Utökad B-behörighet eller E kort??

Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

OM du lyckats få den klassad som personbil klass II. Vilket inte är helt lätt, ens om den är det.

Med hästdel är det helt kört, får då måste du ju ha den reggad som djurtransport.

Undrar hur dom lyckades få den där bussen i annonsen klassad som personbil klass 2 ?? Så så svårt kan det ju inte vara då..
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Man måste ju kunna hänga på en hästtransport? Eller? Om man har BE? Eller hur blir det där?
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Står i regbeviset antagligen :-) Ser man regnumret i annonsen går det ju att kolla på transportstyrelsen :)
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Det är ju bara en enda stor husbil, med lite lastutrymme. En djurtransport är ju alltid klassad som en djurtransport. Bussen på bilden är INTE en djurtransport.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Om du tittar i regbeviset behöver du ha en djurtransport för att transportera djur. Du kan inte använda en klass II-bil för djurtransport. Jag utgick från att det var det du var ute efter - en stor djurtransport på B-kort som togs före 1996.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Om du tittar i regbeviset behöver du ha en djurtransport för att transportera djur. Du kan inte använda en klass II-bil för djurtransport. Jag utgick från att det var det du var ute efter - en stor djurtransport på B-kort som togs före 1996.

Nix , det var jag inte alls ute efter.. Ser jag inte att jag skrivit någonstans? Förstår inte varför du hakar upp dig på det?

Vad jag frågade efter vad om man kunde hänga på ett hästsläp. Kan man ha en 5-6tons buss + ett 3 hästars släp öppnar det upp för mer möjligheter rent viktmässigt eventuellt om det var tillåtet. Det var så jag tänkte, därför undrade jag.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Husbilsklubben (och min googlekarma) säger nej!

se VV's svar på:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t26799/

/C

Fast om man läser hela länken blir det ett ja/nja på slutet.

Klipper in VVs svar till båtsläpsägaren:
Svar: Har du tagit din B-behörighet innan 1/7 1996 så blir det ingen förändring för dig efter 19/1 2013 så länge som du inte får din B-behörighet återkallad för fortkörning, rattfylleri etc. Du får således köra fordon som är registrerade som personbil klass II och då det gäller släpet så är det fordonet som bestämmer hur tungt släpet får vara, max släpvagnsvikt.

Skulle du få ditt körkort återkallat, men vill köra husbilen ( 3,88 ton ) så är det en C-behörighet som krävs sedan, och det har du redan. Det som du behöver då är C1E ( fordonskombinationen får ej överstiga 12 ton totalvikt ) för att köra ditt släp på 2 ton.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Jag håller med, det inlägget kan man tolka som att det är max släpvagnsvikt på bilen som bestämmer hur mycket man får dra om man har BE

Förlorar man körkortet så behöver du ett C-kort för att köra husbilen och därmed då oxå C1E såklart.

Känns nästan som ärendet behöver hamna i domstol för att man ska få klara besked dock ;)
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Jag håller med, det inlägget kan man tolka som att det är max släpvagnsvikt på bilen som bestämmer hur mycket man får dra om man har BE

Förlorar man körkortet så behöver du ett C-kort för att köra husbilen och därmed då oxå C1E såklart.

Känns nästan som ärendet behöver hamna i domstol för att man ska få klara besked dock ;)

Jo det verkar så. Skulle jag av någon märklig anledning få för mig att ge mig ut med ett sådant ekipage skulle jag antagligen hamna i domstol för vårdslöshet i trafik. Jag kan se framför mig vilken ödeläggelse jag skulle orsaka med en buss och jättesläp :crazy:
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Fast om man läser hela länken blir det ett ja/nja på slutet.

Klipper in VVs svar till båtsläpsägaren:

Jaja, ni kan ju inte få alla svar på silverfat hela tiden. ;)
(men ja, jag läste inte mer än första inlägget då det var ett myndighetssvar på exakt samma frågeställning.)
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Jaja, ni kan ju inte få alla svar på silverfat hela tiden. ;)
(men ja, jag läste inte mer än första inlägget då det var ett myndighetssvar på exakt samma frågeställning.)

...och slutsatsen blir att inte ens myndigheterna verkar veta säkert. :)
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Ja det trodde jag oxå först men enligt transportstyrelsen så finns inte det reg.nr
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Det stämde bättre.. då är det så att den får dra 750kg på B-kort och inget mer oavsett körkortsform men man får lasta 6 ton i den. Totalvikt 26.5 ton. 8 passagerare.

Jag hittade en annan riktig husbil med en totalvikt på 5 ton som får dra 1860 på E-kort, lätt släp på b-kort, så det är väl så dom begränsar vikten på släp för denna registreringsform antar jag.

Kan ju vara vettigt, känns ju sådär att köra det vrålåket med världens släp efter
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 086
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: angelo
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 621
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 812
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp