utomkvedshavandeskap??

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jezz66

Hej!
Är det någon där ute som har haft utomkvedshavandeskap??
Jag var på mvc idag,
Det har gått 6 veckor sen sista mensens första dag.
Men läkaren kunde inte se nått foster i livmodern vid ultraljudsundersökningen.
Men graviditets testet som jag tog för 2 veckor sedan var positivt. Tog ett gravtest till idag när jag kom hem ifrån läkaren. "positivt"
Han tog ett blodprov som ska mäta hcg nivån, tar några dagar innan svaret kommer.
och sa att jag skulle få en tid om ca två veckor igen för att se om man kunde se något foster då.
Är rädd och vill gärna få svar.
snälla finns det någon som kan hjälpa mig angående min fråga???
Om någon har haft det, vad hände?? Fick du ont?? Fick du opereras??
Så förvirrad, rädd och ledsen!!
:cry:
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Jag har haft ett utomkveds och det började med att jag trodde jag fick mens men den kom aldrig riktigt igång utan det kom bara lite blod varje dag i en vecka, sedan helt plötsligt kom den igång och jag blöde rätt friskt i ytterligare en vecka och efter den veckan fortsatte det som första veckan med småblödningar. Men jag tänkte bara att någon gång ska väl mensen krångla (är som en klocka annars).
En kväll fick jag vansingt ont långt ner mot äggstockarna smärtan var värre än att föda barn det gjorde så ont att jag blev liggandes på en soffa storgråtandes. Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att jag skulle avvakta och de trodde att det bara var magknip :eek:

Smärtan släpper helt plötsligt och jag känner bara lite stickningar. Nästa vecka blöder jag fortfarande och då ringer jag kvinnokliniken som säger åt mig att åka direkt till akuten. Väl där så konstaterades det att jag var gravid (hade ingen anning om det) men eftersom jag haft ont så ville de kolla mig med UL och hcg halten. Med UL kunde de bara se lite vätska (blod) runt äggstockern så de la in mig och jag fick inte lämna avdelningen på 5 dagar och under den tiden så mätte de hcg halten, den är väldigt förädisk när det gäller utomkveds för den kan ligga still i flera dagar för att plötsligt stiga dramatiskt vilket den gjorde på mig. Jag opererades på den femte dagen och det var i sista sekund för min äggledare var påväg att spricka och jag hade redan lite inre blödningar runt äggstocken

Iaf utomkveds är inget att leka med jag hade lika gärna legat hemma med spräckt äggledare om jag inte ringt...

SÅ får du ont vänta inte med att ringa!

Vet hur ledsen man blir efter ett sådant besked men jag fick förklarat att i de flesta fall av utomkveds så är det inte ett riktigt livsdugligt foster som växer utan mer en cellklump som växer ohejdat utan någon som helst "fosterutvecklingsplan". Det var en liten tröst för mig iaf. Min nästa graviditet efter x:et slutade i missfall men graviditeten (ja jag har lätt för att bli gravid men svårare att behålla dem tydligen) därefter blev en underbar liten dotter :love: å även om de operera en så betyder det inte att man inte kan få fler barn... för man har ju en till äggledare!

Hoppas du fick lite mera info genom det här och att du känner dig lite bättre!
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Hej!
Det låter som om att du hade jäkligt ont, blev nog bara mera rädd.
Jag har inte så ont utan det känns mera som mensvärk blandat med magknip. "sticker lite grann"
Men jag har inga blödningar! Och du sa att du hade haft blödningar under hela graviditeten. "Kanske kommer sen då"??
Jag har en underbar dotter på 2 1/5 år, men vill så gärna ha ett barn till.
Men det konstiga är att jag gorde ägglossningstest i en vecka som gravids hemsida hade beräknat år mig. Men testena visade ingen ägglossning, så nu hoppas jag på att fostret inte är så långt gånget som läkaren räknade med snurran. Att min ägglossning var försenad typ.
Hoppas på felräkning och att allt är bra, men är fortfarande orolig/rädd och får ont i magen då jag tänker på det hela tiden. Eftersom att han sa att jag kunde ställa mig in på det värsta.
Hur långt hade du gått när dom upptäckte det på dig???
Jag tycker att det är konstigt att dom skickar hem mig när det är så farligt med utomkvedshavandeskap!??! Helt sjukt...
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

det låter ju lite som om du har haft en senare ägglossning än du trodde och inte är så långt gången att man kan se något på VUL ännu... hoppas allt går bra!
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Mina blödningar kom ju när jag skulle ha mens så därför misstänkte jag inget.
Fast du ska inte oroa dig än för det kan ju bara vara som så att de inte kunde se fostret än för att det var för tidigt. Tar de prover på dig varje dag? det borde de göra om de misstänker utomkveds just för att se hur hcg halten stiger.
Det jag menade var att man ska inte ta så lätt på det som jag gjorde för jag ringde ju bara kvinnokliniken för att jag råkade ha tid över den dagen :crazy: jag kunde lika gärna skjutit på det som allt annat. Och du behöver inte alls få ont, jag hade inte ont alls på operationsdagen.

Håller tummarna för dig!
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Jag hade det i somras. Det var samma sak, inget foster synligt men gravid. Fick blödningar som om jag spontanaborterat men fortfarande såg man på Hcg-halten i blodet att jag hade graviditet kvar och Hch-halten sjönk långsamt vilket tydligen är ett vanligt tecken på utomkveds.

Jag hade ont på ena sidan, det kom oftast i attacker men molande mest hela tiden. Hcg-prov togs varje vecka. Två gånger blev jag inlagd för operation i perioder om flera dagar men sedan ågrade dom sig på morgonen dag efter dag... Till slut blev jag förbannad och sa att nu får de göra något!

Operation. Det visade sig att jag hade en äggledare som var mycket svullen och blå, spiralskada. Äggledaren och en del blod i buken togs bort. Graviditeten satt i buken, men då den satt mot ett större blodkärl togs den aldrig bort. Man fortsatte mäta Hcg-halten och till slut var den så låg att jag blev "friskförklarad".

Alltså, de akuta smärtkramperna jag hade kom från äggledaren. Den molande värken kom av att kroppen absorberade graviditeten. Så om man inte har väldiga smärtor så avvaktar man och ser om kroppen själv tar hand om det.

Sitter graviditeten i äggledaren och fortsätter växa så gör det ont (sägs det). Har man tur så kan det synas med ultraljud och då tar de bort den skadade äggledaren.

Min äggledare var skadad och därför kunde inte det befruktade ägget ta sig tillbaka i äggledaren igen och satte sig i buken istället.

Det här är hur det var för mig och det jag fått berättat av läkare om utomkveds och läst mina journaler.

Jag var precis lika orolig som dig och skrev själv en likadan tråd i somras! Hör av dig om du vill "tömma" din orolighet på någon!
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Hej igen!
Tack för era svar.
Nää dom har bara tagit ett enda blodprov,
vet inte om dom tar blod prov igen när jag kommer dit igen i slutet av nästa vecka.
Jag får be om en bättre kontroll vid nästa besök "prover varje dag" om dom inte ser nått foster då heller!
som Scilla skrev kan behövas för att få ett korekt svar,
Jag håller tummarna på att allt är som det ska.
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Kan vara förtidigt att se på vul också. Det räcker med lite senare ägglossning så blir det svårt. Jag har gjort vul i v 5 då de inte såg något foster, men i v 7 syntes det tydligt. Hoppas det är så för dig också!

pemi
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Hej igen!

jag vill tacka er alla som verkligen brydde sig när jag skrev mina frågor och mådde så dåligt och var så rädd.
Jag är verkligen glad för erat stöd och era svar.
Jag åkte akut i torsdags kväll fick jätte ont, men det var inte barnet utan en cysta 10x10 cm som fick opereras bort vid äggstocken.
Efter operationen hittade läkaren fostret i livmodern, så nu håller jag tummarna på att det är en stark liten krabat som orkar hänga med nu efter operationen.

/ jessica
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Men oj, nu håller jag alla tummarna för att det här går bra.

LYCKA TILL!!
 
Sv: utomkvedshavandeskap??

Ojojoj, skönt att det gick bra!
Håller verkligen tummarna för er. Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 980
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 270
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 202
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp