Utekatt blir innekatt

cactuspower

Trådstartare
Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick en katt på halsen som blev som min egen när stallkatten en dag fick kattungar. Hon är nu ca 3½ år och det är ca 7 mån jag slutade jobba där för att läsa in min gymnkompetens på komvux. Första tiden bodde jag hemma hos mamma och pappa ett par månader då vår bostadsrätt var uthyrd till en annan (stora syster som har bott där från början) men nu sen snart en månad tillbaka bor jag alltså här och tanken har hela tiden varit att jag skulle ta hit min katt men jag lät henne få vara kvar på gården nu tills jag fått jullov så att jag ser att det fungerar och att hon tycker det är acceptabelt att flytta in här.

Så i kväll för ca 2 timmar sedan kom hon hit och hon har ätit sitt nya foder och tyckte att det var smaskens, sedan har jag gosat med henne och hon ligger nu och sover sött i min soffa :love:


Men nu skulle jag vilja ha lite allmänna tips och råd för hur man vänjer en katt som mestadels är van att vistas ute om dagarna till att sedan flytta in i en 2a. Det är en relativt lugn katt som verkar trivas med att vara mycket inne och hade jag inte trott att skulle fungera överhuvudtaget så hade jag inte tänkt tanken att släpa hem henne hit men jag tror att det finns en chans att det kan fungera. Men vad ska jag tänka på? Några bra tips? Hur vänjer jag henne att använda kattlådan t.ex , hon är ju van att göra sina behov utomhus. Hur kan jag undvika om hon t.ex. skulle få för sig att börja riva på tapetererna?

Har som sagt införskaffat kattmat, låda och sand av bra kvalité, samt klösbräda. Beställde även lite små leksaker som ska hämtas ut i morgon :) Men vill ändå ha fler tips. Alla tips mottages tacksamt :)
 
Sv: Utekatt blir innekatt

Ha en öppen låda i början. En låda med huv kan uppskattas senare men nu behöver hon en öppen så att hon ser att det är gräv vänligt där och så att hon inte känner sig instängd. Torka ur lådan med klorin, det luktar som urin i kattens nos och då vill de kissa där. Torka med ättikssprit och rengöringsmedel med citrondoft om det skulle hamna utanför lådan så får du bort risken att hon kissar/bajsar där igen. Lukten försvinner då även i hennes nos.
Lyft i henne i lådan om hon börjar krafsa så lär hon sig var hon får gräva och kissa. Nu i början kan du lyfta i henne i lådan lite då och då för att påminna om vart hon ska göra sina behov. Plocka ur lådan ofta men låt gärna nu i början lite kiss vara kvar så att hon vill kissa där pga lukten.
Det sättet jag har fått mina att sluta klösa på tapeter tex. har varit att ta bort dem om de har klöst och satt dem där de får klösa.
 
Senast ändrad:
Sv: Utekatt blir innekatt

Med våran gamle katt som vi fick för många års sen (o dog för 4års sen). Han var också en stallkatt och fick han som halvåring då. Mamma satte han i lådan bara och han fattade det dära med låda på en gång. Tror det är att dem fattar det är bra material att gräva i och dölja helt enkelt som katten förstog på en gång. Ser det på stallkatterna i stallet jag är i och dem tar gärna en box som har spån i och sätter sig. Men det var bäst när det var halmpellets tyckte dem ^^

Vi har nu tre katter av olika anledningar :p dem har gått ifrån att va utekatter till innekatter när vi flyttade. Vi har en stor väg utanför huset och vill inte riskerar att dem blir påkörda. Men dem så har vi en klöspåle och en matta som är ok att klösa på. Kan rekommderar en simpel klöspåle som är rep, det älskar våra missar. Vi har knappt aldrig haft problem med klösningar förutom en som bara ibland kan gå på soffa och säng. Henne får vi va på ibland.

Hoppas det blir bra med katten :)
 
Sv: Utekatt blir innekatt

Utrusta dig med världens tålamod om katten när den blivit lite mer hemtam börjar krafsa på ytterdörren för att den vill ut. (Beror på om den har lärt sig tidigare att den kan bli utsläppt genom en ytterdörr.)

Det går över, men kan ta ett par veckor. Ignorera alternativt var neutral och bär bort katten till en annan plats. Försök stimulera katten med lek och kel.
Jag brukar leka med mina katter en stund varje kväll. Kel får de förstås också. Brukar också öppna upp en mycket smal springa i fönstret så att de kan titta/nosa ut.

/V
 
Sv: Utekatt blir innekatt

För några månader sedan flyttade en av våra stallkatter in, då han bråkade mycket med en av våra andra katter. Han är 1,5 år och har bott i stallet sen han var kattunge. Han har anpassat sig helt fantastiskt inne från första dag. Hände en olycka innan han riktigt fattar var lådan fanns. Sen har det inte varit några som helst problem. Nu har vi hund så han har lite sällskap inne, även om hunden varit ganska skeptisk. Nu börjar de bli vänner och iallafall katten älskar hunden :D

Vår katt vill inte gå ut. Ibland sitter han i dörren och tittar när vi andra är på väg ut, och ibland tar han en liten sväng utanför, men några långa turer vill han inte. Kanske blir annorlunda till sommaren, men han har aldrig propsat på att få gå ut. Han underhåller sig själv med leksaker han hittar (papperstuss, strumpa osv), eller som vi köpt. Älskar mattor och att gömma sig under saker. Vi har köpt en klöspelare till honom som han tycker om. Händer att han busar runt i soffan, men säger man till slutar han.

Vår katt verkar väldigt nöjd med sitt nya (inne) liv!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 529
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 462
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp