Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lambi

Har någon erfarenhet av utomkvedshavandeskap?

Var på läkarkontroll idag efter positivt grav.test. Är gravid (även enl läkaren), men h*n hittade inget foster... :confused:

Vet ingenting mer än vad som står i "vårdguiden" på nätet (kollade när jag kom hem ikväll) men det gjorde mig mer konfunderad.

Vad har jag att ev. vänta mig? Ska jag avpolletera tanken på normal graviditet... :(
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Vilken vecka tror du att du är i?

Jag var på ul i v7 och då kunde man inte se något alls. I veckan 9 hittade man ett litet tickande. vad jag har förstått så är det inte ovanligt att det kan ta lite tid innan det syns på ul.

Sa han något om utomhavandeskap? Är det det trodde jag inte att de släppte hem en utan att kontrollera vidare eftersom det finns risk för att äggledarna kan spricka (stora blödningar).

Utan att veta vilken vecka då förväntar dig vara i så är det svårt att säga.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Jag var också gravid, dock utan foster, en sk missed abotion tror jag det heter, det finns fostervatten och allt annat, dock inget foster. Fick komma tillbaka efter 5 dagar, för ett nytt ultraljud, likadant denna ggr, så då fick jag göra en skrapning. Detta är relativt vanligt enligt läkaren.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Vecka sex och h*n gav mig inte stora förhoppningar att det skulle finnas ett friskt levande foster i livmodern. Har tid om en vecka för att "leta" efter fostret.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Hade du både fostervatten och moderkaka och inget foster? Hu vad hemskt! Vilken vecka var du i då?
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Ja, jag hade allt, men som sagt var inget foster. Jag var i vecka 11. Det var tufft, fick göra en skrapning, sen blev jag gravid väldigt fort efter skrapningen, och då gick allt bra, resultatet är nu 7 år och ligger i sängen och sover ;)
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Märkligt hur kroppen kan ställa till det... 11 veckor är lååång tid!

Fanns det inget foster någonstans? Hur kan det då bli så? Nu blev det "TILT" i mitt huvud... :crazy:
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Jag har haft ett utomkveds och efter det hade jag ett som de misstänkte vara ett till men det var ett missfall. Eftersom du nu går under läkarkontroll så kan du vara rellativt lugn. För att utesluta utomkveds så måste de ta blodprover på dig varje dag för att se hur hcg halten beter sig, om den sjunker för varje gång så kan du vara lugn men står den still eller bara minska lite och sedan stiger igen så är det ett utomkveds. Jag kommer inte ihåg mina värden men när jag kom in på akuten så var gravidtestet positivt men rätt så svagt och när de tog prover på mig så låg hcg still för att tre nätter senare (jag blev inlagd och fick inte lämna sjukhuset) för dubblas och den natten hade jag rätt ont men inget emot första gången smärtan kom... då kunde jag inte röra mig.
Vill tillägga att de aldrig såg fostret på ul utan var tvugna att öppna mig och det krävdes 4 titthål innan de hittade det.

Jag hade tur för min äggledare höll men jag hade blödningar i buken när de operade mig så det var nog rätt nära att gå illa för mig.

//Scilla
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Fast är du bara i vecka 6 så tycker jag inte du skall ta ut någon sorg i förtid. Några dagar fel och du är i vecka 5, dvs då har du fostret bara funnits i tre veckor.

Som sagt var så hittades det inget foster hos mig i vecka 7 :-) och det blev en glad liten tös av det ändå.

Normalt tror jag inte man kollar detta förrän mycket senare just för att det kan lätt missas.

Har du någon mer anledning till att tro att det skulle vara något fel? Det är ganska vanligt att man tror att man är längre gången än vad man egentligen är.

Jag har ganska långa cykler det innebär att från sista mens så skiljde det nästan 2 veckor bägge gångerna. (första gången bedömning via ul)
Sista gången VET vi när det skedde eftersom vi hade använd ägglossningsstickor :-)
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

pewa skrev:
Sista gången VET vi när det skedde eftersom vi hade använd ägglossningsstickor :-)
De stickorna är vansinigt bra! När jag kom till BM första gången så frågade hon efter sista mens, hon fick sista äggalossningsdag istället. Vi har haft rätt på sagen exakt och på UL fick jag det bekräftat, inga överraskingar där inte. Nu håller vi bara tummarna på att "råttan" i magen håller sin del av avtalet också och det verkar ju vara svårare.... ;)
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Blev tillsagd att söka akut hjälp om jag fick ont igen. Kvällen innan läkarbesöket hade jag så ont i magen att det svartnade för ögonen. Nu går jag och småblöder och har låg feber men jag har inte ont.

På vilket sätt hade du ont? Läkaren sa till mig att eftersom jag hade ont längre ner i magen så var det ingen fara.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Jag fick jätteont på vänstersida rätt långt ner kring äggledaren och det strålade ner i vänster ben, fick så ont att jag inte kunde röra mig och ringde sjukvårdsupplysningen som inte trodde det var något "farligt" bara lite kramp typ :crazy:

Efter 45 min släppte det helt och dagarna efter hade jag bara lite lätt träningsvärk men jag slutade aldrig att blöda fast det var mest bruna blödningar hade även lite molande värk typ som mensvärk fast det gjorde inte alls speciellt ont. Jag ringde gyn eftersom jag trött på blödningarna som jag hade haft i sammanlagt 2 veckor. Jag trodde ju att det var min mens som kom som vanligt och misstänkte inte alls någon graviditet den svåra smärtan kom efter en och en halv vecka från det att blödningen kom... sedan gick jag ytterligare någon dag innan jag ringde gyn som skickade mig till akuten direkt och där fick jag stanna under observation. Den natten då mitt hcg fördubblades kände jag bara lite stickningar kring äggledaren och hade jag inte vetat att det kanske var ett utomkveds så hade jag nog aldrig tänkt på det.

Jag har ju även haft ett vanligt missfall och den började oxå med bruna blödningar för att sedan bli riklig mens men där hade jag bara vanlig mensvärk.

Jag tycker du ska be om att få ta blodprov så de kan se på hcg om det är ett missfall så du slipper oroa dig.

//Scilla
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Tycker det var en nonchalant doktor. Förstår inte hur man kan släppa hem någon utan att ta reda på OM man har ett foster eller om det sitter helt fel.

Har haft två utomkveds, första gången gick jag två månader innan jag sökte hjälp. Hade då haft blödningar i mindre mängd dagligen under nästan lika lång tid. Det satt då fast i ena äggledaren och blivit en stor klump så hela fick opereras bort. Andra gången blödde jag också lite dagligen i nån månad, då förstod jag själv va det var frågan om och fick det bekräftat med omgående inläggning.

Jag har haft tur och ingen av gångerna har jag haft ont, trots detta fick jag inte ens lov att åka hem och hämta tandborste för man kan bli mycket dålig väldigt fort.

Vill inte skrämmas, men får du ont och börjar att blöda så åk in direkt och kräv en noggrann undersökning, är det inte utomkveds så kan det vara missfall.

MVH/
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Uj hur vågade du gå så länge med blödningar andra gången?

Klarade de den andra äggledaren? min var på gränsen att spricka men de behöll den ändå.

//Scilla
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Har jag fattat rätt? Först hade du skitont, sedan mörka blödningar i två veckor och sedan akut ont igen?

I sådana fall behöver jag ju inte oroa mig eftersom jag har återbesök om en knapp vecka.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Tog en stund innan jag fattade att det var samma grej :idea: .Jo den gången gick det bra, då satt det precis i kanten av livmodershalsen.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Näe jag hade bara jätteont en gång sedan hade jag bara lite molvärk men som Sissu säger så behöver man inte ha ont. I typ 99 % av alla utomkveds går man dock med en mer eller mindre blödning som inte slutar.

När du är på återbesöket begär då att de ska ta blodprov på dig. Konstigt att de inte tog det första gången då hade de ju haft något att jämföra med.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Jo, jag blöder. Men jag menade att om du gick 2 veckor så, så kan det ju inte vara ngn fara tills jag skall på återbesök.

Men chansen är nog närmare noll nu att det skall finnas ngt ok foster :(

Ett "vanligt" missfall är jag säker på att jag inte fått ännu i alla fall.
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Det beror helt på var utomkvedet sätter sig hade jag väntat ett par dagar extra så hade min äggledare spruckit helt, nu hade jag iofs blödningar i buken men äggledaren klarade de av att rädda men det var i sista sekund. Ju tidigare de kan konstatera ett utomkveds desto mindre risk att få komplikationer.

Men som sagt det finns de som blöder en hel graviditet och föder fullt friska barn för blödningen behöver inte komma från livmodern. Så ge inte upp än!
 
Sv: Utomkvedshavandeskap, bråttom!

Tack för uppmuntran! Dessvärre är det nog med all säkerhet "kört" nu.

Har som håll i högersidan men snart är det ju tisdag... får väl hoppas att de kollar upp allting då, jag är ju ingen ungdom längre, ( ;) )

Det här är min 6:e grav. men ingen gång är ju den andra lik! Dessutom var det länge sen sist nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 867
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 900
Senast: LenaH
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp