Utökad B-behörighet eller E kort??

MaRomer

Trådstartare
Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra?

Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det innan den 19 Januari 2013. Annars kommer jag trots detta kort ej få dra mer än 3500kg. Tar jag det innan så är det "obegränsat". Eller tänker jag fel?

Kopierat från Körkortsportalen:

Nya körkortsregler för bil (B-behörigheter)
Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. En av förändringarna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

Behörigheten B kommer även i fortsättningen att ge rätt att köra tre- och fyrhjuliga motorcyklar. Behörigheten A, om den tas efter den 19 januari 2013, kommer inte att ge rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar.

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.


För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Du kan även göra körprov för utökad B vid samma tillfälle som det vanliga körprovet för B. Körprovet genomförs då i två delar, den första delen innehåller körning med enbart en bil och den andra innehåller körning med tillkopplat släp. Både kunskapsprovet och körprovets första del (för B-behörighet) måste vara godkända för att du ska få gå vidare och genomföra den andra delen.

Åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96.

Viktigt att ta hänsyn till dragbilens begränsningar
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel bilens dragkula.

Mer information om hur tung släpvagn din bil får dra hittar du på Transportstyrelsen webbplats.

Att övningsköra
Du har rätt att börja övningsköra för den utökade B-behörigheten när du är 17 år och 6 månader.

Förändringar för behörighet BE
Körkort med behörighet BE som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att dra släp med en totalvikt över 3 500 kg. För att dra så tunga släp krävs då någon av behörigheterna C1E, CE, D1E eller DE.

Översikt över de nya behörigheterna (Pdf-fil, 85 kB, öppnas i nytt fönster).

För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

-Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
-Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt
.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Som tur är så tog jag BE för 8 år sedan. Hade jag inte haft det så skulle jag verkligen ta det innan årskiftet.

Onödigt att ha vissa begränsningar även om jag i dagsläget inte har behov av det men ska man ändå lägga tid på teori och körning så kan man lika gärna göra det i år.

Begränsad BE är inget alternativ anser jag. Det enda du verkar slippa är teoriprovet och även om det är en del pluggande så är det den billigaste biten av BE-kortet.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Fast jag fattar inte vad begränsningarna egentligen är? Att släpet bara får väga 3500 kg? Hur många släp gör det egentligen (och vad måste man ha för bil för att dra dem??)?

Jag har varit väldigt inne på BE före nyår men nu är jag mycket mer tveksam.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Jag tolkar det som att bilens och släpets totala vikt inte får överstiga sammanlagt 3500kg på B-kort.
Dvs om du har en bil som väger 2000kg så får släpet väga max 1500kg.

Jag har själv varit väldigt inriktad på att skaffa BE innan 2013 men det vette fasen om det blir aktuellt...
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

På B-kort ja. Men det kommer att finnas något som heter utökad B-behörighet.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

*knapplån*

Här står ju svart på vitt att det är TOTALVIKTER det rör sig om. Många andra diskussioner har gällt att det kommer att vara bruttovikt som räknas, men det kan vi då helt frångå.

"Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250" kg.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

På B-kort ja. Men det kommer att finnas något som heter utökad B-behörighet.

Som om jag fattat det rätt enbart kommer innebära att du ökar tågvikten för ekipaget från 3500kg till 4250.

Och med det nya BE-behörigheten så blir dragfordonets maxvikt 3500 och sedan får du max hänga på max 3500.

Medan med den gamla behörigheten får du hänga på enligt dragfordonets max dragvikt och har ingen begränsning på tågvikten.

/Camilla
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Nej, det kommer framförallt att innebära att den urdumma regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt skrotas.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Lite humor när man läser om vilken bil som krävs för provet till den utökade behörigheten:

"Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim"

Ska regeln om max 80 km/h också slopas eller :angel:.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

*knapplån*

Här står ju svart på vitt att det är TOTALVIKTER det rör sig om. Många andra diskussioner har gällt att det kommer att vara bruttovikt som räknas, men det kan vi då helt frångå.

"Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250" kg.

Nje, jag har uppfattat att det alltid diskuterats totalvikter, men att det på bilar som inte får dra så mycket ändå har möjlighet att koppla på en transport med högre totalvikt än den får dra. Dvs samma som idag när vissa bilar får har högre totalvikt än vad som tillåts på B kortet.

Som ex min vi V40 har en totalvikt på 1400 kg, får lov att dra 1400 kg. Dvs idag kan jag bara koppla på max 1400 kg släp. Efter förändringen kommer jag då (som jag förstått det) kunna koppla på ett släp på 1700 kg och köra lagligt så länge släp+last inte överstiger 1400 kg.
Det kommer underlätta för mig iallafall. Och det är bara denna förbättring jag varit glad över om den stämmer. Bilens begränsing är det som blir avgörande (och totalvikterna) men det är ok att kunna köra släp med högre totalvikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Precis det är vad jag har fått som svar ifrån transportstyrelsen.

Många fler kommer med de nya reglerna hamna i just läget att släpet kan ha en högre totalvikt än vad bilen får dra så att det gäller att tänka sig för när man lastar det sen så att man inte överskrider den maximala dragvikten vid aktuellt körtillfälle. På samma sätt som de sk slamkryparna funkat idag där man haft en lägre max dragvikt än bilens tjänstevikt.

Som ex med min bil med fortsatt enkel B-behörighet; Bilens totalvikt 1940kg, max släpvagnsvikt 1800kg. Får med de nya reglerna koppla på ett släp med totalvikt på 1560kg och lasta det fullt. (idag 1470kg, vinst på 90 kg)

Med uttökad B-behörighet, samma bil. Får koppla på släp med totalvikt 2310kg MEN enbart lasta det till en vikt på 1800kg (tjänstevikt+last=1800kg).

Detta är alltså kontrollerat med transportstyrelsen att det blir såhär.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Nu får du nog läsa på igen.

"Viktigt att ta hänsyn till dragbilens begränsningar
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel bilens dragkula. "

Du får aldrig någonsin dra mer än bilens maximala släpvagnsvikt. Oavsett körkortstyp.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Det är ju det hon skriver? Att hon inte får lasta det till högre vikt än bilens max dragvikt som är 1400kg.

Efter förändringen kommer jag då (som jag förstått det) kunna koppla på ett släp på 1700 kg och köra lagligt så länge släp+last inte överstiger 1400 kg.
(min fetmarkering)
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Nu får du nog läsa på igen.

"Viktigt att ta hänsyn till dragbilens begränsningar
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel bilens dragkula. "

Du får aldrig någonsin dra mer än bilens maximala släpvagnsvikt. Oavsett körkortstyp.

Fast det är just på den frågan jag och Kirre fått svar att det där gäller "bruttovikt". Att den sammanlagda totalvikten är det viktiga. Och naturligtvis bilens begränsningar. Att man inte får dra mer än vad man får dra, det förstår jag och har aldrig en fantiserat att det inte skulle gälla. :)

Jag hade inte personligen trott att det skulle bli så, men av svaren vi fått så... Men visst lite skeptisk är jag...

Läser man "undersökningsrapporten" till förändringarna så är ett av argumenten de ologiken med teoretiska vikter. Så på det viset ligger svaren vi fått i linje med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

De svarade ju ganska piggt och snabbt. Så några fler kan ju skicka in sina formulerade frågor så kanske vi kan få en säkrare klarhet i det hela.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Vad blir alltså svaret på frågan? kör ni på utökad B innan reglerna blir gällande eller inte?
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Utökad berhörighet kan man inte köra på än. Går väl inte ens att köra upp för det förrän lagen trätt i kraft antar jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 085
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: angelo
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 620
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 811
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp