Usch vad äckligt!

B

benjamin

Maskade den nyimporterade ponnyn med ivomec härom dagen. Det tog tre dagar sedan kryllade det av knallröda styngflugelarver eller om det var nästa stadie för de var stora och tjocka ca 2-3cm långa och en cm breda. Jag har aldrig varit med om att de varit så stora och som sagt KNALL RÖDA.
Undra om det är läge att maska om om några veckor igen för att vara säker på att få ut alla? Stackars ponny. Inte konstigt att han var mager. :(
 
Uhhhh,, vad vidrigt.....En sak bara,,, jag har hört (obs "har hört") att man ska vara lite försiktig efter ett så stort maskangrepp pga kolikrisk....Men jag vet inte säkert hur det är med den saken :smirk:
 
Det har jag också hört.
Jag tycker att du ska prata med din veterinär innan du avmaskar en gång till.
 
Ok! Ska ringa vetrinären i morgon eller... de har kanske stängt. Får ringa på onsdag (ush då börjar skolan igen = jobbet)
 
Jag fick som svar på ett inlägg jag skrivit för ett tag sen att det inte är någon ide alls att avmaska på vintern för att maskarna är inkapslade i tarmen eller hur det nu var...
Då är det visst idé alltså.
 
Och jag tyckte att det var äkligt när jag hittade en enda spolmask (tror jag) lång ca 1,5 dm och vit...
Jag hade nog svimmat om jag hittat det du hittade :crazy:
 
Ja, jag blev lite svag i benen helt klart. :smirk: Ang. att avmaska på vintern så står det ju också på innehållsdeklarationen på ex. ivomec att de tar alla stadier av styngflugan. Tillskillnad från när jag själv var aktiv för drygt tio år sedan (nu är det min dotters ponnyer) och man fick hämta recept på styngflugemaskmedel från veterinären och det bara gick att avmaska dem i november (eller vad det nu var) för att de då var i det stadiet att de befann sig på det stället i magen där de gick att komma åt dem.
 
Man avmaskar inte på vintern för att maskarna är i dvala (utom spolmask i feb på unghästar). Om man väcker en massa blodmaskar så kan man få ordentlig kolik och behöva buköppna om man har otur.

Så maskarna finns där på vintern med, men de är i vinterdvala och vissa masksorter bör man inte väcka då. Det är därför man ska avmaska i samråd med vet om man måste avmaska vintertid (det kan ju vara så att man får hem en kraftig maskangripen häst etc).
 
Ptrooo stopp!

Du har gjort helt rätt! Att maskarna kommer ut betyder ju att du fått BORT dem! Ivomec tar maskarna redan i larvstadiet, därför kan man avmaska så tidigt som september mot styngflugan, men du kommer åt dem hela vintern. Att du ser dem är ju för att de hunnit komma ner i magen och kommer ut nu när du avmaskade. Det betyder inte att hästen har extremt mycket, utan bara att du just ser dem för att de hunnit växa sig stora.

Det man ska akta sig för är att avmaska så man stör BLODMASKEN som kapslar in sig nu när det är kallt (eller torrt). Styngflugan orsakar inte kolik, däremot kan blodmasken göra det.

Du har alltså kommit åt det du kan och behöver inte avmaska något mer.

Jag har precis pratat med VidiLab om detta, så det är kontrollerade uppgifter!
 
Tack! Det där med att avmaska vintertid har jag aldrig hört förut. Tack för den infon och hoppas att jag inte stört blodmaskarna :eek:. Ok, jag ska alltså inte avmaska mer mot styngflugan nu. När ska jag ge mig på nästa avmaskning. När har de där äckliga blodmaskarna vaknat? :smirk: :devil:
 
Tycker du ska ringa vet och fråga om nästa maskning. H*n kanske kan lägga upp ett schema åt dig så att du maskar rätt tid och med rätt preparat?! :)
 
Blodmasken bekämpar man under betessäsongen. Dvs 3 dar före betessläpp, sen med det intervall som medlet har (4, 8 eller 12v). HÄSTEN klarar av rätt mycket blodmask, man avmaskar för att hålla ner smittan. Är du osäker på om hästen har mycket så skicka in ett träckprov i april innan du avmaskar.

Här finns artikel om avmaskning!
 
Ska man rådfråga en veterinär bör man göra träckprov först för att ha något att utgå ifrån. Dessutom ska man vara SÄKER på att veterinären ifråga är uppdaterad på parasitologi, vilket de allra flesta tyvärr inte är.
 
Mitt Shire-ungsto fick kolik dan före julafton och veterinären var tvungen att komma ut. Han gav smärtstillande, tarmavslappnande, pencillin och han rekommenderade oss att avmaska henne igen trots att hon avmaskades i höstas. Så visst kan man avmaska på vintern.
 
Vilken mask trodde veterinären var orsaken? Och varför tog han inte träckprov för att vara säker? Har man otur så FÖRVÄRRAR man saken.

Blodmasken (som är den som orsakar kolik vanligast) ligger i dvala när det kallt eller torrt. Avmaskar man då kan man massuppväcka dem och ORSAKA kolik. Så nej, man ska inte avmaska på vintern om man inte har specifika problem, och man bör då ha KOLLAT att det är mask som är problemet.
 
Blodmask. Jag har inte avmaskat henne, tror inte att hon har mask och hon har inte visat koliksymptom sen dess. Det var en holländsk veterinär, kanske har de andra teorier i holland...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 109
Senast: Twirro
·
G
  • Låst
Hästvård Har avmaskat vårt föl för två dagar sen och idag hittade jag 10 cm långa ganska tjocka döda maskar i bajset. Vad är det för maskar? Bör...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Madick
·
Hästvård En häst i stallet bajsa ut massor styngflugelarver i dag.... Hoppas de gör ett " kolla masken test" nu... För visst behöver det inte...
2
Svar
35
· Visningar
5 408
Senast: Lillemim
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp