Utekaniner - Vatten?

Zodium

Trådstartare
I tidigare i höst skaffade jag mig två ettåriga kaninhonor som bott utomhus hela sitt liv.
Detta är mina första kaniner, och nu när det börjat bli minusgrader på nätterna så fryser ju vattnet i flaskan...
Så... Hur gör ni?! finns det någon slags thermos eller liknande?
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

För tillfället kör jag med dubbla flaskor, dvs jag byter med jämna mellanrum.
Men ska se om jag kan köpa in fler skålar jag hade förut, dvs plastskålar som hänger på gallret.
Hur smidigt som helst!
Så fort vattnet frysit och man ska byta, är det bara att vicka lite på den och isen lossnar direkt.

Att det fryser är något "man får ta" när man har kaninen ute.
Visst är det jobbigt, men man får se till att byta ofta ändå. :)

Vet dock att vissa har "strumpor" eller liknande på flaskorna för att det ska ta längre tid innan det fryser.
Hur det funkar vet jag dock ej.
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

när min syster hade kanin så lindade vi in vattenflaskan i tidningspapper och ullstrumpor, det höll vattnet ofruset ett tag iallafall.. men det är bara att ha ett par flaskor, så man kan byta flaska o låta isen tina ur frusna flaskor inne...
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

jag har ju mina ninisar i stallet, och där är det befolkat 2 ggr om dagen, tror ni det räcker om jag byter flaskorna 2 ggr om dagen, och försöker isolera dem så gott det går...?
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

Nån som vet om ninerna äter/dricker snö? För övrigt undrar jag hur mycket era kaniner dricker? Jag tycker inte det går åt många droppar per dag. (har 2 st lejonhuvade syrror som är ca 6 månader)
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

Jag tror inte det hjälper att försöka hålla vattnet i flaskan varmt - det fryser ju fortast nere vid metallkulan? Har själv en tung keramikskål till vattnet. Det fryser såklart, men då spolar jag den i varmt vatten så själva skålen blir riktigt varm, och fyller med ljummet vatten. Då tar det lite längre innan det fryser. När jag kommer, 2 ggr per dag, är ändå kaninen bara intresserad av mat - så så himla törstig verkar han inte. :)
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

jag har vattenskålar åt mina på vintrarna, för även fast jag skulle ha två vattenflaskor att växla mellan så får ju kaninen inget vatten så fort vattnet i pipen har fryst.. i vattenskål kan ju kaninen iaf slicka på isen och så

så jag har två vattenskålar per kaninbur, sätter ut en med ljummet vatten på morgonen, nästa gång jag byter vatten så tar jag med den andra skålen med ljummet vatten i och tar in skålen som vattnet redan frusit i och låter den tina upp av sej själv :) .. byter vatten innan jag går till skolan och sen till natten

(har en vädurskanin och en dvärgvädur som dricker ca 2-3 dl per dag/per kanin)
 
Senast ändrad:
Sv: Utekaniner - Vatten?

Om jag kommer ihåg ska jag ta kort på våran vattenvärmare sambon byggde förra vintern.
Vid tio minus ute var det bara en tunn skorpa på ytan efter 12 timmar.
Våra kaniner bor i lekstugan.
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

Kör på skål, enligt lag ska det bytas två gånger per dag när det är minusgrader.
Ha ljummet vatten, och ge om möjligt först vatten och vänta en liten stund innan du ger mat, så kaninen kan dricka sig otörstig innan den prioriterar maten.

Snö kan vara en idé att lägga in i en egen skål, de äter det. OBS! Att det inte ska ges istället för vatten, utan enbart som ett komplement däremellan.

Edit: Alla kaniner dricker olika mycket. Mina dricker väl drygt 2 dl/dag tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Utekaniner - Vatten?

Nån som vet om ninerna äter/dricker snö?

Kaniner kan äta snö, men det är inget jag skulle rekommendera. För att
kaninen ska få i sig någon betydlig mängd vatten måste den äta stora
mängder snö. Dessutom tar det mycket energi för att smälta den kalla snön,
och hålla upp kroppsvärmen. Snön är även ofta förorenad av exempelvis
avgaser, så det är inte speciellt rent heller.


Jag byter vatten minst två gånger per dagen, och har både vattenskål och
flaska till mina.
 
Sv: Utekaniner - Vatten?

*kl*

Jag löste det som så att jag hade en petflaska som jag band upp i buren uppochner.
Under den hade jag en vanlig skål.

Jag satte en ögla om "halsen" på flaskan så man kunde reglera höjden på den lätt och satte den ungefär 1/3 ner i skålen. när kaninerna sen dricker och vattennivån sjunker under flaskans öppning så fylls det på lite lagom hela tiden..
Rörelsen gjorde att det inte frös, eftersom kaninerna ofta drack lite hela tiden, då förändrade vattennivån sig..

när det var riktigt kallt och detta inte hjälpte, så bygde min sambo en låda som var isolerad med frigolit som vi satte ner plaskan i.. lite pilligt att ha att göra med, men åkte iväg som exempel några dagar (onsdag kväll - fredag middag) utan kaninvakt (blev akut då min syster skulle akut opereras), och när jag kom hem så var där vatten kvar inte en antydan till fruset vatten!! :banana:

Men detta är ju inte optimalt, frächt vatten är ju viktigt!! men just i detta läget, så var det en bra test på vår vattenautomat..

hoppas du fattar hur jag menar??
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: Stinaelin
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: animalasia
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
774
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 145
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp