Bukefalos 28 år!

Utfodring av Travhästar i träning.

Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Tror att du skulle få samma effekt om du gav ett mått ren laktos som gödning till mikroberna i grovtarmen! Det är min teori om varför många hästar svarar så positivt på Minesy!
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Puttar upp en gammal tråd lite ..

Återigen ska jag byta foder på min häst då jag tycker att han inte riktigt blir så fin som jag vill i kroppen, han har vilja och alldeles för mkt energi i loppen så något mer tryck i honom behövs ej. Ska gå från Fibergi elit till Hippo grow alfa igen som jag hade i början när jag tog hem honom, tanken slog mig för någon dag sedan VARFÖR jag bytter till typ musliblandningar från ett foder som han faktiskt blev fin i hull på?

Stod och diskuterade i foderbutiken om jag skulle börja med Krafft Groov 90/125 eller Grow alfan, hästen har tidigare stått på Krafft sport men var inte så fin i hullet på de kan dock ha varit en stressak med. Valde dock Grow alfan nu som jag ska vänja in honom på mkt långsamt, valde det pga jag får tränar-rabatt på fodret (billigare än grov 125), hästen var fin i hullet på Grow alfan tidigare och för att hon jag pratade med tyckte jag skulle köpa det.

Men min fråga nu .. är det egentligen så stor skillnad på Grow alfan och grov 125? Eller är det mer en smak o prissak?
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Det skiljer en del i råvaruinnehåll på dem, Hippo Grow Alfa innehåller tex en del sojamjöl vilket många avstår från att fodra med. Båda innehåller sojaolja.

Men om det är hull som saknas på en travhäst i full träning brukar det inte vara protein som fattas utan energi!
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Det skiljer en del i råvaruinnehåll på dem, Hippo Grow Alfa innehåller tex en del sojamjöl vilket många avstår från att fodra med. Båda innehåller sojaolja.

Men om det är hull som saknas på en travhäst i full träning brukar det inte vara protein som fattas utan energi!

Fast en stressad häst kan bli mer laddad och stressa upp sig ännu mer som då leder till att den svettas mer och tappar vikt, om man ger ett energirikt foder med mkt stärkelse. Då kan hippo grow eller groov 125 tillsammans med tex olja ge ett bättre resultat, förutsatt att hästen dricker som den ska. Dricker den sämre och svettas mkt kan SPC Groov vara ett alternativ. Vi hade samma problem med ett kallblod, och vi varvade då groov 125 med groov SPC före, under och efter startdagarna och hon gick upp rejält i vikt, och bibehöll mer, innan tappade hon extremt mkt under tävlingsdagen.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Min häst behöver verkligen inte bli mer laddad än vad han är, och han har nu börjat förstå vad han gör på en travbana därmed har han även blivit lite mer allert och vaken i allt som händer osv. Han dricker bra, äter bra med hö, han svettas helt normalt tycker jag.

Så vad skulle ni ha gett min häst?
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Det beror oftast på genom vilka fodermedel man tillför energi om det blir hull av det eller om det stiger dem åt huvudet istället!

Fodrar man med extra protein som hästen inte behöver så behöver den ta energi för att ta hand om proteinöverskottet och då går den inte upp i hull och presterar troligen sämre på banan.

Tänker man ur kvalité på proteinet så har nog Groov 125 bättre kvalité än Grow Alfa om du nu behöver mer protein. Groov 125 har potatisprotein tilsatt och Grow Alfa soja! De innehåller naturligtvis fler råvaror som innehåller protein också.

Med kvalité menar jag andel essentiella aminosyror!
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Den dag jag har egen travhäst i träning ska jag gå efter samma utfodring som G.Melander, korn, svarthavre och raceways med lite diverse vitaminer/fodervinäger/m.m. i flytande form i ett mål om dagen + lite hokus pokus :D

Utfodras 3 gånger om dagen
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

vi kör med korn kross, hippo bas, hippo pro champ, befor,vetekli och olja.
ger dem även B och E vitaminer.
pratade med dem på svenskt foder som tillverkar hippo och skickade över hö värdena på vårat hösilage och rådfrågade vilket av deras foder som de rekomenderade.
De tyckte hippo bas och pro champ beroende på hur hårt hästarna tränar..
har en 3 åring som gått lite provlopp nu och tränas rätt hårt samt en 2 åring som tränas för premie.
äldre sto som vi använt i avel samt rider står på bas och korn kross..
unghästarna får även lite korn kross de med de håller dem lite rundare.
 
Sv: Utfodring av Travhästar i träning.

Mycket intressant tråd detta =)

Finns det några kallblodsvänner här som vill dela med sig av foderstat?
Har själv ett kallblod som för dagen står på:
1,5kg. hippo top champ
0,4kg. betfor
B + E vitaminer
Han är under igångsättning efter vila, men det börjar snart bli dags att sätta igång träningen på allvar. Tankar kring kraftfodret? Hur mycket skulle ni lägga till/(ta bort?) inför full träning? (herrn har lätt för att lägga på sig hull och är extremt pigg på travbanan)
Min egen uppfattning är att han i nuläget får på gränsen till för mycket energi, eller, för lätt träning ;) Ser spöken och börjar trippa på tå i skritten... Kan Hippo grow Alfa vara ett alternativ som håller att träna/tävla på?
alla åsikter mottages tacksamt:D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 180
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 718
Senast: isafore
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 366
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp