Bukefalos 28 år!

Utställningstråden 2014

Jag har varit iväg med min Impa på utställning igen. Idag va vi i Åstorp på SBK utställningen. Ca 30 hoffar anmälda och domaren gav inte bort något. Lilla hönan slår till, får excellent och CK och slutar som 2:a bästa tik, endast slagen av sin mor som blev BIR och BIS-3:a.
 
Jag har varit iväg med min Impa på utställning igen. Idag va vi i Åstorp på SBK utställningen. Ca 30 hoffar anmälda och domaren gav inte bort något. Lilla hönan slår till, får excellent och CK och slutar som 2:a bästa tik, endast slagen av sin mor som blev BIR och BIS-3:a.
Grattis!
Jag var också där med Sarek men fick "bara" excellent.
 
Grattis!
Jag var också där med Sarek men fick "bara" excellent.

Det är inte så "bara" :)

Våran domare va lite underlig, han betedde sig väldigt stelt och osäkert runt hundarna och många hade svårt för hans sätt. Till och med min översociala skit som älskar alla va lite smyg för honom.
 
Det är inte så "bara" :)

Våran domare va lite underlig, han betedde sig väldigt stelt och osäkert runt hundarna och många hade svårt för hans sätt. Till och med min översociala skit som älskar alla va lite smyg för honom.

Ja nej inte egentligen men ett cert hade inte varit fel ;). Nu måste vi göra det här minst tre gånger till… Om vi nu satsar på championat. Jag tycker inte att det är särskilt kul med utställningar och inte hunden heller. Jag var inte heller jätteförtjust i vår domare, hon ville tvunget att hunden skulle "stöttas" (läs hållas fast) och det tyckte Sarek var hemskt obehagligt. Han är ingen social hund precis, men så länge man inte håller fast honom så accepterar han hantering. Nu blev det mest en ganska tråkig upplevelse för honom. Men men, han kommer väl över det fortare än jag tror jag ;)
 
Gudars... inte många dagar kvar nu. Känner hur pressen börjar smyga sig på.

Hur brukar ni utställare träna era hundar för att få till en bra uppställning? Min 6-månaders är bra på att trava ordentligt vid det här laget, men uppställningen kämpar vi fortfarande med då han inte riktigt kan hålla fokus utan gärna vill flytta sig, sitta osv. Att distrahera honom med lukten av godis man har gömt i handen som en del gör fungerar inte alls. Om man "retar" honom med godis utan att ge det så blir han frustrerad och försöker sig på diverse "tricks" för att försöka lista ut vad det är man vill att han ska göra, t.ex. sitta, ligga, ge tassarna osv. Det funkar inte riktigt när vi ska stå i ringen och bli bedömda. Någon som ahr några tips?
 
@iNHALE Med en sex-månaders hade jag inte haft för stora förhoppningar... ;) Testa lär in "backa" och "framåt", dvs att flytta sig enstaka steg (utvecklas sedan till att enbart flytta bak bakbenen på kommando, mycket snyggt och stiligt ;), eller att ta ett steg framåt för att placera sig i snyggt stå). Funkar klockrent på mina vid fristående. Det skulle ju ge honom en uppgift iaf. Sedan är det ju bara allmän "stadga" i kommandot som gäller. Kan han "stanna"/"stilla"? Stå-stilla-10sek-backa-stå-stilla-osv?
 
@iNHALE Med en sex-månaders hade jag inte haft för stora förhoppningar... ;) Testa lär in "backa" och "framåt", dvs att flytta sig enstaka steg (utvecklas sedan till att enbart flytta bak bakbenen på kommando, mycket snyggt och stiligt ;), eller att ta ett steg framåt för att placera sig i snyggt stå). Funkar klockrent på mina vid fristående. Det skulle ju ge honom en uppgift iaf. Sedan är det ju bara allmän "stadga" i kommandot som gäller. Kan han "stanna"/"stilla"? Stå-stilla-10sek-backa-stå-stilla-osv?
Några stora förhoppningar har jag inte. Han är en borzoi och dem ställs upp väldigt enkelt och avslappnat om man jämför med andra raser som visas med betydligt större fokus på en bra "pose". Han kan stå fint en kort stund, men det dröjer inte många sekunder innan han hellre vill sitta ned :p Har försökt lära in "upp och stå" som ett mot-kommando till hans ivrighet att sitta, men det går lite sådär.

Ska se om jag kan lära in lite "framåt/bakåt" kommandon, isf skulle man kunna använda det som distraktion och be honom flytta sig ett steg framåt och bakåt då och då bara för att hålla honom på benen sas. När han visades som 4-månaders valp så var det samma "problem" där, dvs han sätter sig när han tycker att det börjar bli tråkigt att stå.
 
Måste säga att dagens utställning har gått över förväntan. Hade inte hunnit öva så mycket som jag hade önskat, men jag måste ändå säga att han var oerhört duktig, lite svårt med uppställning fortfarande, men det kommer med tiden. Fick extremt fina lovord för både hans exteriör, rörelser och temperament. Tom hans uppfödare var lite förvånad att han var så lugn då hans kullsyskon levde om i sina burar ganska ordentligt.

Han blev bästa han-valp i rasklassen, kom tvåa i rasklassen för både tikar och hanar (valpklass), fick en andraplacering ihop med hans uppfödare i "Bästa Uppfödare" och även en andraplacering i "Bästa avkommor" ihop med sin mamma och två av hans kullsyskon.

Är fantastiskt nöjd måste jag säga. Var själv sjukt nervös precis innan vi skulle in, hade aldrig visat hund tidigare, men hans uppfödare var gudasnäll och förklarade precis hur allt skulle gå till, så det gick kanon, även om jag som sagt hade svårt att få till en bra uppställning.

Ni får utsäkta dem kassa mobilbilderna, hade ingen som kunde fotografera ordentligt åt mig...

20141213_131324.jpg


20141213_182451.jpg


20141213_131136.jpg
 
Hur har det gått för alla i Stockholm i helgen?

Aysu fick ett very good, vilket var mitt mål med utställningen. Hon uppförde sig också en miljard gånger bättre än väntat. Jag är SÅ stolt över henne.
Ställde även en hane som fick excellent, även han uppförde sig över förväntan i ringen (han brukar sova i ringen men var nu riktigt glad).

Lite komiskt är också att Aysus bror, som är champion, var med men åkte ut med ett very good. Samtidigt ställdes deras syster i England och blev idag champion där. De där domarna har visst lite varierande smak ;) Domare på SKK-utställningar brukar dock inte gilla min typ av saluki, så jag är inte jätteförvånad direkt.
 
Här är jag och Aysu!
62547_1418597724.jpg

38263_1418597729.jpg

Kritiken:
"Ultra square bitch. Would like a little more substance and bone. Good neck. Front feet a bit flat. Could have more depth of chest. Good length of neck. Good topline and underline. Holds herself well but has not enough reach and drive on the move."

Och hanen jag ställde:
47581_1418597719.jpg

Kritiken på honom var lite svårare att tyda, men såhär tror vi att det stod :p :
"Lovely head and expression. Good ears, good depth of chest and spring of ribs(?). Good feet, moves soundly. Has nice, light, easy profile (?) movements."
 
Grattis till alla resultat från sthlms mässan!:)

------------------------------
Jag håller som bäst på att ladda inför MyDog, och kom idag att tänka på att man kanske bör köpa en bur? De tidigare utställningarna vi varit på har vi inte haft någon bur, men då har det heller inte varit några större vänte tider. Samtidigt är han inte van vid att sitta i bur och funderar på om det kanske kan göra honom stressad istället. Vad rekomenderar ni som ofta besöker utställningar?
 
Grattis till alla resultat från sthlms mässan!:)

------------------------------
Jag håller som bäst på att ladda inför MyDog, och kom idag att tänka på att man kanske bör köpa en bur? De tidigare utställningarna vi varit på har vi inte haft någon bur, men då har det heller inte varit några större vänte tider. Samtidigt är han inte van vid att sitta i bur och funderar på om det kanske kan göra honom stressad istället. Vad rekomenderar ni som ofta besöker utställningar?
Det beror lite på vad man har för hund. Generellt sett så tycker jag att en mjuk tygbur som den stora orangea du kan se högre upp, verkar trevligare än en stålbur. Dem är lätta att vika ihop och bära med sig. Jag har den, mig veteligen, största modellen på marknaden, tror den är 122 cm hög då min hund behöver rejält med utrymme pga sin storlek. Trots att den är så stor kan jag lätt bära den i ena handen och hålla hunden med den andra handan, och då är jag ingen tyngdlyftare. Den är även lätt att flytta när den är uppställd, om än något otymplig pga sin storlek :p

En stålbur av samma storlek hade jag nog inte ens orkar lyfta själv, med båda händerna...

Men det beror som sagt på vilken hund man har. Man ska komma ihåg att nog för att dem står emot hundklor och tänder rätt bra, så kanske det inte är den absolut bästa buren om man har en hund som verkligen går berserkargång därinne. Dock har jag sett relativt stora hundar som gått lös på väggarna med klorna utan att dem gått sönder.

Det finns tygburar i lite olika utföranden, det finns en variant som har gardiner man kan rulla ned för "fönstren" så hunden inte kan se ut, dock har jag en enklare modell utan gardiner, så om jag vill ha det "släckt" inne hos hunden får jag täcka med typ ett stort lakan eller motsvarande.

Min personliga erfarenhet är att hundar som har en bur att gå in i på utställningar är något lugnare än dem som måste sitta "ute" hela tiden. Min hund ser sin bur som sitt lilla hus och trots att det är full rulle utanför så lägger han sig och vilar där inne så fort vi kommer tillbaka och jag skickar in honom i väntan på nästa klass. Han älskar den så mycket att han tom sover i den när vi är hemma. Har den uppsatt i vardagsrummet med dörren upprullad så han kan gå in och ut som han känner för, och han ligger hellre där än i sin vanliga bädd.
 
@iNHALE Tack för svar :)
Ja, vi har en stålbur men den är så fruktansvärt tung så den orkar jag inte konka med! Så det är en tygbur som jag har i åtanke. Men funderar på om man verkligen ska lägga de pengarna eller inte.. Känner på ett sätt att det kan vara skönt för honom att kunna krypa in i buren med ett ben och få lite andrum, samtidigt var han inte nöjd när han fick åka i sån bur några gånger som valp. Men i och med att det är så mycket såhej på MyDog kanske han tycker det är skönt, och då vi kommer vara där nästan hela dagen kan det faktiskt vara skönt för honom och lite för mig (;) ) om han kan sitta i bur.
Hm, får nog ta mig en titt och se om jag kan hitta någon bra och inte allt för dyr bur!:)
 
@iNHALE Tack för svar :)
Ja, vi har en stålbur men den är så fruktansvärt tung så den orkar jag inte konka med! Så det är en tygbur som jag har i åtanke. Men funderar på om man verkligen ska lägga de pengarna eller inte.. Känner på ett sätt att det kan vara skönt för honom att kunna krypa in i buren med ett ben och få lite andrum, samtidigt var han inte nöjd när han fick åka i sån bur några gånger som valp. Men i och med att det är så mycket såhej på MyDog kanske han tycker det är skönt, och då vi kommer vara där nästan hela dagen kan det faktiskt vara skönt för honom och lite för mig (;) ) om han kan sitta i bur.
Hm, får nog ta mig en titt och se om jag kan hitta någon bra och inte allt för dyr bur!:)
Tycker det är värt att testa. Dem kostar inte alls mycket, och det är inte mer än att man säljer den igen om det inte funkar. Köpte min från den estniska versionen av ett företag som heter 4dogs.se, dem kan du kolla in. Är jäkligt nöjd med min. Betalade 65 euro för den (nedsatt fårn 85 pga ett litet skrapmärke på ena hörnet) och jag tycker absolut att den är värd pengarna iom att min hund gillar den så mycket. I skrivande stund ligger han i buren och tuggar råhudsben.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Pilot
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp