UTSTÄLLNINGAR;vilket är bäst? Bära själv......

M

MissDaisy

eller ha assistenter som bär????
Min första utställning med mina små gick inte så bra för de behövde växa till sig lite. Men man såg tydligt när domare och vissa uppfödare kände varandra....en katt sa domaren hade tovor och var inte alls i utställnings skick MEN hon lät katten vinna för hon "gillade katten" :confused:
Vi andra då som verkligen slitit med att hålla våra kissar i topptrim????
Nä, tacka vet jag anonyma utställningar där katterna blir bedömda för hur DE ser ut och inte för vem som äger dem!!!
 
Jag tycker bäst om bära-själv trots att jag inte är bundis med domarna. Jag har en honkatt som inte låter sig bli buren av främmande folk så det är lönlöst att ställa ut henne på annat än bära-själv. Övriga katter kvittar det för, men jag är den som känner mina katter bäst och bäst visar upp dem. Jag har aldrig märkt av någon nepotism på utställningar, jag tror de flesta domare för opartiska bedömningar, men det förekommer säkert.
 
Personligen föredrar jag assistenburna utställningar.
Tyvärr är inte det så vanligt längre.
Då katternas temperament för mig är otroligt viktigt så anser jag att "vem som helst" ska kunna hantera mina katter.
Har jag en katt som bara jag kan bära skulle jag inte ställa den alls.
Dessutom är det väldigt vanligt med katter som blir nervösa just för att dereas ägare är det och då är det många gånger mindre stressande för katten om någon annan bär.
Jag avstår hellst att bära mina egna katter just av den anledningen men å andra sidan har jag inga problem med att gå assistent.
HD
 
Jag föredrar också assistenter, Mest för att jag själv är så nervös att jag aldrig skulle kunna bära min katt själv och stå på bena. :crazy:
 
Personligen föredrar jag assistenburna utställningar.
Tyvärr är inte det så vanligt längre.
Då katternas temperament för mig är otroligt viktigt så anser jag att "vem som helst" ska kunna hantera mina katter.
Har jag en katt som bara jag kan bära skulle jag inte ställa den alls.
Dessutom är det väldigt vanligt med katter som blir nervösa just för att dereas ägare är det och då är det många gånger mindre stressande för katten om någon annan bär.
Jag avstår hellst att bära mina egna katter just av den anledningen men å andra sidan har jag inga problem med att gå assistent.
HD

Varför skall vem som helst kunna hantera katten? För mig är inte det en viktig egenskap. Alla mina katter är oerhört sociala, men sedan min äldsta hona fick sin första kull får ingen annan än jag och min sambo bära henne, iaf inte under längre perioder.

Väl framme på domarbordet är min dam hur hanterbar somhelst.

Det är bara själva bärandet hon inte tycker om.
 
För mig är det viktigt att föda upp trygga katter med stabilt psyke.
Om mina katter inte skulle kunna bli burna av nån annan än mig, så skulle det väl fungera så långt som till dommarbordet men sen då?
I panelen får ju inte jag som ägare visa min egen katt, om jag då har en katt som lätt blir stressad när någon annan hanterar den vad får den då för upplevelse där?
Det är i allafall mitt tycke.
 
Jag ställer inte heller ut en katt som inte klarar panelen. Min går alldeles utmärkt hela vägen dit, men eftersom han blir stressad av andra katter omkring blir han orolig i panelen, och får stanna hemma.

Till grundfrågan: Jag föredrar ofta att en assisstent tar katten, framförallt om jag är lite nervös själv, eftersom detta lätt smittar av sig på katten. Jag går oftast assisstent själv också, men då bär man ju inte sin egen katt. Dock blir man lite rädd för att göra fel med någon annans katt, jag vet ju hur arg jag blir om någon verkligen klantar till det med min...
 
...och gällande att domarna skulle döma en katt bättre för att de känner ägaren; det tror jag inte alls (eller väldigt sällan iaf). Domarna dömer över hela Europa, ska de ha "favorituppfödare" i varje land då? Ställer man ut väldigt mycket känner man ofta många domare och det är ju inte samma sak som att domarna favoriserar min katt. Snarare tvärtom, de vet ju vilka fel han "brukar" ha och kollar lite extra efter dem.

En sämre preparerad katt kan vinna om den är tillräckligt mycket bättre ändå. Är det väldigt jämt vinner ju den bättre preparerade katten oftast.
 
Så en katt som efter en dräktighet inte längre accepterara att bli buren av främlingar har inte ett stabilt psyke? Hon är hur stabil som helst. Hon älskar människor, främmande som kända. Hon ligger i deras knän och gosar och hon leker med dem, hon vill helt enkelt inte bli buren av dem.

Om hon skulle bli nominerad drar jag tillbaks henne. Men nu är hon (tyvärr) inte av sådan kvalité att hon blir nominerad.
 
En katt som ställs måste ju ha ett så pass stabilt psyke att den kan bäras av domarassistenter.
Anmäler du dig bara till självbärande utställningar?

Självklart tycker jag att just jag själv visar mina katter på bästa sätt då man har lite knep som gör att katterna kråmar lite extra för domaren. :angel:

Scilla tex om man klappar henne över ryggen o sedan drar lite lätt i svansen så kastar hon sig på rygg framför domarna och vill bli kliad på magen....det slår aldrig fel.
Klart att jag använder mig av det vid en bedömning.

det finns ofta värdelösa assistenter som drar ut katter som ska vara små och vice versa.
Det är ju inte kul .
Sedan finns det de som är kalla i sitt sätt och hårdhänta ,de assistenterna vill jag inte heller ha men får tyvärr stå ut med att de tar fram mina katter ibland,finns inte mkt attt göra åt det .
Jag brukar kasta in önskemål om vilka asssistenter som ska bära mina katter i panel,det finns många som bär dem med "värme" och det är klart att man föredrar en så´n .

Och jag vill inte att en som är van vid tex perser ska bära mina katter i panel....en aby är alltid en aby och bladar iväg när man minst anar det.....släpp aldrig blicken från dem då sticker de.... :D
Och snabba är de också....till skillnad från oerserna som de dumpar framme på domarbordet och som ligger kvar där man sist lade dem....iaf de jag har sett .
Det är ju inte så många iof men jag har fått den uppfattningen iaf. :smirk:
 
Om hon skulle bli nominerad drar jag tillbaks henne. Men nu är hon (tyvärr) inte av sådan kvalité att hon blir nominerad.

Just denna inställning som många har gör att jag blir trött. OM min katt blir nominerad och jag "drar" den från panel så kan man ju undra vad jag hade där att göra från första början. Dels förlorar jag mina nomineringspoäng (till årets katt) Men framför allt har jag stoppat en annan katt från att nå panelen, en katt som kanske var lika bra som min, varför?. Detta tycker jag är helt fel.
Så jag vidhåller att om katten inte kan visas av nån annan än mig så ska den vara hemma. Jag har har själv en sån hemma så jag ja jag lever som jag lär.
 
Jag tar bara med mig henne på bära-själv-utställningar, något annat vore dumt.

Och som sagt, hon blir inte nominerad, hon är inte av den kvalitén. Till denna dag har hon inte blivit nominerad och jag tror inte att det kommer hända i framtiden heller. Poäng till årets katt kan jag inte bry mig mindre om.

Jag vill ha henne bedömd av ett visst antal olika domare för att få en bra helhetsbild av henne, det är därför jag ställer ut henne.
 
Jag har flera i mitt katteri som inte är av den kalibern,de ställer jag inte. :smirk:
Sparvfen skulle skita knäck i en vecka.
Marrakech är stoppad.
Lilla Blå har ungar.
Wiola ser inte ut som hon borde..... :smirk:
Solo har för mkt rufism.

De enda som jag ställer är Scilla och Agapantus.

För övrigt så klarar alla mina katter att bli hanterade i både panel och på domarbordet,alla utom Sparvfen därför får han stanna hemma. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 344
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 053
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp