Bukefalos 28 år!

Utekanin ska bli innekanin

MinIan

Trådstartare
Jag har en 5årig dvärgvädur, han har varit ute i hela sitt liv men nu på slutet har han börjat få lite frysskador på öronen, så jag har beslutat att ha han som innekanin nästa vinter.
Och då börjar jag ju fundera på att det kanske kommer lukta mycket om buren?
han är okastrerad, men jag tänkte kastrera honom innan vintern.

Har ni nått tips på hur man kan minska på lukter?

har hört att man kan använda en låda som toa, kan man använda kattsand till en kanin?
vilken kattsand ska jag använda?

Alla tips och råd är värdefulla :)
 
Sv: Utekanin ska bli innekanin

Jag har en 5årig dvärgvädur, han har varit ute i hela sitt liv men nu på slutet har han börjat få lite frysskador på öronen, så jag har beslutat att ha han som innekanin nästa vinter.
Och då börjar jag ju fundera på att det kanske kommer lukta mycket om buren?
han är okastrerad, men jag tänkte kastrera honom innan vintern.

Har ni nått tips på hur man kan minska på lukter?

har hört att man kan använda en låda som toa, kan man använda kattsand till en kanin?
vilken kattsand ska jag använda?

Alla tips och råd är värdefulla :)

Jag har nyligen tagit in en kanin som varit ute. Han är kastrerad. Och jag måste säga att det luktar inget alls. Möjligtvis en svag nötaktig doft som försvinner snabbt.
Han har fått en låda (typ djup bakplåt) som jag fyller med spån. Jag köpte en låda som var menad som toalett och fyllde med kattsand, men den la han sig bara i. Spån i låda var tydligen bättre.
Du får kanske prova dig fram.

Lycka till!
 
Sv: Utekanin ska bli innekanin

okej, ja jag har så i uteburen, att jag har bara lagt spån på hans toa..
Tänkte om det luktade mindre om man hade någon form av sand.. får väl testa och se ^^

Tack för svaret
 
Sv: Utekanin ska bli innekanin

Torvströ minskar lukten.
Dock är det väl kanske lite för "skitigt" för att användas inne.
Det dammar lite mindre än spån.
Skillnaden är att det dammet syns. :p
 
Sv: Utekanin ska bli innekanin

drar det åt sig pisset bra också?
för det är väldigt viktigt, när man ska rensa att allt piss verkligen försvinner.

man kan ju alltid testa å se hur det är att använda :idea:
 
Sv: Utekanin ska bli innekanin

låter som att jag kommer testa det till vinter.. om inte annat är det bara att byta, tack för tipset :bow:
 
Sv: Utekanin ska bli innekanin

Har alltid haft mina kaniner inne (vintertid), hade i vintras två okastrerade hanar inne och de lukta nästan inget alls, tycker inte att dem luktar mer än kanin flickorna jag haft tidigare.

Har dem på spån och hö, och jag mockar ut 2 ggr i veckan. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 890
Senast: Gumman123
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: Torill
·
Däggdjur Har en kanin som är 1,5 år gammal, köpte honom i början av sommaren då tidigare ägaren inte kunde ha kvar honom. Han har varit innekanin...
Svar
0
· Visningar
1 557
Senast: Juwlss
·
D
Däggdjur Jag har fått en kull franska vädurar vars mamma är året runt-utekanin. Ungarna är så galet söta :love: och jag funderar på att behålla...
Svar
2
· Visningar
8 200
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp