Uttal Wifi

Monkie

Trådstartare
HUR uttalas Wifi?

Vifi eller wajfaj?

Ringde just ett samtal på jobbet och frågade efter vifi varpå personen inte förstod. Jag ville då inte upprepa min eventuella felsägning och frågade istället efter Internet.

Hur ska det uttalas egentligen?
 
Ingen aning och eftersom jag nu började fundera på det så säger jag olika beroende på vem jag pratar med. Ingen röd tråd alls så det ska bli spännande att se vad andra säger :D
 
HUR uttalas Wifi?

Vifi eller wajfaj?

Ringde just ett samtal på jobbet och frågade efter vifi varpå personen inte förstod. Jag ville då inte upprepa min eventuella felsägning och frågade istället efter Internet.

Hur ska det uttalas egentligen?

Helt valfritt skulle jag säga. Jag säger Wifi, blåtand och Android istället för wajjfi, bloototh (ja ni fattar) och androjjd. Kan bero lite på var i landet man bor, upplever att försvenskningarna är vanligare i norr?
 
Det beror på om man vill uttala det på engelska eller "försvenska" det. På engelska är det ju wajfaj eftersom at i uttalas "aj". På "svenska" blir det ju vifi ungefär. Jag säger olika. Ibland viffi, ibland wajfaj, ibland vifi. Mamma säger vajfi :D


EDIT: Efter en snabb googling: "Nationalencyklopedin säger ”wajfi”, på engelska uttalas det ”wajfaj” men i Sverige är enligt Språkrådet ”vifi” förmodligen vanligast"
 
Såvitt jag förstått är ordet/förkortningen wifi en snegling åt "hifi" vilket ju är en förkortning av high fidelity - alltså [hajfi]. Därav [wajfi].
Jahaaa.

Är detta nåt som förekommer även utanför Sverige? "wajfi"-uttalet menar jag.
 
Jag fattar inte hur det blir wajfi?
Tror betoningen kan bidra till att vokalerna blir olika.

Jag säger vajfi. (inte w) Det är väl ungefär där man hamnar om man försvenskar uttalet så att det fungerar bra till vår ljudbild och uttalsregler tänker jag...

vifi =skriftspråksuttal (hanteras som en förkortning)
vajfi = försvenskning av engelskt uttal (hanteras som ett låneord)
Lite som skillnaden mellan om man ska skriva BH eller behå - ord eller förkortning?
 
Jag säger alltid wajfaj, men på jobbet försöker jag att använda trådlöst nätverk/internet. Det är för många som inte vet vad wifi innebär.

Hemma hos föräldrarna så säger vi inte wifi alls utan bara "vad är lösenordet?" :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick...
2
Svar
24
· Visningar
1 060
Senast: Nepenthe
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp