Bukefalos 28 år!

Utfodringbekymmer!

sthu

Trådstartare
Har satt min kisse på lite diet i förebyggande syfte. Hon börjar bli lite för rund så jag tänkte mota olle i grind så att säga.
Jag har en massa vanligt torrfoder som måste ätas upp (känns inte bra att slänga och kompisarnas katter äter inte den sorten), så jag har inte tänkt köpa någon lightmat i dagsläget.

Nu får hon ca 50 g om dagen men det blir en så liten volym! Jag hållde upp både torrfoder och blötmat till henne för kanske tre timmar sedan och hon har redan ätit upp det mesta..
Hon har två stycken aktivitetsbollar (men begriper inte varför hon ska vara tvungen att röra sig för att få mat :p) och jag har hängt upp ett mjölkpaket med mat i. Tänkte att det kunde aktivera henne lite, bränna lite energi på att skaffa mat! Dessutom tar det lite längre tid att äta, så fodret räcker längre.

Hur dålig kattägare är jag om jag "tvingar" henne att använda något annat än matskålen för att få mat?
 
Sv: Utfodringbekymmer!

Du är inte en dålig kattägare alls. Du är en bra kattägare som vill hålla din katt frisk och att aktivera en katt är inte så lätt alla gånger, kan man få mattillfällen till automatiska arbetspass är det skitbra.
 
Sv: Utfodringbekymmer!

Om du vill kan du också gømma lite torrmat hær o dær. Under mattkanter och sådana stællen. Først får du væl visa henne att -hær ær den, så att hon ser var det lønar sig att leta om hon nu inte ær van att anvænda luktsinnet.
Jag anvænder Orijens torrmat før att den innehåller høgst andel køtt. Køtt ær ju den naturliga fødan. Min kæra gamla kisse, 16 år, rør sig inte mycket mitt i vintern men håller sig i lagom hull med det.
 
Sv: Utfodringbekymmer!

Jag ger just nu både Orijen och Iams (fått "ärva" 3 kg Iams). Brukar sprida ut delar av torrfodret, men har inte riktigt hittat någon lagom mängd än. Jag hittar torrfoder lite här och där i hela lägenheten!
Kissan är skitsur på mig, hon undrar varför i allsindar hon inte får någon mat! Hon väckte mig halv fem imorse, då var torrfodret i skålen slut. Bollarna och mjölkpaketet fortfarande fulla...
Hon är så slö! Det kommer gå åt mycket tålamod innan hon accepterat att man måste arbeta lite för maten. Får passa på att ta en quick-nap senare när hon får påfyllning, så jag får någon sömn idag i varje fall!
 
Sv: Utfodringbekymmer!

Det enda torrfodret mina torrfoderjunkies får är på kvällen då jag lägger ut och gömmer i hela lägenheten + i hushållsrullar, leksaker och diverse gamla förpackningar. När de har letat runt, tar drygt en timme så är de ganska nöjda. Resten av dygnet har de fri tillgång till blötmat.
 
Sv: Utfodringbekymmer!

Min kräsna lilla varelse äter inte blötmat om den inte är pinfärsk :p

Jag har försökt gömma runt mat i lilla lägenheten, men hon snosar upp de som ligger mest lättåtkomligt och struntar i resten.. Hon använder ex inte aktivitetsbollarna trots att de är fulla med mat. Den hemmagjorda foderautomaten används i nödfall..
Men jag är ihärdig och kämpar vidare! Hon ska lära sig äta på andra sätt än i skål :p
 
Sv: Utfodringbekymmer!

Verkar vara en bekväm dam, det där :)

Mina går runt lägenheten som dammsugare. Fast de missar ändå en hel del märker jag när jag dammsuger.

Och ja, försöka övertala en katt, hur lätt är det?
 
Sv: Utfodringbekymmer!

Usch ja, hon är en riktig liten diva! Jag begriper inte varför, hon har inte direkt haft ett glamouröst liv innan hon kom till mig. Men hon verkar trivas, det är huvudsaken!
Försöker klickerträna lite, bara för skoj och träning för mig (och aktivering för henne, givetvis!) men oj så svårt det är! Hästar är grymt mycket lättare att ha att göra med :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·
Katthälsa Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt? Jag har dessutom en till...
Svar
12
· Visningar
3 667
Senast: Piek
·
Katthälsa Kakan kräks på morgonen/förmiddagen, inte varje dag men mer ofta än vad som känns okej, vad sjutton gör jag åt det? Kräket är helt...
Svar
14
· Visningar
6 404
Senast: Jezzie
·
Katthälsa Min ragdollhona på snart 2 år har väldigt känslig mage och jag försöker hitta ett foder som fungerar utan att ruinera mig... Min önskan...
Svar
3
· Visningar
2 120
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp