Bukefalos 28 år!

Utrustning!?

IdaaaSun

Trådstartare
Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär jätteintresserad utav körning-Det har mest varit en kul grej som jag fått göra ibland. Men helst plötsligt i våras vaknade jag och var jättesugen!

Har kollat runt ganska mycket i flera månader nu, men blir inte riktigt klok:o
De shettisar jag har kört har haft bröstsele+ däckel+träns+tömmar+ rockard. Inga draglinor eller bakselar där inte!
Skulle någon kunna hjälpa mig och räkna upp hur en bra grundutrustning ser ut?
Har tänkt mig bröstsele, loksele är jag inte så sugen på nu-Det drar man väl tungt med?
Vagn är jag jätteosäker över:o
Har kollat runt på en massa beg. rockarder men sen börjar jag fundera...-Kanske man skulle ha 4-hjuligt iaf?
Inte gör det saken bättre att med de beg. (ofta) hemsnickrade- Vet man ju inte riktigt hur tyngden ligger. Tycker många ser ut att vara byggda i "bakvikt".
Och jag har ju en storhäst, så det skulle vara trevligt att komma upp en liten bit iaf så att man ser något:angel:
Storlekar är också något jag tycker är jobbigt...
Jag har en liten nätt kbl.travare som är strax under 155cm i manken... Tycker han ligger lite mellan "större D-ponny" Och "Storhäst" :cool:

Så kan någon snäll människa hjälpa mig med sele och tillbehöv, typ av vagn och storlekar:eek:
Jag är jättesugen å lära mig, verkligen! Skulle vara kul variation för både häst å mig, men jag vill att det blir rätt från början!:)
 
Sv: Utrustning!?

Med risk att låta lite tråkig.. det finns en nålad tråd i det här forumet som behandlar just detta ämne. Det jag kort kan säga är en RIKTIG bröstsele med lös brösta, draglinor och baksele är vad du ska leta efter. Sen stl mässig beror helt på modell o märke men kan tänka mig att det kan räcka med en COB. Men som sagt kolla den nålade tråden i forumet först där finns en massa tips o länkar.
 
Sv: Utrustning!?

Kolla gärna med förra ägaren, hur hästen körts förut, och då med vilken typ av utrustning. Om den är "travarinkörd" så kan en viss omskolning behövas, både vad avser utrustning och körstil.

Många kallblodstravare, men inte alla, körs in som vanliga körhästar, tränas och körs med loksele och ganska tung vagn under perioder av träningen. Dom får ofta dra slädar, timmerkälkar eller familjen på utflykt. Det händer sällan med varmblodstravarna.
Är din häst körd på det viset, så borde det inte vara några som helst problem att köra hästen i fritidskörning. Och då kan du välja seltyp och vagn "efter behag", givet att det passar ihop.

Jag har själv tidigare haft en kallblodstravare, en väldigt trevlig häst. Hon blinkade inte ens när jag la på henne en loksele första gången, flera år efter att hon blivit körd senast.
Hon var några centimeter lägre i mankhöjd än din, och vad avser storlek på utrustning, så var hon ibland "full" och ibland "cob". Kallblodstravarna kan vara ganska olika grova, så man måste nog prova sig fram till rätt storlek, både på huvudlag och sele.
 
Sv: Utrustning!?

Bubbaz- Du är inte tråkig, Tack:)

Skogaliten- Jag har haft hästen strax över ett år, och under det första halvåret hade jag väldigt bra kontakt med den förre ägaren... Men sen helt plötsligt gick det inte att få tag på honom, jag misstänker faktiskt att han har dött :eek: Då det var en äldre man...
Så jag har ingen aning om hur han är inkörd, men TROR inte att det skulle bli några problem att köra honom (kommer självklart ta det väldigt försiktigt) då han är väldigt lätt å ha att göra med överlag och det var absolut inga problem att rida in honom heller.
Jo storlekar är alltid ett helv*te:D Ibland har han PONNY på benskydd å Full i träns å COB på grimmor osv osv...
Men tack för dina synpunkter, jag skulle verkligen vilja prata med den gamla ägaren:cool:
 
Sv: Utrustning!?

Tråden av fannytomten på första sidan kan nog innehålla endel nyttigt :)

Tycker inte den nålade tråden är av någon större mening... Oftast enklast att ge information utifrån individerna i fråga i en egen tråd.
 
Sv: Utrustning!?

Tråden av fannytomten följer jag redan flitigt:D
Kollade dock igenom den nålade tråden igen och hittade en länk till en sida om selar å så:)


Jag tycker det verkar som om många har problem med skacklarna, själva fästerna att de inte matchar selen och så...
Och sen vissa anser att det inte bhöver vara ett stopp eller nåt, men de skulle jag aldrig våga!
Bakselen- den är fäst i skacklarna va?
Alla rockarder har väl inte sådana fästen?

Ojojoj- här känner amn sig okunnig:o
 
Sv: Utrustning!?

4-hjuligt och loksele kan man köra med det oavsett häst och inriktning. Man kan få tag på lätta smidiga lokselar, vagnslokselar och 4-hjuliga vagnar behöver inte vara tunga/klumpiga.

Många väljer ändå att börja med rockard och bröstsele, lite smaksak och för att detta möjligen är lite enklare. Jag tycker man bör skaffa hjälp och kunskap innan man sätter igång, kontakta en körklubb i din närhet?:)

Du bör ha en bra bröstsele 3-5000 kr. En bättre vagn 5000-15000 kr.

Travsele är sämre för hästen att dra med och bör undvikas, om man nu inte gillar sitta själv i vagnen (man bör vara två personer).

Loksele kan fungera bra med rockard och vissa hästar drar bättre med lokor pga bred och lågt ansatt hals (bröstan får för liten plats mellan bogspetsar och strupe).

Vagn är det väl värst med. En rockard ska vara balanserad, gärna ha högt säte, bra skaklar och sen svängel på vagnen. Dom flesta säljer sina vagnar just för att dom inte är tillräckligt bra.
Ibland kan man ha tur och hitta en bra vagn och har man en händig person till hands kan det fungera att göra om vagnen lite.

Ang skaklarna så ska dom kunna sitta högt på selen för att hästen ska få rörelsefrihet i körningen. Travrockarder är bra på detta vis - men inte att man sitter lågt och inte har svängel. Travets trissor å linor kan funka, men detta är ju lika omständigt som att fixa svängel och draglinor:cool:

Det ska vara rätt öglor för att bakselen ska sitta bra och för att skaklarna ska sitta bra i selen.
Utan stopp på skaklarna har jag på shettisvagnen.
Men det säger sig självt - är man osäker på draglinor/baksele eller hur det fungerar öht vill man gärna göra sig extra säker. Bra det!
Jag har ställt in draglinor och baksele noga och aldrig tappat skakeln;)

Eg vet jag inte vad som är värst.
Tex så går draglinan av, hästen får sig ett ryck runt magen där däckel och gjordar sitter - och vagnen sitter kvar efter hästen.

Eller så lossnar vagnen och ev slits bakselen sönder då den sitter fast i skaklarna.

Lite dumma teorier jag aldrig hört eller sett om - men olyckor händer!:(
Vet bara att första shettisen jag körde(16 år sen) med skitsele, drog sönder bröstan och blev tokig av att dra vagnen med däckeln:crazy:


Trevligt att höra om kallblodstravare:bow:
Störste intresset jag har är Nordsvensk och gillar inte riktigt när folk gärna blandar ihop dessa;)
 
Sv: Utrustning!?

:bow:
Tack för ditt inlägg!

Jag har tyvärr inte så mycket pengar att lägga ner på körutrustning nu:(
Och är faktiskt lite rädd för att köpa "hemmabygge-rockard" har åkt i några mindre trevliga sådana.
Sen har jag ju bara kört shettis förut-Och det är smidigt-Man har mycket god sikt...Hur liten rockarden än är;)
Men nu är ju min lite större och tycker de flesta rockarder är så små:eek:

Ang. sele så skulle det ALLRA bästa vara att få tag på en bättre begagnad sådan med. Behövs det så köper jag en ny såklart- Men det skulle vara toppen om jag hittade.
Hittat en som verkar funka i storlek och den ser väldigt fräsch ut!
Det står dock såhär "maratonsele/giggsele - bröstsele o baksele"
Funkar en giggsele/maratonsele efter en vanlig rockard?
Läste om giggsele- Enda skillnaden som jag uppfattade var att bukgjorden är löpande och inte fast som på bröstselen? Vad ger det för skillnad?

Tack för svaren!:bow:
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 156
Senast: Vogue
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 373
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag vill nu äntligen slå slag i saken och köpa en sele och en vagn till min fjording. Hon kördes väldigt mycket av sina förra ägare och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp