Bukefalos 28 år!

Utebliven minderårig kund

Molvi

Trådstartare
Liten fråga så här på kvällskvisten.

Jag driver ett företag med behandlingar för privatpersoner. Kunderna kan boka online och över telefon.
Det står på min hemsida, prislista,visitkort och i bokningsbekräftelsen som man får om man bokar online att ej avbokad tid debiteras med x belopp.
Inga problem med myndiga kunder, skulle det vara så att kunden inte dyker upp är det bara att fakturera.

Nu har dock några haft roligt på en minderårigsbekostnad och bokat henne på flera olika behandlingar på olika företag. Såklart blev jag en av dem drabbade småföretagarna och det var såklart en av de långa behandlingarna på nästan 3 timmar :( Ikke kunden vill såklart inte betala och jag ska säga till henne att polisanmäla men vad har jag för rättigheter (ip adress är sparat från när behandlingen bokades)? Jag kan väl inte lagligt fakturera en 16,17 årig? Finns det något sätt att för mig att få betalt eller jag ska ta det som en (dyr) lärdom och inte ta emot bokningar från minderåriga längre?
 
Har inget svar på din fråga men kan man boka behandligar/läkarbesök/vad som helst i vem som helsts namn utan att det kollas upp ordentligt vem det är som bokar? I synnerhet om man automatiskt blir betalningsskyldig? :eek: Kan ju bli vansinnigt dyrt för den drabbade om någon får för sig att jävlas.
 
Liten fråga så här på kvällskvisten.

Jag driver ett företag med behandlingar för privatpersoner. Kunderna kan boka online och över telefon.
Det står på min hemsida, prislista,visitkort och i bokningsbekräftelsen som man får om man bokar online att ej avbokad tid debiteras med x belopp.
Inga problem med myndiga kunder, skulle det vara så att kunden inte dyker upp är det bara att fakturera.

Nu har dock några haft roligt på en minderårigsbekostnad och bokat henne på flera olika behandlingar på olika företag. Såklart blev jag en av dem drabbade småföretagarna och det var såklart en av de långa behandlingarna på nästan 3 timmar :( Ikke kunden vill såklart inte betala och jag ska säga till henne att polisanmäla men vad har jag för rättigheter (ip adress är sparat från när behandlingen bokades)? Jag kan väl inte lagligt fakturera en 16,17 årig? Finns det något sätt att för mig att få betalt eller jag ska ta det som en (dyr) lärdom och inte ta emot bokningar från minderåriga längre?

16-åringar har rätt att ingå avtal om de handlar för pengar som de har tjänat själva. Huruvida det hjälper dig vågar jag inte svara på.
 
Du kan väl försöka fakturera de som faktiskt bokade behandlingarna om du vet vilka det är. Det borde ju vara samma problem även för en myndig som blivit falskt inbokad. Då personen som ej bokat kommer att bestrida fakturan kan du ju bara få betalt av den som "skämtade"...
 
[...]
Nu har dock några haft roligt på en minderårigsbekostnad och bokat henne på flera olika behandlingar på olika företag. Såklart blev jag en av dem drabbade småföretagarna och det var såklart en av de långa behandlingarna på nästan 3 timmar :( Ikke kunden vill såklart inte betala och jag ska säga till henne att polisanmäla men vad har jag för rättigheter (ip adress är sparat från när behandlingen bokades)?

Oavsett om flickan är myndig eller ej så har du ingen grund för att fakturera henne. Förstår jag dig rätt så har någon annan agerat i hennes namn. Så länge den eller de personerna inte hade en fullmakt från henne så finns det inget avtal mellan dig och flickan. Utan du får rikta ett skadeståndsanspråk mot dem som bokade tiderna.
 
@Philosophia
Det har jag också hittat däremot gäller det bara kontantköp som förvisso kunden betalar behandlingen med men nu blir det ju lite annorlunda. Det är kanske möjligt att man kan få det till avtalsbrott men det är nog större chans att det blir dyrare för mig.

@TomasN
Jag har information om "kunden" som blev inbokad.

@Bonita4
Nu är detta inte gjort med personnummer men det är inte svårt att hitta om man vill. Så ja håll koll på din mail och telefon :D Sen är det ju bara om företaget har som policy att man ska betala vid sen avbokning/utebliven tid man ska betala. Har diskuterat detta med en annan kund som har en bekant som råkat ut för samma. Hon polisanmälde ju såklart så när någon ringde gav hon numret till handläggaren eller vad det kallas. Men fick aldrig veta om företagarna fick betalt av den skyldiga

@Snurrfian
Jag gissade nästan på att det var något sådant. Däremot borde det gälla på andra hållet också eller att målsman blir ansvarig :p

Nä nu blir det personnummer och en liten box att tryck i att man godkänner policy. Och inga bokningar från någon under 18år. Inte alltid kul att vara företagare.
 
Oavsett om flickan är myndig eller ej så har du ingen grund för att fakturera henne. Förstår jag dig rätt så har någon annan agerat i hennes namn. Så länge den eller de personerna inte hade en fullmakt från henne så finns det inget avtal mellan dig och flickan. Utan du får rikta ett skadeståndsanspråk mot dem som bokade tiderna.

Måste man då inte bevisa att man inte har genomfört bokningen själv? Nu är det redan gjort i detta fallet.
Hon har inte sagt till mig att hon inte vet vem det är. Antagligen är det kompisar som prankar eller någon som hon inte går jämnt med som gjort detta. Kanske inte så jättekul att polisanmäla då.
Jag har fått veta att det går under urkundsförfalskning men är inte 100. Fast jag kanske kan rikta ett skadeståndsanspråk själv? IP adress finns sparat hos dem som sköter onlinebokningen
 
Nä nu blir det personnummer och en liten box att tryck i att man godkänner policy. Och inga bokningar från någon under 18år. Inte alltid kul att vara företagare.

Jag förstår att det många gånger är jobbigt att driva tjänsteföretag. Jag vill bara förtydliga att inga av dessa åtgärder kommer att skydda dig mot att hamna i samma sits i framtiden. Detta eftersom hindret från att fakturera flickan primärt inte ligger hennes omyndighet utan i att du inte har något avtal med henne. Detta eftersom det var någon annan som agerade i hennes namn utan fullmakt från henne. Du hade alltså stått i samma sits om alla varit myndiga.
 
Nix, det är du som har bevisbördan för att det är ni två som har ett avtal.

Fast jag har ett avtal med namn, telefonnummer och email adress som stämmer. I det här fallet är det annorlunda ip adress har jag fått reda på med hjälp av onlinebokningsföretaget. Har någon genomfört bokningen med "kundens" dator så kan jag omöjligen bevisa att det inte är samma människa?
Och detta kan ju göras över telefon också och då får jag ju inte reda på att det är en annan människa förrän jag ringer när ingen kommer. Dessutom har jag inget sådant minne att jag kommer ihåg röster :crazy:
Har för dålig koll på juridik delen så förlåt för dumma frågor

Nu händer ju detta verkligen inte ofta. Har hållt på i 4 år och det är första gången detta händer. Vet att det är många som har kladd med kunder men jag är lyckligt lottad med underbara stammisar. Men även om det bara händer 1 gång så är det så otroligt irriterande.
 
Har för dålig koll på juridik delen så förlåt för dumma frågor
.

Absolut inga dumma frågor. Och det viktigaste är det som du skriver längst ner, detta är första gången detta sker på 4 år. 99% är ärliga och vill göra rätt för sig, då spelar juridiken mindre roll.

Fast jag har ett avtal med namn, telefonnummer och email adress som stämmer. .

Nej det finns inget avtal mellan dig och flickan. Hon har nämligen inte ingått något med dig och har inte gett någon annan fullmakt att agera i hennes namn. Avtalet än ingånget mellan dig och den personen som faktiskt gjorde beställningen, oavsett att denne uppgav ett falskt namn.

Har någon genomfört bokningen med "kundens" dator så kan jag omöjligen bevisa att det inte är samma människa?
.

Den första frågan är vem som har bevisbördan och det är du. Nästa fråga är hur tung denna börda är. Alltså hur mycket bevisning måste du lägga fram för att domstolen ska anse det bevisat att det är ni som har ingått ett avtal. Uppfyller du den bördan (låt säga att ovanstående situation går till domstol) kan det alltså bli så att domstolen felaktigt anser att du och flickan har ett avtal.

Denna börda är inte alls lika tung som i brottmålens -ställt utom rimlig tvivel, men kan fortf vara bekymmersam. Jag skulle gissa på att en ip-adress som stämmer överens med namn inte räcker, just med tanke på att man kan 'låna' någon annans dator/telefon, men jag är väldigt osäker.
 
Jag förstår att det är surt med utebliven intäkt för de timmarna, men var glad åt att det inte händer dig oftare. Jag tänker att detta spill är en kostnad du får ta för att underlätta för både dig och kunderna att boka tider, vilket i slutändan ger dig fler kunder och dig mer tid för behandlingar. Alternativet är ju att kunderna måste boka över disk så att du kan kontrollera att det är samma person.

Och om vi vänder på det; hur kul vore det om någon beställer en massa varor och tjänster för tiotusentals kronor i ditt namn, och du blir betalningsskyldig? Som privatperson är jag glad att det är företaget som har bevisbördan att visa att ett avtal har ingåtts med den de vill kräva på pengar.
 
Fast jag har ett avtal med namn, telefonnummer och email adress som stämmer.

Menar du att det är en emailadress som finns (dvs mailen studsar inte) eller att det är tjejens mail? Om det är det senare, skickar du inte ut bekräftelse & ev påminnelse om bokningen?
 
Nu händer ju detta verkligen inte ofta. Har hållt på i 4 år och det är första gången detta händer. Vet att det är många som har kladd med kunder men jag är lyckligt lottad med underbara stammisar. Men även om det bara händer 1 gång så är det så otroligt irriterande.

En gång på 4 år är ju verkligen inte mycket. Jag tycker inte du skall lägga för mycket energi på detta. Det blir bara negativt.
 
några haft roligt på en minderårigsbekostnad

kunden vill såklart inte betala

Hon är ju inte ens en kund eftersom hon inte har bokat något eller köpt någon tjänst så varför skulle hon ens anses ha en skyldighet att betala menar du?

Hade du velat betala för något som en annan utan din vetskap och bara för att jävlas med dig bokar/köper/beställer i ditt namn?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp