Bukefalos 28 år!

Usch,vad hemskt!

Sv: Usch,vad hemskt!

Min dvärghare hittades levande igår kväll efter nästan 4 dygn :D Och fortfarande hittas det många vid liv, så jag håller tummarna för alla som fortfarande saknas :)
 
Sv: Usch,vad hemskt!

Jag var där! och är så tacksam att det inte föll när jag var därinne.

Jag hade extrem tur, hade tagit med nästan alla mina silver (8 av 10) och fick med mig alla levande hem.

De satt under den hela biten av taket, kaniner som satt 2-3 burar från mina hittades döda. Mina var de första dom bar ut och satt i intakta burar.

Så tacksam att taket inte rasade och dödade kaninuppfödare också. Mina tankar går till de som förlorat sina djur därinne, otroligt ändå att så många har överlevt.
 
Sv: Usch,vad hemskt!

Nej, tyvärr inte. Säljaren hade satt den brevid sina chinchillor under natten, i en tom bur, dagtid satt den i SKUFs monter.
Har precis pratat med säljaren, 4 av hans chinchillor är hittade döda, de satt på rad och i den 5e buren satt vår scheck. hans andra kaniner är inte hittade ännu, inte heller vår. Lider så med säljaren, nästan hela hans avelsmaterial är nu borta.

Usch, hoppas den är vid liv.

Ja så tråkigt för de som mister flera års arbete, jag hade ju nästan alla mina silver med och de är svåra att få tag på så hade de dött så hade jag inte haft något alls att avla på.
 
Sv: Usch,vad hemskt!

Men gud! Så hemskt:cry:
Uppfödaren till en kanin jag ev ska köpa är där med flera kaniner, hoppas dom(och givetvis alla andra)klarat sig!

Gadriel här på buke är väl också där?
Vi får hålla tummarna att hennes med klarar sig!

Önskar man kunde åka ner och hjälpa till, känns hemskt att bara sitta här hemma...

Jag ringde direkt på morgonen när jag hörde om det och frågade om jag skulle komma dit eller inte men de ville att man skulel hålla sig därifrån, går väl inte att alla är där. Men jag såg ju iaf ett par av mina på första bilden SKAF la ut och såg även att silver som satt närmare raset levde och förstod att alla mina borde vara vid liv.
 
Sv: Usch,vad hemskt!

Kl

Ja,man sitter ju och läser morgontidningen varje dag,och det rapporteras därifrån!
Jag har inte åkt förbi och sett raset,det är så många andra som går/åker förbi och glor..

Men vad jag förstått,så är många kaniner räddade,och fler hittas vartefter,men att antalet döda/avlivade kaniner inte är så jättehögt? Jag lider med dom som blivit av med sina kaniner!
När jag hörde om det,så trodde man ju att "nä,där finns nog inte många levande"!
Nu menar jag inte "ett par döda kaniner hit eller dit,spelar ingen roll",utan att som det ser ut på bilderna,så borde det inte funnits någon levande liten kanin!

2549386909.jpg

4288518150.jpg

3769552030.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Usch,vad hemskt!

delvis kl

Det är så läskigt det här!

Förstå att vi bor i ett land där sånt här väder förekommer lite då och då, men ändå kan man inte bygga tak som håller och tåg som kan gå!:mad:
Tänk om dom inte byggda jordskalvs-säkra hus i Japan?

Hoppas att dom hittar ännu fler levande niner!
 
Sv: Usch,vad hemskt!

som det ser ut på bilderna,så borde det inte funnits någon levande liten kanin!

Fast här har kaniner försprång mot större djur och mot människor. Kaniner är så små att det är större chans att de ska hamna oskadda i mellanrum mellan all bråte.

Dessutom eftersom kaniner i det vilda lever i hålor så blir de inte rädda av att hamna i ett litet utrymme.

Kaninerna har blivit rädda precis under raset, men alla de som oskadda hamnat i hålor bland bråten tror jag har lugnat sig ganska snart.

Förhoppningsvis har de flesta kaniner som hamnat i kläm dött relativt omgående och inte behövt sitta och lida.

Det värsta hade varit om det rasar när det varit människor i hallen.

Däremot tycker jag det är skrämmande att man bygger nyare hus så dåligt att de inte klarar snö!

Om man kollar nyheterna över sånt som rasat är det ju ofta skolor, idrottshallar, ridhus, djurstallar och liknande som inte är så himla gamla typ 10-20 år gamla.

Hoppas folk lär sig av detta och när de bygger tex ett ridhus så lägger man på lite pengar och bygger ett par snöklasser mer än vad man behöver göra enligt nuvarande byggnormer.
 
Sv: Usch,vad hemskt!

*kl*

Undrar hur många nya kaniner som har hunnit "produceras" av misstag innan de fick tag i dem... fast de (kaninerna alltså :p) kanske var för chockade för att tänka på reproduktion? :confused:
 
Sv: Usch,vad hemskt!

Har räddningsarbetet avslutat, står så på videon:crazy::(?

Fast de har väl fått ut alla tror jag? Det var i alla fall på väldigt god väg sist jag kollade... Höm... "Totalt har cirka 1 300 kaniner (inklusive hopparna) räddats medan bortåt 200 djur har hittats döda." står det på skaf sidan. Lite nyare på sidan står det att inga kaniner finns kvar... Fast det utesluter väl inte att det kanske hittas fler senare..
 
Sv: Usch,vad hemskt!

I natt åkte de sista räddade kaninerna från Nyköping till sina ägare genom gemensamma transporter.

Vår hane är tyvärr inte med i dessa transporter :cry: Det blir så tungt att ringa samtalet till min dotter som idag fyller år på bortaplan. Så hon sett fram emot denna hane, en ovanlig ras och ovanlig i denna färg. En viktig del i hennes avel. Nästa steg är att söka ny hane utomlands.

Något som känns både jobbigt och ändå lite hoppingivande är att räddningsperonal har sett kaninen infångad och fått sår tvättade, den var i gott mod och bör inte varit någon av de som avlivats. Dagen efter fanns kaninen inte kvar. Vi hoppas att den hamnat fel och att den som har den söker efter ägaren. Han står i säljarens namn på KAFs listor och vi hoppas på ett samtal från honom, kaninen på ena sidan av vår hittades levande och de på andra sidan döda i sina burar så hoppet är stort att vår ändå överlevde.
 
Sv: Usch,vad hemskt!

Usch då, hoppas han bara hamnat fel då, kan säkert bli en del förväxlingar i allt kaos.
 
Sv: Usch,vad hemskt!

*kl*

Undrar hur många nya kaniner som har hunnit "produceras" av misstag innan de fick tag i dem... fast de (kaninerna alltså :p) kanske var för chockade för att tänka på reproduktion? :confused:

Lär nog vara en del, får hoppas att inga honor stryker med pga av det om de t ex är för unga eller för stora korsningar, tänker om en hermelin korsas med fransk vädur. Men på hästar anpassar väl sig fostret efter storleken på mamman men jag vet inte hur det är på kanin?
 
Sv: Usch,vad hemskt!

*kl*

Undrar hur många nya kaniner som har hunnit "produceras" av misstag innan de fick tag i dem... fast de (kaninerna alltså :p) kanske var för chockade för att tänka på reproduktion? :confused:

Både korsningsungar och kastrerade hanar är väl att vänta. Hoppas bara att det inte är så många...
 
Sv: Usch,vad hemskt!

Lär nog vara en del, får hoppas att inga honor stryker med pga av det om de t ex är för unga eller för stora korsningar, tänker om en hermelin korsas med fransk vädur. Men på hästar anpassar väl sig fostret efter storleken på mamman men jag vet inte hur det är på kanin?

Fostren anpassas efter honan och jag tror faktiskt inte det är så många som kommer ta skada av att de är tex för unga heller. Inte att rekommendera såklart men kaniner klarar det mesta.

Tycker det är helt otroligt att såpass många klarade sig. Är glad över att varken jag eller kaninerna var där!
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 696
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp