Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Jag fick precis veta att min vän Pernilla, som ska visa Wahidah imorgon, precis vann SM i junior handling på mässan :bump::banana::bump:

Har ju ingen egen bild på det, men såhär såg det ut när hon visade Wahidah på en junior handling-tävling förra året :D
63248_1292787060.jpg


55432_1292787062.jpg


(och ja, Wahidah var lite väl smal där)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Nepp, idag visade hon en annan saluki :)
Wahidah har varit hemma och sparat energi inför morgondagen. Hon brukar tycka det är så trist att springa runt i ringen så det känns bra om hon har liite överskottsenergi så att hon inte ser sovande ut :p Det är därför Pernilla får visa också. När jag visar så försöker Waha bara ha dragkamp i kopplet, gå fot eller annat som inte är lämpligt. Hon är så van vid att vi hittar på roligheter om vi springer tillsammans :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Dafnes kullsyrra blev Nordisk juniorvinnare! :banana:

Jag som valde att inte ställa Dafne för att det skulle vara en amerikansk domare (USA har lite annan rasstandard och min är väldigt engelsk i typen). Men så blev det så många anmälningar att de delade upp whipparna, så det blev en finsk domare som dömde juniorer och unghundar. Lite snopet för vår del! Men jag är väldigt glad för min uppfödares skull, som äger kullsyrran! :bump:
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Wahidah har fått sitt livs första CK :bump:
(och jag var tvungen att köpa rosett såklart :p)
60267_1323617372.jpg


Wahidahs kritik:
"Mkt feminin o elegant helhet. Prima typ o storlek. Mkt feminint huvud. Gott uttryck. Elegant hals. Vacker topplinje. God kropp. Normalt vinklad. Rör sig rytmiskt men kunde önskat ngt längre steg. Prima ben o fötter."

Zalas kritik:
"Mkt stilfull veterantik på 11 år. Utmärkt typ o storlek. Prima huvud o uttryck. Bra hals o topplinje. Välkroppad. Harmoniskt vinklad. Rör sig fortfarande med gott steg."

Zala kom 4a i sin klass. Hon tyckte det var väldigt(!) jobbigt på mässan trots att vi var i den allra lugnaste delen. Så tja, det här var absolut sista inomhusutställningen för henne. Det är bara elakt att ha med henne.
Wahidah åkte ut direkt ur bästa tik-klassen, men oj vad nöjd jag är med hur hon skötte sig osv. Även Pernilla som visade henne var imponerad över hur duktig Wahidah var och tyckte att jag borde låna ut Wahidah till junior handling-tävlingar :p

På vägen hem gick vi förbi en rastgård så damerna fick springa av sig. Det var väldigt uppskattat!

Nu sover de och jag kollar igenom dagens bilder, så tja, vill ni se bilder från utställningen så kan jag lägga in det om ett tag.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis till CK och den fina kritiken!

Jag önskar att jag hade kunnat vara på plats, men men, det kommer fler tillfällen :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis!

Jag lyckades inte komma iväg från vår ring, annars hade det varit kul att ses :)

KL
Hanen som jag visade föll inte alls domaren i smaken, han åkte ut med Good. Väldigt snopet på en så fin hund men jag var förberedd på att vad som helst kunde hända, den här domaren är en aning speciell...

381362_10150426793833997_744858996_8655178_378518890_n.jpg


Hunden var dock duktig och jag hade kul ändå med alla trevliga människor runt ringen så känner mig ändå skapligt nöjd med dagen.
 
Sv: Utställningstråden 2011

GRATTIS!!!!
Vad roligt när det går så bra :D

*kl*
Och jag fick veta att det tydligen inte räckte med de fina resultaten jag berättade om tidigare, två till från uppfödaren gick det kanon för, bästa juniortik och hane och alltså fick de titlarna nordisk juniorvinnare 2011:banana:
De två är min Troja moster till;)
Blir så glad när det går bra!!
Alla hundar från min uppfödares kennel fick bedömningen excellent! Det härliga med dessa hundar är att de är så sociala och framåt, inget dåligt psyke där inte:D
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*
Vi hade en minst sagt underlig dag igår. Hatjo åkte ut med ett Very Good (antagligen för att han har för lite behäng på magen, vilket gör att han ger intryck av att ha för grund bröstkorg.. Hon kommenterade dock inte ens behängen). Domaren tyckte dessutom att han hade ngt kort kors. En kompis konstaterade att domaren inte kan se skillnad på hanhund som drar upp svansen och ett dåligt kors - han har tidigare fått beröm för utmärkt kors + benstomme av flertalet mycket kunniga münsterdomare. Hatjo var enda hanhunden som mättes, vilket är underligt då flertalet antagligen var för små. Inte ens Abbe mätte hon trots att jag vet att han är större än Hatjo... Misstänker att domaren fått münster "på köpet" när hon fick hela grp 7 auktorisationen. Dessutom sa hon att en tik var för hög - den var 53 cm och "gränsen" går vid 54... Jaja, det kommer fler utställningar..

Även Abbe fick prova på att ställas ut - han fick ett Good. :D Det var högst väntat iof då han inte riktigt uppfyller sin rasstandard.. ;)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Och jag undrar åter igen varför man är så dum att man ställer för domare som knappt har sett rasen innan... Idealhöjden för en rottweilertik är 60 cm, Dana med sina 59,5 och alla större tikar åkte ut... Kvar blev en massa lågställda i samma/högre viktklass.
Nåja, hon fick ett excellent i alla fall och hyfsad kritik även om domaren ansåg henne vara för tunn och högbent.
Har tyvärr inga bra bilder på henne från den senaste tiden, men här är ett filmklipp om ni vill se hur en mager rottis ser ut, Dana är den mindre som har en blå strumpa på sig:

http://youtu.be/yREPGBK1pbI
 
Sv: Utställningstråden 2011

Oj, hon är ju hemskt mager..

Tunn och högbent skulle jag inte kalla henne direkt, jag jämför ju med min räka..

Jag såg däremot BIR-rottisen och blev faktiskt positivt överraskad.. Därför undrar jag om det var samma domare som dömde hanarna?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Oj, hon är ju hemskt mager..

Tunn och högbent skulle jag inte kalla henne direkt, jag jämför ju med min räka..

Jag såg däremot BIR-rottisen och blev faktiskt positivt överraskad.. Därför undrar jag om det var samma domare som dömde hanarna?

Nej det var Peter Berchtold från Österrike
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Min tik blev bästa bruks/jakttik med CK men placerade sig tyvärr inte i BTKL.
Håller inte med om att domaren är knepig - däremot är hon en sådan som vet vad hon vill och är inte rädd för att dela ut både blått som gult och grönt.
Tycker hon de är för stora så mäter hon dem och är det tandförlust så blir det blått osv osv...

Bild på min fina :heart

393230_10150426024407012_621087011_8940582_1114860466_n.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag tycker ju själv att hon är ganska så grov om man jämför med hennes halvsystrar som är ännu nättare i modellen. På filmen hade hon precis gått ur en skendräktighet och är nog lite slapp, men man ser ju ändå konstruktionen på henne...
Som tidigare sagts så var det en annan domare som dömde tikarna. Men egentligen ska jag inte vara missnöjd, ett excellent och en tredjeplats är inte dåligt, men man vill ju vinna också :D Bara att jaga vidare!
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Jag o min gårdshund Nila var ner o ställde för Kari Järvinen. En tuff domare som skickade ut hundar till höger o vänster. :eek:

Citerar en vän på FB som räknat resultatet på de 60 som var anmälda:
" 23 fick Excellent, varav 10 CK, 19 Very Good, 8 Good, 4 disqulified.
Championklassernas resultat lite anmärkningsvärt: 7 excellent varav 3 CK, 6 Very Good, 3 Good.
Då ska man komma ihåg att det rörde sig om välkvalificerade Champions!"

Nilas resultat i championklass:
Kv Exellent, Kk 1 ck, Btkl 2

"34 cm Utm tik med rätt prop. Mkt bra huvud, ngt ljusa ögon, vackra öron.
Vacker överlinje, välplac svans. Mkt bra bröstkorg o förbröst, välvinklad fram o bak.
Bra benstomme. Rör sig vackert, vacker helhet."

Förstå min lycka när hon gick vidare.. ensam med ck i klassen. :bump:

starlightnila_178966107.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 354
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 724
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 632
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp