Utställningsvetare

Shettisar

Trådstartare
Hederspris innebär det något utav värde för hunden? Alltså vid framtida utställningar eller vid avelstjänst osv.osv? :confused:
 
Sv: Utställningsvetare

Nej, om jag inte förstått det fel så är hederspris sådant som lovande valpar/unghundar får. Det är inte någon titel.
 
Sv: Utställningsvetare

Nja inte så värst... En lovande valp kan få HP. Men det säger ju inte så mycket om hur hunden blir som vuxen. En junior kan få 1:a CK eller 1:a HP eller bara 1:a. 1:a CK är ju bäst. En veteran kan också få HP om domaren inte vill ge ett CK till hunden. Så det är mer CK eller Cert som man ska kika efter. Men ett 1:a pris är heller inte dåligt. Beror på vad det är för hund och övriga meriter.
 
Sv: Utställningsvetare

Okej.
Nu är det en Hamiltonstövare. Han kom 1 :a i klassen och 1:a i konkurrensklassen.Samt Hp.Han är 23månader.
 
Sv: Utställningsvetare

23 månader då har han gått i unghundsklass eller öppen klass. Jag förstår inte riktigt hur han har fått Hp :) Det delas inte ut i de klasserna. Men ett 1:a pris är ju bra och var det fler hundar i klassen så var det ju bra att komma 1:a också!
 
Sv: Utställningsvetare

Han gick i unghundsklassen.
Finns det någonstans man kan läsa om de olika förkortningarna de använder på utställnings protokollen? :angel:
 
Sv: Utställningsvetare

nope. det är en väl bevarad hemlighet bland oss ringsekreterare :angel:

Är det nått särskilt så är vi många på Buke som kan hjälpa till *hi hi* Finns en hel del utställare här!!
 
Sv: Utställningsvetare

Var det en SKK utställning eller var det en rasspecial? Det kanske kan förklara Hp:t...
 
Sv: Utställningsvetare

Ras klubb. Jag hittade följande på skk. :devil:
Särsklit lovande unghund tilldelas HP. :D
 
Sv: Utställningsvetare

Mmm det har du så rätt i... Märkligt att jag aldrig sett det förr... De andra har jag koll på, men har aldrig läst om unghund... Undra om det alltid varit så eller om det är nytt? Reglerna är ju inte som när jag utbildade mig...

Hp
Särskilt lovande valp, junior och unghund
samt särskilt väl bevarad veteranhund kan
tilldelas hederspris (Hp). I avels- och uppfödarklass
ges Hp till grupper av enhetlig och
utmärkt kvalitet.
 
Sv: Utställningsvetare

Jösses, det är ju en hel vetenskap om man ska lära sig allt om gruppindelningar och bestämmelser osv :eek:
 
Sv: Utställningsvetare

Oftast är det väl så att man har "en aning" om de flesta grupper och vet vad man ska leta efter. Sin egen grupp lär man sig rätt så snabbt *hi hi*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 317
Senast: Milosari
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 151
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 939
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp