Bukefalos 28 år!

utställning

V

vickis-pajala

när jag köpte vår labbe valp så lika hund nummer två så var jag ju helt övertygad om att jag aldrig någonsin skulle besöka en hundutställning.

En morgon när jag läste lokalblanskan så hittade jag en annons om en hundutställning och det dröjde ju inte många minuter innan annonsen var utklippt och hänger nu på vår kylskåps dörr, så lika har jag ju studerat mitt shema och är ledig då det skulle vara utställning.

MEN MEN MEN

den äldre labben duger väll i ringen, men den yngre har ju detta överbett.

så då är ju frågan ska jag anmäla valpen, i valpklass och "barn med hund" och hoppas på en snäll dommare och göra ett försök i ringen, eller ska jag ta en lång skogspromenad njuta av mina två underbara hundar och glömma bort alltihop............

// vickis velig som tusan
 
Sv: utställning

Ställ om du vill ställa såklart! Det går ju som det går. :p Är det en inoffare eller en officiell? De inofficiella är ju ändå bara för skojs skull, där är domarna ofta jättehjälpsamma och trevliga då de tävlingarna ju är just övning. Och även på en officiell utställning så är ändå valpklassen inofficiell (resultaten sparas inte på ex. hunddata).

Så anmäl om du är sugen helt enkelt! Det skadar ju inte att prova. Och ut och öva lite innan det är dags, så slipper du komma dit helt oförberedd. :D
 
Sv: utställning

ja vad är skillnaden på inoff/officiella ?
 
Sv: utställning

De officiella är oftast ordnade av skk och kan vara antingen nationella eller internationella. På dessa tävlar du om cert, vilket de flesta raserna behöver tre av för att bli svensk utställningschampion. Här sparas samtliga resultat (utom för valpar då) och läggs upp på hunddata. Domarna är behöriga att döma de raser dom är där för att döma, och det är lite mer allvar så att säga. Bedömningen ser dessutom lite olika ut, då hunden (åter igen alla utom valpar) först genomgår en kvalitetsbedömning gentemot rasstandarden, och de som får 1or stannar kvar och blir konkurrensbedömda, dvs placeras från 1-5.

De inofficiella anordnas ofta av rasklubbar, bhk och sånt. Det är bara på skoj och för övning, domarna är inte/behöver inte vara kunniga på raserna dom dömer. Oftast är det bara några hundar där av varje ras (medan det på officiella kan vara upp till 80 typ, beroende på hur vanlig rasen är förstås). Här är det mer uppsluppen stämning tycker jag, många börjar genom att åka på dessa för att öva och vissa håller sig på inoffare hela tiden. Domarna är som sagt ofta väldigt hjälpsamma och vissa hjälper en och visar hur man ska ställa upp sin hund. På de officiella är det som sagt mer på allvar och där kan det stå och falla på hur pass väl man kan visa upp sin hund. Här finns ingen kvalitetsbedömning utan hundarna ställs direkt mot varandra och placeras 1-5.

Typ. :p Finns ju massa mer man kan blanda in men det finns ju att läsa på the internet. Som att officiella har CKn för att gå vidare till bästa hane/tik, och inoffare har bara HPn. Och så. :p
 
Sv: utställning

Såklart du ska ställa! Det är ju på skojj :) alltid kul med nya männniskor och titta på alla vackra hundar!
Är det en valp så kan överbett ordna till sig också, till senare menar jag och då kan det gå ännu bättre. Därför så kan dommarna ha överseende med just valpar i den åldern.

Min valp va nästan tandlös på sin första utställning, men blev BIS-4 ändå :) det är ju så med valpar, man får ta dem för vad de är... Bebisar ;)
 
Sv: utställning

puttar upp tråden lite

ja då är det gjort alltås anmälan till utställningen men gör jag verkligen rätt ??

fick ett trevligt:devil: mejl av den yngre Labbens uppfödare som oxå ska på samma utställning

citerar ur mejlet

Förstår att ni vill göra det till en trevlig utflykt också för du vet ju att Frejs överbett kommer att noteras om hon alls tittar i mun på hundarna. Men det är ju kul att få en bedömning av hans exteriör i övrigt och så är det ju bra träning att vara med andra hundar.

vet inte riktigt hur jag ska ta detta??

ska jag backa ur och se anmälningsavgiften och den trevliga utflyckten flyga sin kos eller ska jag låssas som inget har hänt och gå ändå

klasserna vi är anmälda till är

barn med hund och en valpklass
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: utställning

Åk på utställningen!
Den är inte bara till för att dömma snygga hundar, utan även mindre bra hundar och få en överblick i hur rasen ser ut i stort.
Och det blir inte särskilt rättvist för rasen om man bara ställer de snygga hundarna.
 
Sv: utställning

ja jag tar nu inte detta med utställningen så allvarligt utan tycker det är mer en rolig grej ljust för familjen och hundarna, en bonus är ju givetvis att få träffa andra hundar av samma ras och trevliga människor.

sedan gäller ju inte utställningen någon form av championat eller andra grejor för att få avla eller meritera

det jag reagera på är ju mejlet av uppfödaren och vad h*n menar, är det rycktet som uppfödare eller bara konkurransen i stort
 
Sv: utställning

Bedömning i all ära men det är roligt att komma ut och det är nyttigt för valpen att vara med på utställning och behöva uppföra sig bland andra hundar.

Min hund är lite kvadratisk i kroppen enligt vissa domare men jag ställer ändå mellan varven. Man ska inte bry sig så mycket på vad folk tycker och tänker utan göra det man känner för.

Kanske är så att din uppfödare inte vill kännas vid överbettet. Jag är inte hundra säker på avelsbiten men jag har för mig att knasiga bett lätt ärvs ner via tiken...

Klart som korvspad att du ska åka ut med din hund och ha en mysig dag samt att ditt barn ska få gå med valpen i ringen. Så packa fikakorgen, lasta hund och familj och ta iväg du :D
 
Sv: utställning

Förstår att ni vill göra det till en trevlig utflykt också för du vet ju att Frejs överbett kommer att noteras om hon alls tittar i mun på hundarna. Men det är ju kul att få en bedömning av hans exteriör i övrigt och så är det ju bra träning att vara med andra hundar.

vet inte riktigt hur jag ska ta detta??

Jag ser det som en uppfödare som lite försiktigt försöker se till att förväntningarna inte är för högt uppskruvade så att valpköparen blir besviken. Inte alls som något elakt, utan bara så att förväntningarna är realistiska.

Åk till utställningen och räkna med att överbettet kommer att göra att någon annan valp vinner. Njut sedan av en dag i hundens tecken, med massor av andra människor som också gillar hundar. Nyttig social tränning får valpen för pengarna, även om den inte skulle få en placering. Ha KUL helt enkelt!
 
Sv: utställning

Jag ser det som en uppfödare som lite försiktigt försöker se till att förväntningarna inte är för högt uppskruvade så att valpköparen blir besviken. Inte alls som något elakt, utan bara så att förväntningarna är realistiska.

Åk till utställningen och räkna med att överbettet kommer att göra att någon annan valp vinner. Njut sedan av en dag i hundens tecken, med massor av andra människor som också gillar hundar. Nyttig social tränning får valpen för pengarna, även om den inte skulle få en placering. Ha KUL helt enkelt!

jag är nog den enda hundmänniskan i världen som inte åker på en utställning för att vinna, jag skulle glatt kunna ta imot jumpopriset i form av en näve frolic, klappa om mina hundar och ändå kunna åka hem och njuta och vara en erfarenhet rikare
 
Sv: utställning

jag är nog den enda hundmänniskan i världen som inte åker på en utställning för att vinna, jag skulle glatt kunna ta imot jumpopriset i form av en näve frolic, klappa om mina hundar och ändå kunna åka hem och njuta och vara en erfarenhet rikare

:bow::bow::banana::bow::bow: jag ser gärna FLER sådana här ägare i ringarna!!!!

Lycka till och jag hoppas verkligen du får roligt!!!
 
Sv: utställning

jag är nog den enda hundmänniskan i världen som inte åker på en utställning för att vinna, jag skulle glatt kunna ta imot jumpopriset i form av en näve frolic, klappa om mina hundar och ändå kunna åka hem och njuta och vara en erfarenhet rikare

Du får priset fööööööööör:

UNDERBAR INSTÄLLNING!!!

:bow:

Fler som du tack! :D
Lycka till med utstälningen ändå! Jag tycker absolut att du ska åka. Sen tycker jag att du kan berätta hur det gick här på buke sen :D Jumbo-pris eller ej. :) (om du själv vill förstås)
 
Sv: utställning

tack

berättar mer än gärna för bukefolket hur det gick, frolicen får hundarna :D
 
Sv: utställning

puttar upp min tråd

ja i morgon bär det ju av 25 mil på utställning och jag har fått PM på vilka tider som gäller mm

men då ställer jag frågan hur förbereder ni er in för en utställning vad packar ni ner i väskan

sedan läste jag ju i PM et att det är vaccinationskontroll enligt skks normer,

men när jag tittade bland mina hundpapprener hittade jag alla vaccinationsintyg för den yngre hunden, men den äldre hundens vaccinationsintyg hittar jag inte jo ett äldre intyg när han varit valp

ja hjälp mig kära bukare räcker det vaccinationsintyg eller vad ??????

// vickis som är en aning nervös :crazy:
 
Sv: utställning

grejer att komma ihåg:

*vatten och något som hunden kan dricka detta ur (glömde själv det på min första utställning, kom dock ihåg dricksglas till mig själv, och det blev snabbt till hundvattenskål :) )

*registreringspapprena med vidhängande vaccinationsintyg. till den äldre hunden får senaste vaccinationen skett tidigast vid 1 årsdagen, och mindre än 4 år sedan. dvs har du bara papper på valpvaccinationerna så lär de nog inte släppa in den. (fast de läser inte så noga, min äldre tik vaccinerades för sex år sedan, men de släppte in henne efter att ha tittat på datumet för rabiesvaccinationen... ska tilläggas att jag inte heller kikat så noga på papprena, och hon vaccinerades när jag upptäckte det.)

*de papper du fått utskickade kan vara bra att ha med sig, med vägbeskrivning och så. nummerlappen, om den följde med (brukar delas ut på plats på inoff-are)

*koppel, halsband och utställningskoppel.

*belöning till hunden. godis, leksak, boll whatever, det ni har tränat med och hunden gillar

*"skönhetsgrejer" om hunden så kräver. borste, kam osv. dock är det alltid bra att ha en handduk med. av någon anledning är det ofta lerigt dit man går för att rasta :)

*bajspåsar. obligat.

*bur till hunden om ni använder sånt, fäll att ligga på eller vad annat som är hundens trygga plats.

*något att sitta på, glöms lätt och så skönt att ha till hands.

*matsäck och dricka till dig själv. (fast drick inte precis innan du ska in, det är så onödigt att traska runt i ringen och vara nervositetskissnödig :) )

*o, det man oftast glömmer: något att sätta fast nummerlappen med. stor säkerhetsnål, gummibandsgrej runt armen eller vad som helst, bara lappen sitter fast. :)

jag kommer inte på något mer, fyll gärna i om jag har missat något!

lycka till!!!!!!
 
Sv: utställning

I norrbotten har SKK bara officiella Nat och Int utställningar i Gällivare resp. Piteå och de infaller alla tre (om man inte ändrat sen jag flyttade) i maj, juni och juli. Sedan kan det finnas officiella specialklubsutställningar (tex. Spaniel och retrieverklubben som labbe ingår i) men då är det bara de raser som ingår i specialklubben som får ställas. Står det "öppet för alla raser från 4 månaders ålder" är det en inofficiell oavsett vem som anordnar den - vanligt är att specialklubbarna har officiellt ena dagen för egna raser och inofficiellt andra dagen för alla raser. Allt detta framgår av annonsen, vill du ha hjälp så skicka ett PM så kan jag tyda den åt dig :)

En inofficiell utställning är bara att åka på, det är en träningstävling och trevlig samvaro :)

*nu ska jag läsa vidare i tråden :o

Edit: Såg nu att utställningen var redan imorgon och att Laa svarat på din pcklista. Jag har ett till tips: Se till att vara i GOD tid. Dels för att få plats för stolar osv innan det är knökfullt och ni bara får plats mitt i gången där alla passerar (jag är ute i god tid och sätter mig på lämpligt ställe där min hund inte bli onödigt störd av runtspringande barn och hundar) och dels för att hundarna ska hinna varva ner innan ni ska in i ringen. Jag ser till att vara på utställningen en timme inan jag ska in i ringen för jag har märkt på min hund att en timme är perfekt - hon hinner varva ner och har inte hunnit bli för less.
Har ni valp med er så tänkt på att det är mkt energikrävande för den att ta in alla intryck, hundar, folk osv. Dom brukar bli väldigt trötta snabbt. Det är ännu mer balansgång mellan "hinna titta så man varvat ner" och "ha tittat sig dötrött innan man ska in i ringen" när det gäller valpar. Har du en lugnsint valp kan det vara bra att inte springa runt med den för mkt innan den ska visas, finns risk att den blir för trött då. Har man en överenergisk valp kan det ist vara bra att gå några varv så den hinner titta, och bli lite lagom trött av det så den håller sig på mattan ;)
 
Senast ändrad:
Sv: utställning

oj då har ju inte uppdaterat

men nå vi börjar med valpen och givetvis så hadde vi oturen att dommarne tittade i munnen och kommenterad bettet, så ingen final där MEN god ord i bedömmningen.

i "barn med hund" vart dom trea

den äldre hunden en hund som är kolugn och dett visade sig även i ringen ingen final här heller utan goda ord i bedömmningen, fick kommentaren
"en dålig hår dag" tyckte inte jag var så efter morgonens bravader i göselstacken :angel:

i barn med hund var dom tvåa

en härlig dag och jag klappade om mina hundar och det lär dröja ett tag innan vi åker på nästa utställning
 
Sv: utställning

jag är nog den enda hundmänniskan i världen som inte åker på en utställning för att vinna, jag skulle glatt kunna ta imot jumpopriset i form av en näve frolic, klappa om mina hundar och ändå kunna åka hem och njuta och vara en erfarenhet rikare

Såg nu att det va en gammal tråd och att du redan varit på utställningen. Grattulera till att det ändå gick bra, man behöver inte alltid gå till final för att resultatet ska vara bra =)

Du är inte den enda hundmänniskan som inte åker till en utställning för att vinna ;) Jag tycker det är jättekul att åka på utställning och ta allt på skoj. Åker hunden ut på en tvåa en dag så tar jag det med en nypa salt och tycker fortfarande att min hund är världens vackraste. Sen om man vinner är det ju en stor bonus =) Det är så tråkigt om man ska vara så allvarlig och att hunden ska vara så perfekt att den knappt få röra sig utanför ringen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp