Bukefalos 28 år!

Uterum som växthus?

Peak

Trådstartare
Detta kanske blir årets dummaste fråga -- men det tvivlar jag dock på eftersom året precis börjat. ;)
Jag fick upp ögonen för växter och odling förra sommaren då jag provade i liten skala, tycker att det är jättekul -- men jag har inte hunnit lära mig så mycket än. Så frågar här eftersom jag vet att det finns stor kunskap. :)

Jag vill ha ett växthus! Ett stort växthus!! Men det har jag inte... Eller ja, om jag ska vara helt ärlig så vill jag egentligen ha ett lyxigt, vackert orangeri. :love: Men det har jag ju tyvärr inte heller...

Däremot slog det mig idag att vi (min sambo och jag) har ett uterum. Tror ni att det kan användas som ett växthus i väntan på att jag sparar ihop till mitt vackra drömorangeri (eller åtminstone lagom stora växthus)? :)

Uterummet är på 37 m2 med de flesta fönster i söderläge. Det är format som ett L. Där blir extremt varmt på sommaren, men dörrarna går ju att öppna mycket -- så det borde gå att få en lagom temperatur där inne?

Vill börja med att be om ursäkt för röran i uterummet. Bilderna är tagna idag och jag orkade inte ens försöka dölja mitt slarv. Blir tyvärr vinterförvaring för utemöblerna och annan skit där inne. Ser mycket trevligare ut på sommaren när där är städat och undanplockat. :p


Denna delen tänkte jag i så fall ha kvar som uterumsdel med bord och stolar.
DSC_0635_zps1eb57c4d.jpg



DSC_0637_zps91938a2b.jpg



Och i så fall använda denna delen som växthus, med odling i stora krukor och lådor.
DSC_0639_zps8f8a0ae2.jpg


Jag vill riva upp golvet och lägga stenplattor i stället (om det inte ligger därunder redan) för att få en bättre känsla i rummet.

Tror ni att det kan fungera att odla lite? Eller är det bättre att köpa ett riktigt växthus direkt?
Om det fungerar, finns det någon som har bättre idéer än mig i så fall?
Jag har som sagt inte hunnit tänka så mycket, tanken slog mig i eftermiddags... :D
 
Senast ändrad:
Du har ett tak över som gör att det blir ganska mörkt där inne. Om du ställer växterna nära glasen bör det fungera ändå.

Andra problemet är värmen som behöver daglig passning med dörrarna. Du kan också behöva skugga så att inte solen gassar rakt in när det är som varmast. Fiberduk kan användas för det ändamålet. Det finns skuggfärg också att måla på glasen men jag tycker inte det låter vettigt eftersom solen inte gassar varje dag.

Sen kan det bli fuktigt i ett växthus, vilket man bör ta hänsyn till med tanke på golv, väggar m.m.

Men visst går det att odla lite i ditt uterum :)
 
@Magiana
Tack för jättebra tips och synpunkter!
Det där med fukten har jag faktiskt inte alls reflekterat över, men nu när du skriver det är det ju självklart!
Får fundera vidare lite... :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Fritid Sedan min flytt i april förra året är jag begåvad med en ganska stor uteplats (ca 10 kvadrat). Förra sommaren placerade jag mina gamla...
2
Svar
21
· Visningar
2 146
Senast: Myrten
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 014
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 732
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp