Bukefalos 28 år!

Utevistelse på tävling/träning

N

Nora

Hur gör ni med utevistelse för era hästar när ni tränar eller tävlar. Oftast har man ju ingen hage man kan släppa dom i. Struntar ni i det eller går ni ut och går man hästen i det härliga vädret? (om det nu är det). Skriv gärna vilken gren ni håller på med också!

Jag kör och var och tränade i helgen. Vi körde ju inne och han var uppstallad på träningsplatsen men det var ju så soligt ute. Så då tog jag ut och gick runt lite. Det tyckte han var jätteskönt! Jag försöker nog oftast få ut hästen då och då när han inte kan gå i hage, utan att han ska behöva jobba (om tävlingen går utomhus också).

Men hur gör ni??
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Ibland har det faktiskt hänt att det finns lämplig hage att sätta ut i ,och då har hon fått vara ute. Annars blir det väl en och annan promenad.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Jag tävlar i hoppning. på hemmaklubben finns det hagar så när man är där så släpper jag ut ponnyn där, men annars så låter jag han stå inne, kanske tar någon promenad om det är fint väder. Har jag möjlighet (om träning/tävlingen inte är allt för tidigt) får han gå ut lite i hagen på morgonen.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Har tävlat i hopp, dressyr och fälttävlan och tar alltid ut hästen och promenerar med den flera gånger under ett meeting.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

tar ut hästen ibland, mest beroende på vädret. försöker även rida fram så mkt som möjligt ute....
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Finns det ingen hage så promenerar jag hästen på kvällen innan tävlingen om man kommer dit dagen innan.
Stannar man kvar tills dagen efter så promenerar jag den på kvällen efter tävlingen och morgonen innan vi åker hem.
Tävlar distans.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

å sen e ju själva tävlingen utomhus.......tävlar fälttävlan.....
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Är det en flerdagars tävling så går jag ut går med min häst flera gånger om dagen. :)
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

enligt Tr så får man inte sätta upp provisoriska hagar längre på tävling (inte för att jag gjorde det) så det blir att gå ut och gå.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

jaså. Vi har uppstallning i hagar på vår tävling :p Men det är ju bara en av många.

tant agda: Jo jag tävlar ju också mest utomhus men det är ju inte direkt som att gå i hagen (strosa runt, lukta på kompisar, sno åt sig lite höstrån mm). Alltså vara ute kravfritt.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Jag har inte haft min häst uppstallad mer än en gång (bor nära tävlingarna :D ) men har varit hästskötare några gånger och går alltid ut och går.
Det är ju viktigt att hästen får sträcka på sig och inte stå och bli stel i boxen, speciellt om den ska tävla och prestera mycket.

Tävlar fälttävlan
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Jag skulle inte ha min häst i en hage på en tävlingsplats, även om jag erbjöds det.
Dels så vet jag min liksom de flesta hästar inte slappnar av helt på ett nytt ställe, så i hagen mellan klasserna, skulle göra pålle onödigt trött.
Dessutom är han en skitgris utan dess like, och han skulle det första han gjorde leta ut en lämplig plats att skita ner sig på.

Gå ut ngn extrapromenad gör jag inte heller.
Jag har en häst med enormt mkt motor, han ger "allt" i alla lägen. Och de ggr jag mellan klasserna inte ställt in honom i box eller kärran, så har han gått sämre andra klassen än första.
Tror att han helt enkelt måste ha sin vila mellan klasserna, trots att han inte har vare sig tävlingsnerver eller är otränad.
Stående där i kärran sover han oftast djupt. Trots att hästar omkring kan gnägga, sparka i kärran osv.

Gå i hagen kan han göra hemma. Tävlingsdagarna är ju max en gång/vecka, och sällan mer än ett par veckor på raken.
Så han hinner gå i hagen hemma, det är ju de övriga 6 dagarna.

Jag tävlar banhoppning.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Fast nu handlade tråden om hur man gjorde på meeting, inte när man bara är iväg en dag. Då låter jag också min häst stå i transporten mellan klasserna/momenten
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Jag ser inte att det står meeting ngnstans i originalinlägget?!
Men det kvittar, jag gör likadant på både meeting (de få ggr jag är på sådana) och endagarstävling. :D

Skillnaden är väl att man kan ta en liten promenad på ett meeting.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Alltså jag menar att man får inte bygga en egen hage på tävlingsplatsen och ställa hästen i som man fick förr.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Jaha, fick man det förut?? hehe

Den tävlingen vi har på sommaren står alla hästar uppstallade i gräshage (fast vi som ordnar den har tillgång till privat stall vid iordningställande :D ) och det tror jag de flesta hästarna tycker är härligt. Jag tänker att det måste vara mer avslappnande att gå i en hage och käka gräs än att stå i en box med en massa folk som springer fram och tillbaka. mer naturligt liksom.

Är jag borta bara en dag brukar det vara mer intensivt och man är inte där så mycket "extra tid" så då hinner vi knappt gå ut. Men är vi borta två-tre dagar tycker jag synd om pållen om han ska stå inne så länge!!
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Japp det fick man, man fick även ha hästen på lastbilen i en box istället för att betala uppstallning men det får man inte heller ha längre.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Fast jag tror man får det för A-ponny faktiskt. En tvåhästars då.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Tävlar dressyr. Håller med Kopparberg om att hästen behöver ladda när den är på tävling så den står inne och vilar då den ej tävlar. Är det ett meeting brukar jag ta en promenad på kvällen med den.

De går i hagen så pass mkt hemma (ca 11-12 h/dag) så då de väl tävlar är det bättre att de står inne och laddar.
 
Sv: Utevistelse på tävling/träning

Rufsan. skrev:
Alltså jag menar att man får inte bygga en egen hage på tävlingsplatsen och ställa hästen i som man fick förr.

Gäller det alla tävlingar, för alla raser? :confused:
Vi som har islänningar har alltid haft dem i hagen, får man inte det längre alltså?
Det är det enda som funkat för mig iaf. I hagen kan hon slappna av. Skulle jag stalla in henne eller ha henne i ett släp skulle hon bara stå och sparka och trötta ut sig. Skulle jag stå och hålla henne alt. gå promenader så blir hon så "tittig" och tröttar därför ut sig.
// Cicci
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: hamilton1
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp