Bukefalos 28 år!

Utan broddar i snön?

Sv: Utan broddar i snön?

här nere har det varit barmark hela vintern, i förra veckan slog det till med en halvmeter snö. Nu är det nästan helt borta.
Ska vi då ha sulor hela vintern, IFALL det kommer snö?
eller ska hovslagarn komma ut en gång i veckan?

Brodd ökar skaderiskt massivt, om de går med det i hagen, särskilt om man, som vi, har mkt busiga hästar.

Jag har ju bara erfarenhet av där jag bor och här är det ren dumhet om man inte har sulor och brodd. (alt. barfota) Därför svarar jag utifrån det jag lever i, vet inte var ni andra håller hus.:p

Om ni nästan aldrig har snö, men det kan komma vips bara, så skulle jag nog ändå välja att ha såna där snowgrip med luftspalt hela vintern. Mina hästar har bra hovar och sulorna påverkar dem inget så därför skulle jag ha det för säkerhets skull.

Läste också att travskor inte har broddhål och då har man väl inget val vad gäller det?

Jag förstår tanken med skaderisk, men som sagt, där jag bor så är det värre utan broddar. Mina hästar är inte heller bråkiga/busiga.
 
Sv: Utan broddar i snön?

fast hästen trampar igenom snön. måste nog vara en jäkla skare om hästen ska kunna gå snön.

Jag vet inte var du bor men där jag bor e snön så tjock att hästarna inte trampar igenom till marken, det är allt snö kvar i deras hovspår!
 
Sv: Utan broddar i snön?

När jag rider i snön, är snösulor och broddar på. Man vet aldrig vad som finns under snön..
 
Sv: Utan broddar i snön?

jag gjorde så med, när jag har ridhäst.
Nackdelen är att på travskor finns inte broddhål...

Finns det inte? Vad jag minns hade vi 6 broddar i varje sko när vi travtränade vårat sto...
 
Sv: Utan broddar i snön?

Tror du ska lyssna på norrlänningarna i den här tråden. Vi som har snö och is från oktober till april lägger på snösulor och minst fyra brodd i november och har dem på till snön är borta. Vi värderar risken för fläkskador som mycket större än trampskador osv av brodd. Skulle aldrig rida utan brodd på snö och is, inte ens släppa ut i hagen. En fläkning eller omkullridning orsakar ofta mycket svåra skador.
 
Sv: Utan broddar i snön?

Får man kapa tråden och fråga vad ni använder för snösulor...?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 094
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp