Bukefalos 28 år!

Utfodring av Travhästar i träning.

Civil action

Trådstartare
Som tråden säger skulle jag vilja veta lite hur alla utfodrar sina tävlingshästar, unghästar och de hästar som tränas upp för start. Skulle vara kul att jämföra lite tycker iaf lilla jag:angel:
Mina tävlings djur får;

2,5 kg hippo pro champ
0,5 kg hippo cool bas
0,5-1,0 kg hippo grow alpha
Shyfeder Bvitamin och kalk/saltsten
Ironexel (hur de nu stavas)
ibland får dom också solid gold ca 2-3 DL
uppdelat på 3 gånger.

Unghästar får under inkörning;
3kg hippo grow alpha
Shyfeder B vitamin kalk/saltsten
Solid gold 1 dl/dag
updelat på 3 gånger.

Tränings hästar som inte skall startas får;
3 kg Hippo cool bas
1,5-2 kg Hippo grow alpha
solid gold 1-3 dl
shyfeder B vitamin kalk/saltsten

Hästar i vila får;
1,5 kg Hippo cool bas för att få något när de andra får
shyfeder B vitamin kalk/saltsten
1-3 dl solid gold

Hö får de efter hur de äter olika från häst till häst men ca 10-20 kg om dagen aldrig mindre än 10 kg

Vad ger ni? :idea:
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Min märr, nybliven sexåring, 168 cm hög, ca 560 kg tung äter:

Hö 10 kg
Havre 1,8 kg
Vitafor Derby 2 kg
Lucernpellets 0,9 kg
Betfor 0,2 kg
Rapsolja 2 dl
Pellvimin 0,8 0,6 hg
Provital E-50 0,3 hg
Bakjäst ca 10 gram
Salt eller elektrolyter efter jobb

Detta blir ca 146 MJ, råprotein 1338 gram, lysin 50 gram.

Det finns en tidigare tråd i ämnet!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11777474
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Beroende på grovfodervärdena..men jag ger mustangs sortiment ( active- protein + - orginal)
har 8 st ..men generellt så äter inte mina så mycket kraftfoder...kanske 2 kg / dag men även där är individuellt. Tittar mycket på hästen och arbetsstatusen ( unghästarna kräver ju mycket bara på att växa också)
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Är du nöjd med Mustangfodret?

Har för mig att spannmålen i deras foder ska vara ångkokt, eller gäller det alla ingredienser?

Gillar hästarna det?
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Ja , både jag o hästarna äro nöjda :D

Hoppade emellan med Åsebro, främst för att jag hade en åf i närheten men gick tillbaka till mustangen igen. glömde skriva att jag har musli också..samma som originalen men "godare" tror JAG iallafall....:angel:

länk borttagen av moderatorn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Jag ger salt i fodergivan i stället för att ha saltsten så jag vet att de får i sig tillräckligt med salt.

Fri tillgång till hö. Mitt hö har väldigt hög kvot men det verkar funka ändå.

1,5 - 2,5 kg havre efter behov
0,2 kg Betfor
1 - 2 kg Hippo Cool Bas

Wiromins sportmineraler
Fodersalt

1 dl olja, 1 dl stöpta linfrön och biotin i det. För huden på en och fötterna på de andra och det går åt rätt håll.

De som vilar får faktiskt bara hö och betfor för de klarar sig på det mer än väl med det hö jag har nu.

Unghästarna har jag fodrat efter kvot och öga och det har funkat skapligt även om båda de senaste (sen jag började räkna) var tunna i utgångsläget.
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Mina starthästar får så mycket hösilage de vill äta, just nu håller det en TS på ca 65% och de äter runt 12-15 kg (beroende på häst och utetemperatur).
Hel havre, mellan 1 - 3,5 kg. De flesta ligger på knappt 2 kilo per dag.
100 gram Fibergi musli samt mineraler, salt och ev andra tillskott.

"medelhästen" ligger på 110 Mj och 760 g SRP per dag. I mina ögon en för hög kvot men jag få inte ner den på något vettigt sätt.

Foderstaterna är uträknade så att alla behov för energi, protein, makromineraler, spårämnen och vitamner är täckta.

6 av 10 hästar står i "kallstall" och alla är ute från tidig morgon till sen kväll. De är fina i hullet och med rejält sug i bettet. :D
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Jag hade Mustang förut när jag de sålde det bär jag hade hästarna och både jag och hästarna älskade det deras musli foder är kanon. Och inte så himla dyrt. Har hippo nu bara för dom säljer det "runt hörnet" :angel: men är inte förjust i peleterat foder alls men hästarna gillar hippo för någon konstig anledning jag smakade på det och det smakar inte gott alls det gör mustang musli ;)
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Jag har nu fått höra av ridfolk att hästar skall INTE ha kraftfoder alls. De skall bara fodras med ett analyserat bra hö. Vad tror ni med travhästar om detta? Orkar våra djur prestera på topp utan ett enda kraftfoderstillägg?
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Om de orkar äta så mycket som krävs för att tillgodose näringsbehovet så kanske?
Ser man på det forskning som gjorts så skulle det i teorin funka.

Men nu tävlade inte hästarna under tiden utan testades enligt vad jag förstått i provlopp.

Mina har aldrig fått i sig tillräckligt med hö för att det ska räcka med bara hö.

Från den bok jag räknat måste jag ligga 50-75% högre i intag än "högpresterande häst" för att behålla vettigt hull på dem. Däremot håller jag kvoterna och det har ju funkat för mig.

Jag ser ingen skillnad på min senaste starthäst i prestationer nu och för ett år sen när hon kom i min träning och hade stått på mycket högre mängd kraftfoder än nu. Däremot funkar magen bättre. :idea:

Hon har över lag presterat bättre än tidigare faktiskt som jag ser det. :laugh:
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Ja, att vräka in kraftfoder ett par gånger per dag och flera kilo åt gången tycker inte jag är bra. Min fick magsår av detta tror jag. Jag är i Norge och jobbar ibland och fick av western ryttare höra om hur de fodrar. Jag vet att det finns samma tankebanor i Sverige oxå om att inte ge kraftfoder. Jag törs nog inte testa detta och jag känner ingen som har travhästar än att de ger kraftfoder av någon sort. En av våra starthästar tappar massor när han startar. Vet inte hur han skulle bli med bara hö. Kul att höra hur ni gör. :)
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Jag har ett rätt bra grovfoder och behöver inte ge så mkt kraftfoder till mina men lite får de iaf. Ena stoet har lätt för att få muskelproblem så hon äter bara ca 0,5 kg kraftfoder per dag plus mineraler förutom hö som hon sätter i sig massor av. Hon startar regelbundet och håller gott hull. Hon har absolut inga som helst problem med att orka med startandet. Onödigt pigg är hon också till och med.
Jag tror, med tanke på hur lite kraftfoder mina får, att det är fullt möjligt med enbart bra grovfoder samt mineraler. UInder förutsättning att man klarar att täcka hästens behov. Jag har dock inte SÅ bra grovfoder att det går helt utan kraftfoder.
En riktigt stor häst tror jag dock man får problem med. Svårt att ge 125-140 MJ enbart med grovfoder... Mina får runt 100 MJ från höet varje dag.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Då har du ungefär samma värden på höet som jag skulle jag kunna tänka mig. :idea: Kraftfodret sänker kvoten för mig i stället för att höja. :cool:

Jag har ju fått till mig att min pålla är undantaget som bekräftar regeln när det gäller resultat/högaväerden på höet. Men jag ser ingen skillnad på treåringen som gått på bra hö hela livet och är i princip startklar! Nu vet jag ju inte hur hon blir i lopp men i provlopp har hon inte gått sig trött än.

Däremot växer hon och äter rätt mycket kraftfoder också för att hålla hullet. Jag får inte i henne mer än 12-13 kg hö/dygn.

Var du inte inne på att byta hö ett tag?
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Var du inte inne på att byta hö ett tag?

Inte byta för jag hade tingat på för hela året så det var bara att gilla läget. Grejen var den att proteininnehållet är lite onödigt högt i detta grovfoder. Så mitt problem i vinter har varit att hitta ett kompletterande kraftfoder med så lite protein som möjligt.
Nu gick det relativt bra ändå eftersom förra årets havre hade kvot på 7 medan samma odlares havre tidigare år haft en kvot på över 10.
Eftersom jag ger förhållandevis lite kraftfoder så gör det iofs ingen större skillnad. Vi har helt enkelt fått acceptera ett litet proteinöverskott i år men det har funkat utan bekymmer.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Just nu äter mina bara gräs:D I vanliga fall fri tillgång på hösilage(äter mellan 8-10 kg) och Lympos mysli.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Våra har fri tillgång på hösilage, havre och kornkross, mineraler och salt. Olika för olika individer. Gräs då det finns tillgång.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Har praktik hos en mindre proffstränare vars stall innehåller mest 2-3 åringar. Finns en som är äldre ostartad (kallblod), 4 starthästar och resten tränas till kval.

Hur som haver, dom får Krafft Sport och fodras 3 gånger om dagen - lunch, middag, kväll. På morgonen får dom hö ute i hagarna och vid lunch när dom går in får dom sista högivan som ska räcka under natten.

Hästar under inkörning får från början 0,5 kg totalt och när dom sedan börjar köras ordentligt ökas det på till ca 1 kg totalt om jag inte är helt ute och cyklar? Resten av hästarna får 3-4 kg sport totalt under en dag.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Måste bara fråga ifall jag förstod fel. Får hästarna sista högivan vid lunch? Kraft sport använder de som hyr stallplats hos oss och deras häst gillar detta foder och våra kallblod inte. Vi får ge dom Hippo champ och en av våra äter inte det heller utan skall ha spillers herbs. De är lite roliga dessa hästar. :)
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Måste bara fråga ifall jag förstod fel. Får hästarna sista högivan vid lunch? Kraft sport använder de som hyr stallplats hos oss och deras häst gillar detta foder och våra kallblod inte. Vi får ge dom Hippo champ och en av våra äter inte det heller utan skall ha spillers herbs. De är lite roliga dessa hästar. :)

Ja dom får sista högivan vid lunch. Dom tas in då, och har fått sista höet i boxen. Jag har ingen exakt koll på hur många kg hö dom får, det är hösilage och dom får 1 skiva kväll och ca 1 halv på morgon i hagen. Får dom mer så lämnar dom bara hö i boxen.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Sto, 5 år. 150cm och väger 360kg.

Hon får;
12 kg hö
3 l Havre
2,4 l Krafft sport
och salt
per dag. (Kan inte räkna ut vad det blir i kg)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 181
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 718
Senast: isafore
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 366
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp