Utökad B-behörighet eller E kort??

Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

KL: körde upp för BE för några veckor sedan. Vid uppkörningen diskuterade inspektören och jag den utökade behörigheten. Han berättade bl a att bedömningen av körning och backning för utökat B kommer att bli mycket hårdare än dagens BE. Det är är stor skillnad på backning i levande trafik och på manöverbana. Är jätteglad att jag gör mitt BE i år.

Vad baserar han det på?
Varför skulle man sätta ett högre krav på det än på BE?
Skulle tippa på att det där är hans personliga gissning bara.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Varför skulle man sätta ett högre krav på det än på BE?

Kanske för att man ändrar på uppkörningens upplägg... Jag hade t ex ett annat manöverprov när jag tog BE 2005 än vad min sambo hade när han tog BE 2011. Nuvarande manöverprovet för BE är busenkelt, så det är ju inte speciellt svårt att försvåra provet. Och om det är så, så tycker jag att det är jättebra, så att kreti och pleti lär sig att köra med släp ordentligt. Många man pratar med nu skulle aaaaldrig kunna/våga sig på att ta BE, men "det blir ju så bra med den nya utökade behörigheten"... Ööööh, den får man väl inte heller "gratis" utan att kunna köra (i många fall läs: backa...) ordentligt.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Håller med. Handlar sannolikt om nya körprov, både för utökat B (som ju blir ny behörighet) och BE.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Svar till skuggi, wbanna, lovisaeleonora: jag är helt säker på att det inte var inspektörens egen åsikt om körprovets svårighetsgrad. Det kommer ju att ställas större krav på föraren med ett större/tyngre ekipage. Det är väl inte så konstigt att kraven blir större då, det måste bli upp till bevis för föraren att man lever upp till de kraven. Håller därför med både wbanna och lovisaeleonora. Jag har mött många som tror att körprovet bara innebär ett enkelt körprov rakt fram i varierad körmiljö när det gäller den utökade behörigheten.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Körkortsportalen skiver om proven för utökad B. (http://www.korkortsportalen.se/jag-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/)

Kopierat:
Vad ingår i proven? Kommer jag att få frågor när jag gör säkerhetskontrollen?
För den som har behörighet B krävs ett körprov för att ta utökad B. I körprovet ingår säkerhetskontroll och körning i trafik. Om sökanden upptäcker brister vid säkerhetskontrollen ska han eller hon föreslå hur de kan åtgärdas.

Hur ser manöverprovet för utökad B ut, är det samma som för behörighet BE?
Det är inget manöverprov före körprovet för utökad B. I körprovet ingår dock vissa manövreringsmoment, som t.ex. backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

-Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
.[/I]

Sitter just och grunnar på exakt vad de menar med detta...
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Du kan köpa dig en ledbuss med tjänstevikt på 17 ton, bygga om den lite och regga den som en personbil klass II (husbil) och sen är det bara att tuta och köra.

Helt galen regel...

För oss andra får personbilen max väga 3500kg.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Nej, men som sagt, man "slipper" den grymma teorin! Körningen är för mig nemas problems varesig i trafik eller på bana, men teori?! :crazy: Den stressen!!

Så dra inte alla över en kam är ni så snälla, det finns olika anledningar till att man väljer utökat B i stället för BE och det måste inte vara att man tror det är enklare körning.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Du kan köpa dig en ledbuss med tjänstevikt på 17 ton, bygga om den lite och regga den som en personbil klass II (husbil) och sen är det bara att tuta och köra.

Helt galen regel...

För oss andra får personbilen max väga 3500kg.

Låter rätt trevligt...fast något korkat också..;)
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Japp, att min mamma lagligt kan köra detta ekipage:

http://www.blocket.se/orebro/Stor_Racing___Turnebuss_36933840.htm?ca=14&w=3

Fast hon inte kan fickparkera med en VW Golf är galet. Därför ändrade de reglerna till max 3,5 ton.

Dock har Sverige som princip att inte ta bort behörigheter från ett körkort man redan tagit. Därför blir det lite knasiga saker, som att B-kort taget innan år X inte har viktbegränsning, BE-kort taget innan 2013 inte har viktbegränsning, B-kort taget innan år Y innebär att man får köra moped eller om det är riktigt gammalt så fick man MC-kort "gratis".

/C
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Precis, så min mamma har t ex behörighet A på sitt körkort vilket innebär att hon helt lagligt kan slänga sig upp på en Suzuki GSXR som gör 300 km/h... Och det vore inte helt lämpligt :p.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Du kan köpa dig en ledbuss med tjänstevikt på 17 ton, bygga om den lite och regga den som en personbil klass II (husbil) och sen är det bara att tuta och köra.

Helt galen regel...

För oss andra får personbilen max väga 3500kg.

Va??? Du skämtar? Så jag kan köpa en buss och köra den på mitt B-kort om jag reggar om den till klass II husbil?
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Japp, att min mamma lagligt kan köra detta ekipage:

http://www.blocket.se/orebro/Stor_Racing___Turnebuss_36933840.htm?ca=14&w=3

Fast hon inte kan fickparkera med en VW Golf är galet. Därför ändrade de reglerna till max 3,5 ton.

Dock har Sverige som princip att inte ta bort behörigheter från ett körkort man redan tagit. Därför blir det lite knasiga saker, som att B-kort taget innan år X inte har viktbegränsning, BE-kort taget innan 2013 inte har viktbegränsning, B-kort taget innan år Y innebär att man får köra moped eller om det är riktigt gammalt så fick man MC-kort "gratis".

/C

Fast jag tog mitt körkört B 1987 då var det ju begränsat till 3.5 ton vad jag kan minnas? Eller har man blivit lurad med det i alla dessa år eller vaddå?

Menar du att jag kunde kört omkring med den där lastbilen i alla år lagligt??

Fattar ingenting :confused:
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Om du tagit ditt B-kort före 1 juli 1996 så ja.
Vågar dock inte säga hur lätt/svårt det blir att regga om den till pesonbil.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Om du tagit ditt B-kort före 1 juli 1996 så ja.
Vågar dock inte säga hur lätt/svårt det blir att regga om den till pesonbil.

Hahaha du skojar.. har det alltid varit så? Kan det väl inte ha varit med tanke på att personbil inte får väga över 3.5 ton?

Nä det kan ju vara ett gissel att regga om.. Kan man överhuvudtaget regga om en buss till personbil? Hmmm
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Fast den i annonsen är ju reggad som personbil...

Jag är också lite chockad, hade ingen aning om detta! Inte för att jag tror mig få användning för det, men ändå..
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Nä, jag kollade transportstyrelsens hemsida och då står det såhär

Till personbil klass II kan tre olika typer av fordon hänföras, beroende på fordonets karosserikod. Dessa är husbilar, campingbilar och lastbilar med bostads¬inredning. Det finns omkring 46 000 sådana fordon i Sverige. Av dessa är det cirka 80 procent som väger mindre än 3,5 ton, det som i de flesta länder i Europa räknas som viktgräns för vad som får framföras med körkort med behörighet B.

Sedan den 1 juli 1996 krävs det körkort med lägst behörighet C för att köra ett fordon som har högre totalvikt än 3,5 ton. Det finns dock en övergångsbestämmelse som gör det möjligt för förare som förvärvade B-behörighet före den 1 juli 1996 att köra personbil med totalvikt över 3,5 ton, om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum


Så jag kan hela tiden ha fått köra runt med en lastbilsfan som är bostadsinredd utan att veta om det??? Ingen djävel som sa det på min bilskola??? Vem kan man stämma :p
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

OM du lyckats få den klassad som personbil klass II. Vilket inte är helt lätt, ens om den är det.

Med hästdel är det helt kört, får då måste du ju ha den reggad som djurtransport.
 
Sv: Utökad B-behörighet eller E kort??

Inte lastbil.

Personbil klass II.

Det är inte samma sak.

Det ska vara en "husbuss". Inredd för att bo i och begränsat antal sittplatser osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 085
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: angelo
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 620
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 812
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp