Bukefalos 28 år!

Utställningstråden 2013!

Sv: Utställningstråden 2013!

Vad har ni för planer när det gäller utställning detta år?
Vilka mål har ni?
Vilken utställning ska ni på här näst?
Hur gick det på den förra ni var på?
m.m.

Bilder uppskattas!

Jag som normalt är dressyrnörd av hästtyp har nyss blivit indragen i hundutställningsvärlden av en kollega - och blivit riktigt pepp på att prova på!

Familjen äger en 2-årig schäfertik av brukstyp, Ylles Kola. Mamma visade vår förra tik som valp, men inte Kola.
Planen är att åka på Golden Go med min kollega och våra hundar och debutera Kola (och mig ^^). Åkte med kollegan till Sofiero i Helsingborgoch studerade mig igenom hela schäferklassen, fått lite uppfattning om hur man ska göra men fortfarande väldigt osäker, Fick tips av en vän som ställt ut att man ska få hunden att bjuda på framåt i stor gång (det har Kola om jag bara kan visa den) och dra. Och ställa bak ena bakbenet, få snygg profil, fram med öron.
Någon som har bra tips för en nybörjare att tänka på och träna på fram tills start?

376922_10150927419635951_1026988826_n.jpg

282279_10150857159350951_2078474238_n.jpg

547132_10150857092285951_99526528_n.jpg

311551_10150290994710951_878453748_n.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Såg nu att jag skrev fel, åka på Golden Go med min kollega för att titta och till Åstorp 16/11 för att debutera Kola och mig :)

Ingen som har några tips om vad att tänka på vid utställning av schäfer? :)
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Jag har aldrig tänkt på att mina hundar är lika. Tills jag tog en uppställningsbild på dom och bara konstaterade att, jo, dom är nog sjukt lika! :D Det är bara 2 års muskelmassa och utveckling som skiljer, men jag kan nog räkna med att få en lillskit som ser väldigt mycket ut som sin "storasyster" även om dom inte är släkt. ;)

1005354_10151652814403030_713754624_n.jpg


Skillnaden är väl att den äldre nästan alltid placerat sig på utställningar både som junior, unghund och i öppenklass. Den yngre har kommit sist av valparna på båda sina utställningar. :D Med väldigt fin kritik dock. ;) Men att hon behöver utvecklas.
Får se om det blir några utställningar för henne nästa år, känns nästan som att hon borde få utvecklas i 2 år till. Svårt att tänka mig att det är lönt att ställa henne som unghund då hon är otroligt nätt i kroppen i jämförelse med sina syskon. Men jag tror på henne ändå, en sån där som blommar sent. :D
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Himla fina!
Spännande med kanske valpar framöver :)


*kl*
En annan fråga till er erfarna - när det i informationen för anmälan stpr "Exteriörbeskrivning anordnas - föranmälan görs till ......, betalning sker på plats"
Vad innebär detta? Är det något som rekommenderas att anmäla sig till?
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Igår lördag var vi på utställning i Burträsk, det var Qarusell som visades och kritiken blev bra men vi åkte ut i den skumma finalen där alla valpar i 6-9 månader skulle in. Det var inga gruppfinaler i valpklasserna.

Kritiken:
7 månaders tik, välformat huvud med alla attribut på plats. Bra nosparti, saxbett. Välformade ögon, välburna öron, välmarkerat stop, tillräcklig hals. Bra skuldra. Utmärkt front med bra bröstdjup. Raka fina framben. Låga fina haser, bra vinkling i knät. Stark rygg. Kort kors, bra svans. Bra steg från sidan paralellt fram och bak. Bra pälsstruktur. Trevligt presenterad.

Valp Bir & Hp (ensam i rasen)

Domare Anna Majaniemi

Qarusell
020_525115e1e087c32b60a6103b.jpg


Storasyster som skulle agera support låg mest och vilade i buren...
015_52511624e087c358430dea01.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Var i Ballerup för två veckor sedan med mina heelrar.
Min hanvalp blev BIR med strålande kritik och min Öppenklasstik blev 2 BTKL och reservcert. Roligt.

Förra helgen var jag med valpen på en inofficiell där han blev BIR (domaren hade aldrig sett en bättre heeler) och 2 i gruppen, endast slagen av en härlig corgi. Så himla nöjd.

nästa utställning är heelerspecialen utanför Värnamo och sen Växjö dagen efter.
 
Sv: Utställningstråden 2013!

kl
Har idag varit på inoff i Övik och husse visade vovve för första gången. De blev Best in Show!! :D Bättre första gång kan man ju inte få direkt!!
IMG_4642.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Grattis!
Vi laddar för Sundsvall nu. Du bestämde dig för att skippa den, eller?
 
Sv: Utställningstråden 2013!

+ igbest Tack :banana:

bitta: ja vi skippade den..ångrar mig lite nu men husse hade inte alls någon lust att åka dit och jag vill ogärna åka själv..håller tummarna för er istället!
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Stort grattis här också :D :love:

KL
Vi är anmälda till en inoff 2 nov så vi satsar stenhårt :) Funderar på att ställa dotterns tibetanska spaniel då också bara för att ha gjort det en gång :)
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Ja får kolla om dottern kan ställa själv och hur tiderna ser ut så de inte ska ställas samtidigt
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Det blev bara SSK. Jag missade faktiskt att det var något mer som pågick tills det var för sent.
Vi fick excellent och vann unghundsklassen men gick inte vidare.
Det får vi nog vara nöjda med eftersom Ludvig är nästan naken och domaren är en riktig pälsdam.
 
Sv: Utställningstråden 2013!

Ska ställa min rottweilertik nästa helg i Kramfors. Hon är nu 7 månader gammal, sen har jag anmält henne till valputställningen som ska vara i Sundsvall den 14/11.
Det jag tycker är svårt, förutom att få henne att stå fint är hur fort jag ska röra mig för att hennes rörelsemönster ska vara till hennes fördel :S
 
Sv: Utställningstråden 2013!

jaa det är skitsvårt :( vet inte alls hur det kommer gå på lördag när vi ska iväg på inoff :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 195
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 760
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 241
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp