Bukefalos 28 år!

Uttal Wifi

Waifai, alltså engelskt uttal, om jag ens säger det. Oftare blir det "vi kör trådlöst" eller "det trådlösa nätet" eller liknande.

Router är just "route"-er. Det enegelska uttalet, för det är en manick som dirigerar runt signaler.
 
Jag säger vifi ibland och wyfy med engelskt uttal ibland, beror på hur jag känner för och vem jag pratar med. Jag jobbar som receptionist och folk måste komma till mig för att få engångslösen till vårat trådlösa nätverk, det finns folk från alla möjliga länder här och alla frågar olika och ibland fattar jag inte alls vad de vill:
- WhyFive
- Luftinternet/Luftnät
- Nätverket utan kabel
- W-lan
- Det trådlösa
- Lan
- Lösen till *viftar med händerna i luften*
- Laptopinternet
- Viffi
- Router
- Molnet
- Blåtand

Och det är bara de olika svenska benämningarna jag hört :D:p
 
Det engelska uttalet kommer väl av att uttalsreglerna ser ut så? Precis som att sci-fi inte uttalas "siffi" på engelska.

Wi kan ju uttalas på båda sätten på engelska? Jämför wind/wire. En förkortning av wind till wi borde väl då uttalas wi och inte waj? Eller är det andra uttalsregler för förkortningar.
 
Jag säger vifi ibland och wyfy med engelskt uttal ibland, beror på hur jag känner för och vem jag pratar med. Jag jobbar som receptionist och folk måste komma till mig för att få engångslösen till vårat trådlösa nätverk, det finns folk från alla möjliga länder här och alla frågar olika och ibland fattar jag inte alls vad de vill:
- WhyFive
- Luftinternet/Luftnät
- Nätverket utan kabel
- W-lan
- Det trådlösa
- Lan
- Lösen till *viftar med händerna i luften*
- Laptopinternet
- Viffi
- Router
- Molnet
- Blåtand

Och det är bara de olika svenska benämningarna jag hört :D:p
Ha ha ha! :rofl:

Min favorit är -Lösen till ”vifta med händerna i luften” :D
 
Jag har aldrig hört något annat än wajfaj...

Hur uttalar ni router? Jag säger roter, men i alla fall i Skåne så verkar det vanligt att säga rauter?
Jag säger "rooter".

Jag säger vifi ibland och wyfy med engelskt uttal ibland, beror på hur jag känner för och vem jag pratar med. Jag jobbar som receptionist och folk måste komma till mig för att få engångslösen till vårat trådlösa nätverk, det finns folk från alla möjliga länder här och alla frågar olika och ibland fattar jag inte alls vad de vill:
- WhyFive
- Luftinternet/Luftnät
- Nätverket utan kabel
- W-lan
- Det trådlösa
- Lan
- Lösen till *viftar med händerna i luften*
- Laptopinternet
- Viffi
- Router
- Molnet
- Blåtand

Och det är bara de olika svenska benämningarna jag hört :D:p
:rofl:
 
Wi kan ju uttalas på båda sätten på engelska? Jämför wind/wire. En förkortning av wind till wi borde väl då uttalas wi och inte waj? Eller är det andra uttalsregler för förkortningar.
Jag tror det är annorlunda när det är förkortningar.

Mvh baserar detta endast på magkänsla - känns inte som att det finns en förkortning på engelska där wi - skulle uttalas wee.
 
Wajfaj

Aldrig hört wajfi :confused: men tack vare tråden kommer jag veta vad människan menar om jag nån gång hör det :laugh:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick...
2
Svar
24
· Visningar
1 093
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 134
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 529
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp