Bukefalos 28 år!

Utan broddar i snön?

S

sararara

Funkar det att rida en skodd häst utan broddar i snön? Kanske inte där det är isigt osv men på en äng eller i skogen där det bara är snö..Eller är det riskfyllt? Halkar dom lätt? Lite galopp och trav menar jag då, inte bara skritt..

Och nästa fråga..vad kan hända om man rider när hästen får snöstyltor?
 
Sv: Utan broddar i snön?

Jag hade inte vågat rida i snön utan broddar då man inte kan se i fall det är isigt under snön.
 
Sv: Utan broddar i snön?

att rida på en äng med snö är väldigt bra träning för hästen, och oftast tycker de det är mkt roligt.
ang snöklampar: blir vid kramsnö. är det fruset på marken under snön ska du nog inte rida där, då finns risken att de vrickar sig. Är marken mjuk är det ingen fara, vi tränar våra travhästar i snön, de får klampar men har inte trampat snett en gång. klamparna flyger av.

det är värre att rida med brodd i snön, då fastnar mer snö.
 
Sv: Utan broddar i snön?

Att den fläker sig, och då har du både problem och en lång konvalecens.
Sösulor och brodd borde vara självklart.
 
Sv: Utan broddar i snön?

Prova själv att dra en järnsko över snön så märker du hur halt det blir och med tyngd på blir det som att åka skridskor för hästen. Så för allas säkerhet så brodda plus snösulor annars kan det gå mkt illa.
 
Sv: Utan broddar i snön?

fast hästen trampar igenom snön. måste nog vara en jäkla skare om hästen ska kunna gå snön.
 
Sv: Utan broddar i snön?

Idag red jag min hingst och en annan valack ut i snön utan broddar. Dock hade jag gått den vägen innan för att kolla att det var ok.
 
Sv: Utan broddar i snön?

Att rida i djupsnö utan broddar går för det mesta bra. Men man ska ändå vara medveten om risken för att de ska halka till och fläka sig.

Själv red jag i djupsnö idag utan vare sig broddar eller snösulor och det gick alldeles utmärkt (med lite tur). Var så otroligt härligt att rida ut medan snön yrde! Pållen blev superbusig! Snön var så djup att vi även kunde trava och galoppera en kortare stund (är ju jobbigt med så djup snö).
 
Sv: Utan broddar i snön?

Jag hade inte vågat. Men så är jag sjukt skraj för allt var halka heter :angel:
 
Sv: Utan broddar i snön?

Jag rider helst inte ut i snön utan brodd, just för det som någon annan skrivit - man ser inte om det är halt/is under..
Men nog går det med all säkerhet bra vid väldigt djup snö men tyvärr har vi aldrig så pass djup snö här jag bor så brodd är en självklarhet vid snö/vinter..
 
Sv: Utan broddar i snön?

Även fast hästen inte går på skare så packas det snö under skon vilket gör det glashalt och utan fäste.
Brodd och sulor vid vinterväglag.:)

*kl*
Trav och galopp skulle jag inte ge mig ut på utan broddar. Benen slirar bara på hästen och den sträcker sig. Även i skritt glider benen undan, de får trippa fram spänt och försiktigt. Hellre då barfota, det ger bättre grepp än bara sko utan brodd.

Snöstyltor är inte roligt, det blir halt och hästen vrickar sig lätt. Som sagt, sulor och brodd is the shit.:D
 
Sv: Utan broddar i snön?

Jag hade inte vågat. Men så är jag sjukt skraj för allt var halka heter :angel:

:bow:
Jag hade precis 2 veckor innan snön återkom plockat av min dam snösulorna.
Nu tror jag att uteritterna får vänta tills man ser den sluttande vägen till
skogsbrynet ordentligt, vill allt annat än halka med hästen.

M-oaa
 
Sv: Utan broddar i snön?

När det är djupsnö rider jag på fälten utan broddar. Har aldrig varit med om att någon häst jag ridit halkat vid dessa tillfällen.

Om det inte är djupsnö eller det är isigt under snön så bör man ju absolut ha broddar på hästen.

:)
 
Sv: Utan broddar i snön?

precis, vid vinterväglag, givetvis. men nu pratar vi ju om att rida på åkrar osv, och då kan jag lova dig att det fastnar mer snö om man har brodd än utan.
 
Sv: Utan broddar i snön?

Nu skrev jag vinterväglag just för att markera att det var snö på marken och inte direkt syftat till en väg.

Jo det kan jag säkert tänka mig (har aldrig provat) men varför inte bara använda sulor/snowgrip tillsammans med brodd för att slippa problemet?
 
Sv: Utan broddar i snön?

här nere har det varit barmark hela vintern, i förra veckan slog det till med en halvmeter snö. Nu är det nästan helt borta.
Ska vi då ha sulor hela vintern, IFALL det kommer snö?
eller ska hovslagarn komma ut en gång i veckan?

Brodd ökar skaderiskt massivt, om de går med det i hagen, särskilt om man, som vi, har mkt busiga hästar.
 
Sv: Utan broddar i snön?

här nere har det varit barmark hela vintern, i förra veckan slog det till med en halvmeter snö. Nu är det nästan helt borta.
Ska vi då ha sulor hela vintern, IFALL det kommer snö?
eller ska hovslagarn komma ut en gång i veckan?

Brodd ökar skaderiskt massivt, om de går med det i hagen, särskilt om man, som vi, har mkt busiga hästar.

Jag hade min gamla häst skodd, jag tog på broddarna när jag red, hade de aldrig på i hagen. Fy vilken skaderisk det hade kunnat bli. Nu är jag glad för att min häst är oskodd. Broddar är ett :devil:tyg... Jag har dock aldrig använt sulor. Har alltid använt hovolja och det har fungerat bra.
 
Sv: Utan broddar i snön?

jag gjorde så med, när jag har ridhäst.
Nackdelen är att på travskor finns inte broddhål...
 
Sv: Utan broddar i snön?

Ja jag tror du har svaren själv på dina frågor:p

Är det inte halt där du rider varför skulle de vara riskfyllt utan broddar?
Min häst får snöstyltor lite nu och då, inte det roligaste men inte så farligt heller. Du får bara kratsa lite mer och kanske rida där det inte är så mycket tösnö.

Varmblodet utan skor över huvudtaget går galant på väg och skog- o vi har fortfarande vinter.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 094
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp