Bukefalos 28 år!

Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Jag brukar se till att vara på plats minst en timme innan jag förväntar mig att jag ska in i ringen. Minst. Speciellt om jag går tidigt i ringen, det är ju massor med folk som ska in på området på morgonen, vill inte riskera att komma försent till ringen och jag hatar att stressa. Är man lite mer avslappnad i sin inställning till tid (dvs inte MÅSTE vara minst 10min (gärna 20...) tidigare till möten osv) fungerar det säkert att komma lite senare, men jag vågar inte chansa.
Har jag skrämt upp dig nu? :D

Njae, jag är nog så stressad över tiden man kan bli ändå. En timme innan känns lite för tidigt för mig, då hinner jag bara stressa mer under tiden.
Men en halvtimme innan ska vi nog se till att vara på plats.

Någon som är van ställare i Högbo som vet hur mycket köer det brukar vara till parkering + veterinär?
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Tack för det. Då ska vi vara i extra god tid, vill gärna slippa hoppa ut ur bilen med hunden och springa till ringen medan sambon parkerar.
 
Sv: Utställningstråden 2013!

kl
Tror att vi bestämt oss för att Öland får bli sista officiella för året. Var lite sugen på s-vall men han är bara 18 månader så jag tror vi ska spara de pengarna och satsa på championatet nästa år istället :)
Pappa ville dock att vi skulle fara på en inoff som är där han bor så han kan följa med, så jag tror att det blir så :) Avsluta med en sån i höst!
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Kl

Vi har också fått PM till Högbo, det kommer att blir våran första utställning på nästan ett år.

Hon har ställts ut som junior och unghund med ck, cacib och placering i BT och vi hoppas såklart att kunna vinna ett cert här under hösten. Doris är en grå storpudel och dom föds svarta och ljusnar sedan tills dem är ljusgrå på hela kroppen. Doris har bytt färg väldigt långsamt så vi får se vad domarna säger om den. När vi ställde som unghund förra sommaren så klagade dom ofta på färgen men i övrigt fick vi riktigt bra kritik. Jag hade hoppas att hon skulle hinna bli bättre i färgen under året men tyvärr går det lååångsamt men vi ställer ändå så får vi se vad dom säger...

Vi ska ställa i Högbo, Gimo och antagligen Sundsvall där pudelklubben har utställning andra dagen.

Förresten så fick jag veta att en bekant som jag åkte på många utställning har med i fjol ska ställa igen i höst så det känns superkul att träffa dom!

Och Högbo - kan vara sjukt lång kö till parkeringen. Jag skulle hellre åka lite tidigt så hinner han vänja sig vid miljön och ni hinner förbereda er och värma upp ordentligt.
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Vi har dryga timmen att åka för att komma till Högbo. Om vi satsar på att åka 7, då är vi där lite efter 8. Säg att det tar en halvtimme i kön, då har vi ca 15-20 min att ta oss från bilen till ringen. Är det rimligt? Eller tar det längre tid än så?
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Jag skulle vilja ha mer tid än 15-20 min till godo. Dels kan ju saker hända på vägen (någon olycka, vägarbete etc), sen ska man hitta rätt ring och den kan ju ligga på andra sidan området, sen kan hundar före inte dyka upp ( händer då och då tycker jag) och vips ska man in i ringen. Jag vill även låta hunden vistas en stund på området, dricka vatten efter bilresan, kissa och se sig om. Sen vill jag gärna värma upp den efter en kanske lång bilresa.

Har ni ett tidigt startnr skulle jag satsa på att vara på plats när besiktningen börjar. Jag ogillar starkt att stressa med hunden ;)
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Kl

Jag och vovven ska på vår första utställning imorgon!!!
Hon är en golden på 3.5 år som hittills haft ALLDELES för mycket energi för att vi ens skulle tänka på saker som att stå still osv ;) mem nu är det dags!

Visserligen bara en liten inofficiell med bara 2 golden anmälda, men kändes som en lagom början -jag kommer ändå vara jätte nervös...

Har ni några tips&tricks eller något särskilt man ska tänka på?

Får man muta med godis när hunden ska stå Uppställd?

På en sån liten utställning, ska man ha några särskilda kläder eller så?

Jag hörde nånstans att man måste ha koppel o halsband som sitter ihop? Stämmer det, o i så fall duger retrieverkoppel?

1000 frågor, som ni märker är jag total nybörjare ;) Jag ska mest se det som en träning den här gången, nyttigt för både vovven och mig att komma ut bland folk. Dock vore det ju tråkigt att bli diskad för att ha missat någon oskriven regel...

wish me luck! :)
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Se till att klä dig i rena enkla kläder, inga obekväma saker som ska se snygga ut.
Och du får absolut ha med dig godis - försök bara se till att inte tapp nåt på marken för nån annan stackare som kommer efter ;) Jag brukar ge min hund godbitar när han ska stå, säger "stå, bra" och så får han godis emellanåt. Allt för att han inte ska sätta sig ner.
Retreiverkoppel duger finfint!


KL
För oss är det dags för första officiella imorgon. Visst brukar domarna vilja bli omkullknuffade av galna hundar och så tycker de om att se dem antingen studsa eller gå passgång (träningen har mao gått sådär....).
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Är det alltid kö till högbo!? Bor i sthlm och ska åka själv. Trots att jag har plats i bilen var ingen intresserad av samåkning. Kommer från Luleå så är gode nervös!!
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Då var debuten över. Grabben travade hyffsat, bara lite bus, men fick nedslag på sitt låga kors (och avsaknad av träning, han höll på att välta domaren i sin iver ;)). Very good blev det och sist av tre. De andra fick exc men ingen fick ck. Vi är jättenöjda och nu vill jag träna honom lite och prova igen :).
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Slänger in en bild från dagen

P1070295_zpsb8f46237.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Grattis!

Vi köpte inga rosetter (fick VG) utan köpte en påse bajsrullar och en Hundens bok att samla hans papper i istället :D
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Tack! Varje gång jag köper rosetter skyller jag på att jag&hästen aldrig vann några så jag tar igen det nu med vovve :angel:
Men det var extra kul denna gång när de var såå stora, "hemma" har vi inte fått såhär stora och fina ens när han fick cert! Så nu var det ju verkligen tvunget :P men jag besinnade mig och tog inte placeringsrosetterna, då hade det gått på 350 spänn! :eek:
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Alltså. Det känns så himla trist egentligen att sluta ställa henne. För jag tycker att hon är så himla fin. Men vad spelar det för roll när inte domarna håller med mig. :D
Men hon är verkligen en vältränad, frisk och sund hund både mentalt och rent kroppsligt. A-höfter och fria armbågar i en ras där hälften av alla röntgade hundar har ledfel.
Men det syns ju tyvärr inte i ringen. :p

1239956_10151650722243030_375341556_n.jpg


Vi har en massa excellent, CK, 2 reserv-cert och flertalet placeringar i btkl, men det räcker liksom aldrig hela vägen och jag vet inte om det är lönt att lägga en massa tid och pengar på att jaga cert.
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Hur gammal är hunden? Jag tycker att om man majoriteten av gångerna är med och placerar sig i bästa hane eller tik ska man fortsätta försöka. Oftast har vi så bråttom, en del hundar behöver ju lång tid på sig för att bli klara.
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Hon är 2 år. Men hon kommer inte att ställas mer i år. Eventuellt nästa år och se om hon blivit bättre till 3 år. Staffar är kända för att mogna sent och är sällan klara förrän i den åldern.
Själv tycker jag att hon är i sitt livs form. Hon presterar på tävlingsbanorna, vi har vunnit 4 av 6 klasser på våra två senaste agilitytävlingar. Hon är viltspårschampion. I mina ögon är hon helt perfekt! Hon visar att staffen är en ras som kan arbeta.
Hon är en riktigt fin tik! Hon blev 3:e bästa tik på sin senaste utställning. Men det är också i regel där det slutar varenda gång. ;)
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Hon har ju ändå fina meriter på utställning, om du tänkt avla på henne menar jag. Bra arbetsmeriter är också mycket värda.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 164
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 543
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 628
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 194
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp