger.
 
Sv: Urlastning fram

Nu vet jag inte vad du har för transport, men vi har en Star Trailer där det går jättebra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 670
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 447
Senast: HannaZ
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 031
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp