Bukefalos 28 år!

Utebliven adressändring....

Texaz

Trådstartare
Har en person skriven på fastigheten som flyttat men inte adressändrat. Det resulterar i att drivor av post landar hos mig:crazy:

Vad har jag för skyldigheter ifråga om posten? Lagra den??

Jag vet den nya adressen och har hittills varit vänlig nog att ta reda på den och stoppa den i dennes låda, men börjar tröttna!

Vad kan jag göra, och vad har jag för skyldigheter att ta hand om posten??
 
Sv: Utebliven adressändring....

Jag skulle inte orka vara så snäll.

Jag hade skrivit "adressat okänd" på rubbet och stoppat i närmaste gula låda.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Även fast jag vet var denne bor? Att dessutom behöva skriva om alla dessa brev har jag egentligen inte lust med.... Skaffa stämpel kanske??;)
 
Sv: Utebliven adressändring....

Om det är ett sådant stort problem så prata med brevbärarkontoret (eller kontoren antagligen om det är olika bolag), de ska inte dela ut brev till någon som inte bor på adressen.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Brevbäraren VET att denne flyttat och även vart! Men tydligen ska de dela ut posten dit den är adresserad....

Stort problem vet jag inte, men jag börjar bli smått irriterad över att få lov att hålla reda på någon annans post.

Suck, ja jag får väl helt sonika börja skriva så, men det handlar om så stora mängder att det känns som mer jobb än att lagra och sen pytsa över i vederbörandes låda. Undrar också vad som händer om någon post kommer bort, så att inte jag blir anklagad för att slarva bort den....
 
Sv: Utebliven adressändring....

Mamma ringde till f.d. boende i ca ett halvår och nämnde gång på gång att han måste göra en adressändring. Efter halvåret tröttnade hon helt (med att ringa och lägga på lådan då det egentligen var en omväg att åka till brevlådan) att hon bara lade hans brev i en hög och sket i det till slut. Slutade med att han fick påminnelser liksom brev från kronofogden. Är man för lat/snål för adressändring får man skylla sig lite själv.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Ja, det jag undrar är om det är OK att bara samla på sig posten?

Tycker att det borde ligga i personens eget intresse att hämta posten åtminstone.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Jag googlade lite och det verkade mest vara olagligt om man öppnade annans post eller slängde den. Kanske sökte på fel saker så någon kanske kan detta bättre än mig när det kommer till att bara samla någons post i en hög.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Brevbäraren VET att denne flyttat och även vart! Men tydligen ska de dela ut posten dit den är adresserad....

PTS skriver bland annat:
Brevbäraren får inte dela ut en försändelse om han inte vet var adressaten bor.

Och nu står den här texten i ett stycke om eftersändning som har tagit slut, men det är ju i princip samma fall som nu (frågan är väl om din tidigare boende har gjort en gratis flyttanmälan).
När eftersändningstiden upphört, får postoperatören ingen mer information från SvAAB om vart ett brev med den gamla adressen ska skickas. Brevet ska i sådana fall returneras till avsändaren och om någon sådan inte anges skall den skickas till PTS enhet för saknade brev.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Brevbäraren VET att denne flyttat och även vart!

Det tar mindre tid för brevbäraren att dela ut posten än att *stämpla av den* När jag jobbade som brevbärare och sådana fall dök upp så var det bara att sätta sig med stämpeln *adressaten flyttat, ingen eftersändning/ny adress okänd*
I vissa områden var beteendet mer frekvent än i andra.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Har en person skriven på fastigheten som flyttat men inte adressändrat. Det resulterar i att drivor av post landar hos mig:crazy:

Vad har jag för skyldigheter ifråga om posten? Lagra den??

Jag vet den nya adressen och har hittills varit vänlig nog att ta reda på den och stoppa den i dennes låda, men börjar tröttna!

Vad kan jag göra, och vad har jag för skyldigheter att ta hand om posten??
Jag skulle skriva "avflyttad" och lägga i en gul låda när jag passerar en.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Det tar mindre tid för brevbäraren att dela ut posten än att *stämpla av den* När jag jobbade som brevbärare och sådana fall dök upp så var det bara att sätta sig med stämpeln *adressaten flyttat, ingen eftersändning/ny adress okänd*
I vissa områden var beteendet mer frekvent än i andra.


Ska gudarna veta:D
 
Sv: Utebliven adressändring....

Även fast jag vet var denne bor? Att dessutom behöva skriva om alla dessa brev har jag egentligen inte lust med.... Skaffa stämpel kanske??;)

Nu tror jag du läste lite slarvigt :)

"Adressat okänd" betyder att breven går tillbaka till avsändaren.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Nu tror jag du läste lite slarvigt :)

"Adressat okänd" betyder att breven går tillbaka till avsändaren.

Fast jag tänkte mer som att adressaten är ju inte okänd....Jag vet ju var denne bor:D

Nåja, får skriva det ändå annars, ger det en vecka till....
 
Sv: Utebliven adressändring....

Förra ägaren hade eget företag och vi får fortfarande efter 6 år post till företaget, nu för tiden kanske ett par gånger i månaden. Ganska snabbt började vi slänga eländet, vi har ingen tid till att ringa runt och fixa med andras post. Att lägga den på lådan med 'adressaten okänd åter avsändare' har inte hjälpt.
Har även ringt till posten och meddelat att vi inte vill ha andras post, det har inte heller hjälpt.
 
Sv: Utebliven adressändring....

Ring och fråga Skatteverket vad du kan göra för att de ska ändra personens adress. Det måste gå att ändra.
 
Sv: Utebliven adressändring....

fast det kanske är ändrat hos skatteverket, men om det inte finns någon eftersändning så spelar det lixom ingen roll
 
Sv: Utebliven adressändring....

Jag skulle lägga allt i en låda i en garderob där det fick stå tills dödagar. Vill personen ha posten får den hämta den.

Skickar man posten åter avsändaren/avflyttad så brukar det ta slut efter ett tag, typ några år.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 141
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 270
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 077
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp