Utbrändhet - vad vill du ha från chefen?

@Mitten
Jag tycker verkligen du ska ha en stor eloge för att du vill göra något och finnas där i en tuff situation :bow: Det låter verkligen som om du gör det som är möjligt för den anställde och att du tar hen på allvar!

Min fundering är om det kanske går att ha någon form av rehab-möte med företagshälsovården tex och den anställde där ni går igenom konkret vad ni kan göra på arbetsplatsen, vad den anställde vill osv. Då kanske det går att bena lite i huruvida det är rimligt att sätta begränsningar på jobbet eller ej, för det låter som en svår balansgång. Och anledningen till att jag tänker att det kan vara en poäng i att resonera med hälsovården (eller sjukskrivande läkare/behandlare för den delen även om det brukar bara väldigt svårt att få ihop sådana tider) är för att om personen är en som lever för att prestera så kan det vara svårt att inse det själv och därmed bra med mer input. (Jag säger absolut inte att ni ska köra över hen och pela med hela handen, men jag tänker att ibland kan det vara bra att höra fler än en säga att det inte är helt rimligt att fortsätta på ett inslaget spår).

Tack för pepp! Bra idé att jag kan få stöd av samtalskontakten också. Jag skall föreslå det för personen i fråga.
Vi har bokat avstämningsmöten 2 gånger i veckan också, så vi kollar av allt.
 
Det finns en distanskurs som jag har sökt till våren som heter Arbetsmiljö och stress. En av böckerna som ingår som kurslitteratur heter Stress, prestation och återhämtning. Den kan säkert vara till hjälp om du vill ha något att läsa.
 
Du tror inte att det skapar en press när en person ser att "alla andra" jobbar efter kontorstid? Och nej, alla använder inte mail när det gäller saker som kan vänta. Det är din inställning men långt ifrån allas verklighet och arbetsplatsmentalitet.

Om en gör som @svea säger och tidsinställer mailen, absolut, men annars verkar det urkorkat att sitta och maila en person efter arbetstid om hen har potential att jobba sig in i väggen. Det signalerar just att hen "borde" vara tillgänglig efter arbetstid.

Så ja, jag är helt med @BornAgain angående mailtider.

Och jag är helt emot. Jag tycker inte heller att man bör hindra brevbäraren att dela ut post vid fel tider, utan det räcker att jag öppnar postlådan när jag kan och behöver.
 
Om du har börjat få stressrelaterade symtom, som inte uteslutande beror på jobbet, vad vill du ha / förväntar du dig från din närmsta chef? Någon som vet nån bra litteratur som kan vara bra att läsa som chef? Någon med egna erfarenheter som vill dela med sig av tips och råd?

Jag är oerhört tacksam över hur min nya chef hanterar min situation(jag arbetstränar nu men kommer förhoppningsvis få en utvecklingsanställning). Hen har själv haft utmattningssyndrom, varit sjukskriven och lyckats vända det innan hen var helt inne i vägen. Kanske tack vare det är hen oerhört noga med att jag inte ska få några nya arbetsuppgifter utan att det går genom henom, det får aldrig bli så att det börjar lassas saker på mig okontrollerat bara för att jag i teorin kan göra det.
Vi har också en väldigt bra kommunikation om vilken prioritetsordning som gäller om jag skulle ha flera uppgifter så att jag slipper tänka på det själv. Den energi jag har ska jag kunna lägga på arbetsuppgifterna, inte något runtomkring.
Jag har också fått ett eget rum att sitta i trots att andra anställda, med "viktigare" positioner, får dela rum.

Nu har jag andra diagnoser utöver utmattningsdepression, men de har också med stresskänslighet att göra.
 
Jag tror (utan att ha varit exakt där själv men har hört detta från en god vän) att det är väldigt viktigt att vara noga när personer kommer tillbaks till jobbet också. Nu verkar det inte vara aktuellt i just ditt fall @Mitten, men jag tar upp det ändå.

Min vän var sjukskriven i ett halvår, har jag för mig, för just utmattningsdepression. Hennes chef var mycket stöttande när hon blev sjukskriven, de hade bra samtal både om situationen som hade lett till att det blev som det blev, och om vad min vän skulle fokusera på under sjukskrivningen - alltså återhämtning och återuppbyggnad så att säga. Hon såg till att telefonen blev omdirigerad, föreslog att hon - chefen - skulle byta lösenord på min kollegas mailkonto så att hon inte skulle kolla den av rutin, och så vidare.

Så var det dags för vännen att återvända till jobbet. De hade kommit överens om ett datum och vännen hade inte hört något annat så dök upp i vanlig tid. Då var chefen skitsur för att min vän inte hade kollat sin jobbmail dagarna innan hon kom tillbaks, för hon hade minsann bokats in på möte 08:30 och allt vad det var. Behöver jag säga att vännen kraschade igen?
 
Och jag är helt emot. Jag tycker inte heller att man bör hindra brevbäraren att dela ut post vid fel tider, utan det räcker att jag öppnar postlådan när jag kan och behöver.
Du ser inte att din jämförelse haltar? Och att ditt synsätt helt uppenbart inte fungerar i många verksamheter just för att mail och tillgänglighet är laddat?

Många av oss delar med oss av erfarenheter om stress och press, bland annat kopplat till mail - du ser inte då att det kanske inte riktigt är så smärtfritt och oproblematiskt som du vill få det till? Och att det kanske är bättre att vara lite försiktig i situationer som den @Mitten utgår från istället för att bara köra på?

Jag kan tycka att det är otroligt okänsligt att envist hävda att det är helt oproblematiskt och att mail inte skapar press för att "en kan öppna det i mån av tid" när flera menar motsatsen. Och också rätt ignorant att insinuera att det är plättlätt att hantera det och självklart att mail inte används till annat än oprioriterade ärenden :crazy:

Jag inser att vi har helt olika inställning och erfarenheter av att vara sjukskriven på grund av utmattning (och jag är inte ute efter att få dina personliga erfarenheter av utmattning och sjukskrivning). Men jag kämpar dagligen för att orka med mitt jobb, min prestationsångest och mitt liv efter min krasch och jag kan ärligt säga att hade jag bara mötts av din inställning och din attityd så hade jag aldrig kommit tillbaka i arbete eftersom pressen och att mötas av sådan oförståelse hade varit förödande. Likaså blir jag beklämd av den ignoransen du visar inför andras erfarenheter i den här tråden, Så med det sagt släpper jag det här nu eftersom vi aldrig kommer enas angående detta.
 
Du ser inte att din jämförelse haltar? Och att ditt synsätt helt uppenbart inte fungerar i många verksamheter just för att mail och tillgänglighet är laddat?

Många av oss delar med oss av erfarenheter om stress och press, bland annat kopplat till mail - du ser inte då att det kanske inte riktigt är så smärtfritt och oproblematiskt som du vill få det till? Och att det kanske är bättre att vara lite försiktig i situationer som den @Mitten utgår från istället för att bara köra på?

Jag kan tycka att det är otroligt okänsligt att envist hävda att det är helt oproblematiskt och att mail inte skapar press för att "en kan öppna det i mån av tid" när flera menar motsatsen. Och också rätt ignorant att insinuera att det är plättlätt att hantera det och självklart att mail inte används till annat än oprioriterade ärenden :crazy:

Jag inser att vi har helt olika inställning och erfarenheter av att vara sjukskriven på grund av utmattning (och jag är inte ute efter att få dina personliga erfarenheter av utmattning och sjukskrivning). Men jag kämpar dagligen för att orka med mitt jobb, min prestationsångest och mitt liv efter min krasch och jag kan ärligt säga att hade jag bara mötts av din inställning och din attityd så hade jag aldrig kommit tillbaka i arbete eftersom pressen och att mötas av sådan oförståelse hade varit förödande. Likaså blir jag beklämd av den ignoransen du visar inför andras erfarenheter i den här tråden, Så med det sagt släpper jag det här nu eftersom vi aldrig kommer enas angående detta.

Jag anser att det finns överlägsna lösningar som inte tar bort värdet av mejl och som skyddar mycket, mycket bättre.
 
Jag fick tipset att ha automatsvar på både mailen och telefonen som talar om att jag arbetar deltid (om man inte vill ange att man är sjukskriven) och att svar därför kan dröja, vid brådskande ärenden kontakta xx. Så har man liksom redan informerat om att det kan ta en stund innan man återkommer. En annan sak var att jag talade om för min chef att för mig skulle det nog vara jobbigt att bara vara på plats, så att hen inte förväntade sig 100% ifrån mig de timmar jag var där utan kanske 50-60%. Vi skar också kraftigt ned antalet ansvarsområden (till noll första perioden) och antalet projekt. Jag tror jag endast var involverad i 2 projekt och dessa var små. Primärt fanns jag på plats för att folk skulle kunna ställa frågor (jag arbetar som kompetensstöd och är ensam på min post) och sitta med på lite möten. Vissa möten tog vi bort helt utifrån att de var mer stressande än givande. Primärt handlade det om att tydliggöra roller, prioritera, skära bort och sortera i arbetsuppgifter och relationer.
 
Det här med mail är en het potatis även på mitt jobb. Jag tror det handlar mycket om förväntningar, både på sig själv och vad man tror att andra har på en. Jag har sett helt meningslösa konversationer föras via mail kl 22 en lördag. De hade lika gärna kunnat diskuteras på måndagen kl 11. Eller när det var på väg att tas beslut via mail en söndag när två av fem berörda åkte Vasaloppet. Det var inget akut beslut heller utan kunde utmärkt vänta. Inblandade trodde sig dock ha förväntningar på sig att lösa det på icke arbetstid.

För mig är kontaktvägen både för mina anställda till mig som chef och för mig som chef till mina anställda den att det som kan vänta till nästa arbetspass mailar man om, information som kan vara bra att veta innan nästa pass men inte behöver ageras på, smsa, akut som måste lösas nu, ring.
Folk får gärna läsa och skriva mail när de vill, en del blir ju mindre stressade om de får checka av sin mail regelbundet en annan blir superstressad. Ovan kontaktgång har jag dock varit väldigt tydlig med, förvänta er inte svar på fråga via mail om jag inte jobbar och jag förväntar mig inte det av er heller. Har bara fått cred för detta ställningstagande. Jag försöker att inte skicka mail utanför min egen arbetstid också, för att inte riskera att skapa förväntningar jag inte har.

Tydlighet om förväntningar är nog viktigast att förmedla här.
 
Mailfrågan är väldigt intressant och sjukt svår. Det jag vill undvika är att det blir en status i att skicka mail sent/tidigt. Jag klipper ofta mailtrådar på helgen genom att säga att vi diskuterar det på arbetstid, och så bokar jag in en stund i kalendern när vi kan ses och diskutera. För att jag skall slippa känna att det ska lösas nu.
Vi får dessutom så sjuka mängder mail att det är ett problem i sig (tycker jag). Plus långa chattrådar. Jag fattar inte hur folk hinner jobba.
 
Mailfrågan är väldigt intressant och sjukt svår. Det jag vill undvika är att det blir en status i att skicka mail sent/tidigt. Jag klipper ofta mailtrådar på helgen genom att säga att vi diskuterar det på arbetstid, och så bokar jag in en stund i kalendern när vi kan ses och diskutera. För att jag skall slippa känna att det ska lösas nu.
Vi får dessutom så sjuka mängder mail att det är ett problem i sig (tycker jag). Plus långa chattrådar. Jag fattar inte hur folk hinner jobba.
Ger du tydliga regler att arbeta efter? Tydliga tider? Ger du tydliga uppgifter att prestera och lön för mödan? Hur mycket härskartekniker används? Vet du vad härskarteknik är, åtminstone äldsta fem?

"Långa chattrådar", tja tydligen hinner inte folk med sitt arbete pga era chat och mejl kultur. Det är ganska fult att dessutom gå ut på ett gratisforum när du är företagare och har inkomster och avdragsrätt och skyldigheter. Tycker du ska donera till Bukefalos och Gunnar eller svenska hästars värn. Är du snål?

Ta kontakt med proffesssionella och betala. Arbetsförmedlingen, försäkringskassan, övriga terapeuter etc.

Prata med din anställde.

Detta känns inte proffessionellt, proffs och yrkesmän betalar för att få tillgång till kompetens.
 
Senast ändrad:
Jag ser det som mitt ansvar att visa en sund relation till arbetet.
Mina kollegor frågar ibland när jag kommer till jobbet om jag sett senaste mailet från VD.
Mitt svar är. Nej, jag kom precis innanför dörren. Jag läser inte mail utanför arbetstid och jag skickar inte mail utanför arbetstid.

Om jag kommer på något utanför arbetstid som ska tas med kollegor kan jag skicka ett mail till mig själv alternativt lägga in en påminnelse med ett larm för att ta det när det är arbetstid.

Saker som inte behöver avhandlas via mail ska inte avhandlas via mail. En dialog i person gör att du har koll på hur personen reagerar på ärendet/uppgiften.

Öppna frågor och intresse för medarbetare ger dig större möjlighet att förebygga problem och skapa en arbetsplats som är ok att gå till. Alla måste inte älska sitt jobb, men det ska inte vara ångestladdat att ta sig dit.

Skapa rutiner som syftar till att skapa ett behagligt arbetstempo. Avsätt tid för förbättringsarbete. Målet med detta ska vara att ge ett vettigt tempo, inte att lasta på nya arbetsuppgifter på personalen.

Ställ öppna frågor. Lyssna på svaren. Var intresserad. Jobba för att ständigt förändra/förbättra.
En nöjd medarbetare mår bättre och presterar bättre.
 
Ger du tydliga regler att arbeta efter? Tydliga tider? Ger du tydliga uppgifter att prestera och lön för mödan? Hur mycket härskartekniker används? Vet du vad härskarteknik är, åtminstone äldsta fem?

"Långa chattrådar", tja tydligen hinner inte folk med sitt arbete pga era chat och mejl kultur. Det är ganska fult att dessutom gå ut på ett gratisforum när du är företagare och har inkomster och avdragsrätt och skyldigheter. Tycker du ska donera till Bukefalos och Gunnar eller svenska hästars värn. Är du snål?

Ta kontakt med proffesssionella och betala. Arbetsförmedlingen, försäkringskassan, övriga terapeuter etc.

Prata med din anställde.

Detta känns inte proffessionellt, proffs och yrkesmän betalar för att få tillgång till kompetens.
@Mitten

Knyter det sig i din mage när du får kritik? Hur bemöter du kritiken? Är du tyst , vilket det verkar som, och låter diskussionen tystna? Det är en härskarteknik.

En chefs arbete är att leda och fördela arbete. Har du en arbetssituation vilket innebär att du kan göra det arbetet? Har du kompetens och rätt stöttning och hjälp?

En av dina medhjälpare har blivit utbränd och varit tvungen att gå till läkare och försäkringskassan. Otaliga är vittnesmålen här på buke att det är inte det roligaste.

Klarar du ens av en gnutta förändring och kritik på ett anonymt forum?
 
@Mitten

Knyter det sig i din mage när du får kritik? Hur bemöter du kritiken? Är du tyst , vilket det verkar som, och låter diskussionen tystna? Det är en härskarteknik.

En chefs arbete är att leda och fördela arbete. Har du en arbetssituation vilket innebär att du kan göra det arbetet? Har du kompetens och rätt stöttning och hjälp?

En av dina medhjälpare har blivit utbränd och varit tvungen att gå till läkare och försäkringskassan. Otaliga är vittnesmålen här på buke att det är inte det roligaste.

Klarar du ens av en gnutta förändring och kritik på ett anonymt forum?

Ts har inte ens varit inne efter ditt första inlägg idag. Så du kan nog lugna dig lite innan du bestämt dig för vilken typ av person och chef TS är.

Jag tycker TS ska ha en eloge för att hen bryr sig om sina medarbetare på det här sättet och är villig att hjälpa trots att inte ens arbetet verkar i detta fall vara den största boven i dramat. Om fler chefer skulle göra så, är jag övertygad om att antalet som går in i väggen skulle minska. Jag skulle sannolikt vara en av dem som sluppit om jag haft ett sånt stöd.
 
Du ser inte att din jämförelse haltar? Och att ditt synsätt helt uppenbart inte fungerar i många verksamheter just för att mail och tillgänglighet är laddat?

Många av oss delar med oss av erfarenheter om stress och press, bland annat kopplat till mail - du ser inte då att det kanske inte riktigt är så smärtfritt och oproblematiskt som du vill få det till? Och att det kanske är bättre att vara lite försiktig i situationer som den @Mitten utgår från istället för att bara köra på?

Jag kan tycka att det är otroligt okänsligt att envist hävda att det är helt oproblematiskt och att mail inte skapar press för att "en kan öppna det i mån av tid" när flera menar motsatsen. Och också rätt ignorant att insinuera att det är plättlätt att hantera det och självklart att mail inte används till annat än oprioriterade ärenden :crazy:

Jag inser att vi har helt olika inställning och erfarenheter av att vara sjukskriven på grund av utmattning (och jag är inte ute efter att få dina personliga erfarenheter av utmattning och sjukskrivning). Men jag kämpar dagligen för att orka med mitt jobb, min prestationsångest och mitt liv efter min krasch och jag kan ärligt säga att hade jag bara mötts av din inställning och din attityd så hade jag aldrig kommit tillbaka i arbete eftersom pressen och att mötas av sådan oförståelse hade varit förödande. Likaså blir jag beklämd av den ignoransen du visar inför andras erfarenheter i den här tråden, Så med det sagt släpper jag det här nu eftersom vi aldrig kommer enas angående detta.

Om det vet du exakt ingenting. Men du uttalar dig ändå.

Attityden och det tydligt uttalade budskapet att ingen någonsin förväntas läsa eller svara på ett mejl snabbt, eller utanför sin arbetstid, är alltså en dålig attityd som skapar stress. Tjena mittbena, goddag yxskaft.

Sedan kan man ha ännu mer anpassade regler om någon ändå tänker snett och inte fattar reglerna.

Men knappast förbjuda en global organisation på 4000 anställda och helst också alla kunder och spammare att skicka mejl annat än på CET 9-16.

Jag argumenterar bara för att lösningen att förbjuda mejl att skickas är en dålig lösning på det eventuella problemet. Inget annat.
 
Egentligen spelar det ingen roll om arbetet är utlösande faktor. Det finns mycket en arbetsgivare kan och bör göra för sina anställda att komma igenom jobbiga perioder oavsett orsak. Om man vill ha dem kvar och bryr sig om dem.

Erbjuda flexibel arbetstid, tjänstledighet, deltid, anpassade arbetsuppgifter, möjlighet att arbeta hemifrån osv. Olika lösningar för olika individer.

Eftersom jag är chef på en arbetsplats där vi gör exakt så, vet jag att det fungerar mycket väl och gör dels att omsättningen av personal blir väldigt liten, få sjukskrivningar och hög trivsel. Det får man tillbaka vid de tillfällen det behövs extra insatser, men ffa i form av engagemang och resultat fortlöpande.
 
Ger du tydliga regler att arbeta efter? Tydliga tider? Ger du tydliga uppgifter att prestera och lön för mödan? Hur mycket härskartekniker används? Vet du vad härskarteknik är, åtminstone äldsta fem?

"Långa chattrådar", tja tydligen hinner inte folk med sitt arbete pga era chat och mejl kultur. Det är ganska fult att dessutom gå ut på ett gratisforum när du är företagare och har inkomster och avdragsrätt och skyldigheter. Tycker du ska donera till Bukefalos och Gunnar eller svenska hästars värn. Är du snål?

Ta kontakt med proffesssionella och betala. Arbetsförmedlingen, försäkringskassan, övriga terapeuter etc.

Prata med din anställde.

Detta känns inte proffessionellt, proffs och yrkesmän betalar för att få tillgång till kompetens.
Tycker detta var ett synnerligen otrevligt inlägg av dig.
Alla är välkomna att diskutera här. Framförallt de som vill lära sig mer om allt möjligt.
 
Ger du tydliga regler att arbeta efter? Tydliga tider? Ger du tydliga uppgifter att prestera och lön för mödan? Hur mycket härskartekniker används? Vet du vad härskarteknik är, åtminstone äldsta fem?

"Långa chattrådar", tja tydligen hinner inte folk med sitt arbete pga era chat och mejl kultur. Det är ganska fult att dessutom gå ut på ett gratisforum när du är företagare och har inkomster och avdragsrätt och skyldigheter. Tycker du ska donera till Bukefalos och Gunnar eller svenska hästars värn. Är du snål?

Ta kontakt med proffesssionella och betala. Arbetsförmedlingen, försäkringskassan, övriga terapeuter etc.

Prata med din anställde.

Detta känns inte proffessionellt, proffs och yrkesmän betalar för att få tillgång till kompetens.

Oj vad fick dig så upprörd? Jag vet att många här har varit i kontakt med eller upplevt utbrändhet och jag ville ha lite input hur de ville bli bemötta för att jag oroar mig för en anställd. Jag är fö inte företagare utan chef på ett företag, där jag dessutom är väldigt ny. Jag gillar inte heller chatt eller mailkulturen och vill ändra på det, men det tar ofta ett tag att ändra en kultur.
Jag har såklart redan tagit hjälp av HR och av min chef, men jag tänker att bästa tipsen får man från de som levt igenom det. Tråkigt att du finner det så provocerande.
 
@Mitten

Knyter det sig i din mage när du får kritik? Hur bemöter du kritiken? Är du tyst , vilket det verkar som, och låter diskussionen tystna? Det är en härskarteknik.

En chefs arbete är att leda och fördela arbete. Har du en arbetssituation vilket innebär att du kan göra det arbetet? Har du kompetens och rätt stöttning och hjälp?

En av dina medhjälpare har blivit utbränd och varit tvungen att gå till läkare och försäkringskassan. Otaliga är vittnesmålen här på buke att det är inte det roligaste.

Klarar du ens av en gnutta förändring och kritik på ett anonymt forum?

Klart jag tar åt mig av kritik och blir lite lessen. Det blir väl de flesta? Min anställde har inte sjukskrivit sig (än). Jag tror jag har en bra kompetens och en bra hjälp, onödigt att ifrågasätta detta tycker jag!

Sen kan man ifrågasätta om det var proffesionellt att lägga ut frågan här - det är det enda i dina inlägg som jag kan se är motiverat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 730
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 026
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp