Bukefalos 28 år!

Utebliven minderårig kund

Liten fråga så här på kvällskvisten.

Jag driver ett företag med behandlingar för privatpersoner. Kunderna kan boka online och över telefon.
Det står på min hemsida, prislista,visitkort och i bokningsbekräftelsen som man får om man bokar online att ej avbokad tid debiteras med x belopp.
Inga problem med myndiga kunder, skulle det vara så att kunden inte dyker upp är det bara att fakturera.

Nu har dock några haft roligt på en minderårigsbekostnad och bokat henne på flera olika behandlingar på olika företag. Såklart blev jag en av dem drabbade småföretagarna och det var såklart en av de långa behandlingarna på nästan 3 timmar :( Ikke kunden vill såklart inte betala och jag ska säga till henne att polisanmäla men vad har jag för rättigheter (ip adress är sparat från när behandlingen bokades)? Jag kan väl inte lagligt fakturera en 16,17 årig? Finns det något sätt att för mig att få betalt eller jag ska ta det som en (dyr) lärdom och inte ta emot bokningar från minderåriga längre?
Jag förstår inte riktigt vad åldern på den drabbade har för betydelse? Skulle du fakturera någon myndig person som blivit utsatt för samma sak alltså?

Se över dina rutiner för bokning och fundera på vilken policy och värdegrund ditt företag ska ha är mitt tips.
 
Förstår inte problemet.
Du vet om att det inte är tjejen som bokat utan att hon har utsatts för ett mycket elakt skämt ( och är antagligen betydligt mer drabbad än du) och ändå undrar du över om du kan kräva pengar av henne?

Känns som det är dina egna rutiner som brustit och gjort att du har kunnat halka med på samma "skämt". Ditt ansvar. Inte någon annans.
Drabbade det här skämtet dig så ekonomiskt hårt att du känner att du behöver kräva den stackars tjejen på pengar eller varför ska hon faktureras?

I min medmänskliga värld finns det inte på kartan att kräva pengar av någon som utsatts för en scam. Inte ens en vuxen.
 
Har skrivit väldigt förvirrande märker jag nu.
Jag har INTE debiterat flickan för någonting utan sa till henne när jag pratade men henne första gången att kommer hon på vem det är får hon kontakta mig eftersom den är skyldig att betala för den missade tiden.
Jag visste inte ens att folk gjorde sånt här med behandlingar utan trodde "bara" det var med produkter så blev rätt så chockad. Trodde inte hon var seriös först eftersom hon inte verkade bry sig. Nu vet jag ju att hon inte har något ansvar i det som hänt så det har jag släppt nu.

Bekräftelse på bokningen med avbokningskod skickades när bokningen gjordes för runt en månad sen och en påminnelse några dagar innan behandlingen. Det går inte att trycka i att man inte vill ha bekräftelsemail när man gör bokningen. Skickat till rätt mail och hon har fått det.

Ringde iallafall polisen imorse för att fråga lite och slutade med att hon tyckte att jag skulle anmäla det eftersom ip-adressen finns sparad från den som bokade. Antagligen höjer det bara statistiken men det är alltid nåt.
Pratade också med flickan idag som bestämt sig för att inte polisanmäla men frågade efter ip-numret när jag sa att det var sparat hos företaget som sköter onlinebokningen. Så det kan hända att hon anmäler senare. Men jag tror hon nästan är säker på vem det är.

Är tacksam över informationen jag fått och ska föra den vidare till andra i branschen. Detta är tyvärr inte helt ovanligt och några har debiterat offret så det är bra att vi vet vad som gäller
Så nej lovar min första tanke var inte att, nu jävlar ska hon betala ;). Men när jag läser det jag skrivet en gång till så låter det som det. Det blev ett ihopkok av fakturering av minderåring och kund som blivit scamad/prankad. Blir tyvärr så med ett trött huvud.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp