Bukefalos 28 år!

"utvärdering" av hösten/vintern/våren

lovehorses

Trådstartare
Kan ju va bra ibland att utvärdera stalltiden som varit.
Vad behöver vi/jag ändra på?
Vad var positivt/negativt?
Var det något som gick "kämp rätt åt %&¤##&" ? :p
Har ni/du kört rutinerna flera år och tänker ha så, det funkar riktigt bra för er?

Det spelar ingen roll om det är med lösdrift eller att hästarna står på box.
Samtidigt kan man kanske få lite tips av varandra om hur man ska göra/hur man inte ska göra.
Bolla lite ideer med varandra...

Jag kan då börja lite smått:
Min häst hatar verkligen leran, har alltid gjort det. Hon vill inte gå ut/vara ute så länge när det är äckel väder. Till hösten kommer jag att ta in henne tidigare när det är som äckligast.
Som det ser ut ni kommer min nya häst att måsta gå på mer mat, blir väl att prova lusern. Om han inte blir bättre vid kastrering.
Ska göra lite småändringar i rutinerna när det är som mörkast ute, nov-februari/mars. De behöver inte vara ute så mycket då.

Er tur!
 
Fast pris för inackorderingen. Vi har inte gjort upp något sen dec pga att jag vill vara så rättvis o inte tar mig tid o räkna igenom. Ska skriva upp summor på tavlan istället o så stryker hen vid betalning :)

Nöjd med akutfixet av hagen mha träflis men behöver dräneras ordentligt.

Nöjd att blivit tipsad om o ha en balja till vattnet i boxen. Min häst dricker mycket och river ner hink på väggen.

Nöjd med att vågat vara utan snösulor, blir nog inte mer sådana.

Nöjd med att lagt på Propad!

Missnöjd med att inte hittat någon bra hölåda i hagen!!! Ena hästen puttar ut o vi vill fylla mycket.

Missnöjd med att fortfarande inte hittat någon 100 %ig grovfoderleverantör.

Nöjd med att helt släppt täckes och ute/innetidsstressen. Har stalltäcke på idag tex utan att känna mig det minsta dum.

Lycklig över att ha den bästa hovisen :love:

Glad över att helt ändrat koncept i ridningen o gladast över det är helt klart hästen!

Väldigt nöjd över att jag älskar att ha häst hemma ALLA årstider Sverige bjuder på!
 
Hej!

Jag ska ta analys på silaget fortare.
Jag och pållan ska börja sladda volten.
Skönt att kunna ha broddar på hästan äntligen.
Kul att testa en foderlåda i hagen, tyvärr funkade den inte då fröken slog sönder benen på den när maten tog slut.
Jag behöver hitta en bättre ordning i sadelkammaren.
Bra att testa med två veckors vila av hagen istället för en. Jag stänger alltså av en tredjedel av hagen varannan vecka och växlar vilken del.
Skönt att fått riktigt elrep att stänga av hagen med i fortsättningen, de tidigare elsnörena trasslade bara ihop sig.
Att kratta hagen och mocka oftare verkar göra att hagen läker bättre och inte blir lika lerig (den är inte så lerig alls faktiskt).

Vi ska experimentera med annat strö och se om det funkar bättre.
Vi ska träna mer, både dressyr och hoppning. :-)

Vi stannar nog kvar hos klinikhovslagaren, hästan älskar honom och hovarna fungerar! Kostnaden är nog värd det, tror jag.

/Lavinia
 
Fortsatt nöjd med utfodringsplatsen som aldrig blir lerig.

Jättenöjd med de stora portarna i gaveln som gör det möjligt att köra in med traktorn och mocka ut bädden.

Nöjd med att ha två vinterhagar och kunna växla varje år för att minska på lera och parasiter.

Nöjd med utbyggda höladan som underlättar när fodret ska bäras ut i hagen och när det ska lyftas in i ladan.


Utfodringsplatsen skulle kunna vara större för att underlätta snöröjning (pga markförhållandena går det dock inte så det här lär vara en återkommande punkt :)).

Mindre nöjd med grinden som jag inte hann flytta på, mycket krånglig snöröjning hela vintern (var tvungen att använda grävmaskin för att komma åt ordentligt).

Inte så nöjd med slänterna från utfodringsplatsen ner till respektive hage, värsta vintern i mannaminne vad gäller is och jag har oskodda hästar (eller hade, jag fick sko i år).

Ändringsprojekt:
- att få upp hängrännorna och snörasskydd på ett par ställen
- flytta på grinden (och en del av vidhängande staket) som jag använder mest
- göra en av vinterhagarna lite större
- bygga färdigt stalldelen (så att det går att få uppvärmt på ett mer ekonomiskt sätt)
- och säkert en miljon saker till jag inte kommer ihåg just nu
 
Jag är är rätt nöjd överlag just nu :)

Lycklig med att ha hittat bästa grovfoderleverantören :up:

Nöjd med att inte ha eget längre och ha mina installade i ett litet stall där jag får ha kvar mitt koncept runt mina hästar och får lite avlastning :bow:

Nöjd med att foderupplägget.

Lycklig över att ha världens bästa hovis :bow:

Nöjd med att äntligen ha paddock.

Glad över att ha skor fram på lilla shettis som nu dansar fram :love:

Nöjd med sommarlösningarna på mina lättfödda stackare ;)

Däremot har jag ganska mycket grejer och behöver få bättre ordning i stallet. Bättre förvaring och upphängning är ett måste att ordna.
 
Jag är jättenöjd över thermobaren jag köpte i vintras, aldrig mer dåligt med vatten till hästen.
Både häst och människa är nöjd med att hästen numera går själv i stor hage.
Jag är nöjd med att jag bytte strö till spånpellets, mycket trevligare och mer lättmockat.
Väldigt missnöjd över höet, vi gjorde något fel med hanteringen så vi har fått kassera hälften pga mögel. Storbalarna vi fått istället har varit alldeles för dammiga. Hoppas på böttre lycka nästa år.
Projekt att fixa:
- hölåda
- bättre band till ståltråden så att den syns
- tjata på bonden om takhöjning eller leta ny stallplats!

Bra tråd för övrigt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 686
Senast: Habina
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
950
Senast: netschjen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 315
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp