Bukefalos 28 år!

Vabba för djur. Vadda?

Seabaz

Trådstartare
Borde det finnas 'vård av djur' dagar att utnyttja?

Ja eller Nej?
Varför/Varför inte?

:D

Själv svarar jag JA med bifogande "sjukintyg" av veterinär och spontant tänker jag mer akuta saker samt viss "eftervård".

Kanske mer aktuellt på tex hundar och katter men även hästar och "alla andra" djur...


Detta är en absolut helt seriöst oseriös tråd att leka med tanken...
 
Alltså, nej. Nog är tanken lockande men tror inte det skulle fungera i praktiken. Att ha djur innebär ett stort ansvar och de flesta djur blir sjuka vid något tillfälle. Kan man inte tappa några dagar inkomst eller fixa djurvakt borde man inte skaffa djur från första början. Tror inte "vad" är lösningen (även om det ändå är liiite lockande ju mer jag tänker på det:D)
 
Kanske inte att man skall få betalt av samhället däremot en rättighet att få ledigt (semester, komp, obetald ledighet mm).

Min fantastiske arbetsgivare har aldrig krånglat utan alltid ställt upp när jag har behövt ledigt pga sjuka djur. Både akut och planerat. Men jag vet att vänner till mig har ibland haft problem och då tex valt att sjuka sig själva, för vad skall man göra när hunden är akut sjuk och måste omedelbart till veterinären? Låta den ligga hemma och lida?
 
Kanske inte att man skall få betalt av samhället däremot en rättighet att få ledigt (semester, komp, obetald ledighet mm).

Min fantastiske arbetsgivare har aldrig krånglat utan alltid ställt upp när jag har behövt ledigt pga sjuka djur. Både akut och planerat. Men jag vet att vänner till mig har ibland haft problem och då tex valt att sjuka sig själva, för vad skall man göra när hunden är akut sjuk och måste omedelbart till veterinären? Låta den ligga hemma och lida?

Håller med. Är det ett akutbesök så sjukar jag mig. Det handlar ju då om en dag och den är ändå obetald. Längre tid blir semester.
 
Kanske inte att man skall få betalt av samhället däremot en rättighet att få ledigt (semester, komp, obetald ledighet mm).

Min fantastiske arbetsgivare har aldrig krånglat utan alltid ställt upp när jag har behövt ledigt pga sjuka djur. Både akut och planerat. Men jag vet att vänner till mig har ibland haft problem och då tex valt att sjuka sig själva, för vad skall man göra när hunden är akut sjuk och måste omedelbart till veterinären? Låta den ligga hemma och lida?

Ja det var en ännu bättre "idé"!

Jag får ändra mig där. Nä samhälket ska inte betala för mina djurs vård, helt klart.

Men rätten till obetald ledighet låter ju inte heeelt dumt!

-----

Problemet med att folk sjukar sig för att åka till veterinär är ju att ljuga sin arbetsgivare rätt upp i nyllet.

Jag har aldrig haft problemet själv men jag vet andra som fått varningar för det
 
Nej. Självklart ska inte samhället betala för att man är hemma med sjukt djur. Det finns ingen samhällsnytta i det. (Sedan att många mår uselt utan djur och att livskvalitén förbättras, människan mår bättre och därmed blir mer produktiv av att ha djur är en helt annan sak.) Däremot kan det vara något för försäkringsbolagen att lägga in i sina försäkringar. Dvs. att djurets försäkring går in och täcker inkomstbortfall om man väljer ett sådant tillägg. Sedan är själva ledigheten en annan sak. Vissa arbeten går helt enkelt inte att få ledigt ifrån på ett vettigt sätt om inte man själv/ens barn är sjukt och det är en helt annan bit som isåfall behöver lösas för jag tycker verkligen inte att det är okej att sjukskriva sig själv för att ens djur är sjukt oavsett om det är karensdag eller inte. Det är att ljuga och bedra.
 
Självklart ska inte samhället betala för att någon ska stanna hemma med sjukt djur. Finns ingen samhällsnytta med det alls och då ska inte samhället betala för det. Att ha ett djur är ingen rättighet, det är en lyx som man kan ha om man har möjlighet till det och kan ge djuret ett bra liv. Kan man inte det är djur en lyx man inte har möjlighet att ha. Tyvärr.

Blir djuret sjukt får man väl ta semesterdagar eller obetald ledighet eller lösa det på annat sätt.
 
Självklart ska inte samhället betala för att någon ska stanna hemma med sjukt djur. Finns ingen samhällsnytta med det alls och då ska inte samhället betala för det. Att ha ett djur är ingen rättighet, det är en lyx som man kan ha om man har möjlighet till det och kan ge djuret ett bra liv. Kan man inte det är djur en lyx man inte har möjlighet att ha. Tyvärr.

Blir djuret sjukt får man väl ta semesterdagar eller obetald ledighet eller lösa det på annat sätt.

Finns väl dock vetenskapligt bevisat att djur gör folk mindre deppiga, vilket i sig är samhällsnyttigt och troligen sparar endel skattepengar. Så att säga att djur inte tillför samhället nått alls är fel.
 
Jag kan ha fel, men det är väl inte "samhället" som betalar om man sjukskriver sig några dagar? Första dagen är ju obetald, men sen är det ju arbetsgivaren som betalar sjuklön iaf i början.
Angående att ha rätt att vara frånvarande från jobbet för akutfall så har man ju inget val. Att inte se till att ett sjukt djur får vård bryter ju mot djurskyddslagen.
Nu har jag världens bästa arbetsgivare, så det är inget problem för mig.
 
Borde det finnas 'vård av djur' dagar att utnyttja?

Ja eller Nej?
Varför/Varför inte?

:D

Själv svarar jag JA med bifogande "sjukintyg" av veterinär och spontant tänker jag mer akuta saker samt viss "eftervård".

Kanske mer aktuellt på tex hundar och katter men även hästar och "alla andra" djur...


Detta är en absolut helt seriöst oseriös tråd att leka med tanken...

Nej.
Ta ut egen ledighet, exempelvis semester eller obetald ledighet tycker jag är rätt.
Jag tycker inte att våra gemensamma skattepengar ska nyttjas till detta.
 
Jag kan ha fel, men det är väl inte "samhället" som betalar om man sjukskriver sig några dagar? Första dagen är ju obetald, men sen är det ju arbetsgivaren som betalar sjuklön iaf i början.
Angående att ha rätt att vara frånvarande från jobbet för akutfall så har man ju inget val. Att inte se till att ett sjukt djur får vård bryter ju mot djurskyddslagen.
Nu har jag världens bästa arbetsgivare, så det är inget problem för mig.

Jo, det är arbetsgivaren som betalar vid egen sjukskrivning. Men att arbetsgivaren ska betala lön för att man är hemma med ett djur - är ju helt galet!!!
Tänk dig om arbetsgivaren är exempelvis landsting eller kommun. Då är det verkligen "samhället" som betalar för frånvaron.
Vab betalas ju av försäkringskassan, det vill säga "samhället".
 
Jo, det är arbetsgivaren som betalar vid egen sjukskrivning. Men att arbetsgivaren ska betala lön för att man är hemma med ett djur - är ju helt galet!!!
Tänk dig om arbetsgivaren är exempelvis landsting eller kommun. Då är det verkligen "samhället" som betalar för frånvaron.
Vab betalas ju av försäkringskassan, det vill säga "samhället".
Jao, jag menade mest att det inte "behöver" vara samhället som betalar om man är sjukskriven för att vara hemma med djur. Vi är ändå ganska många privatanställda också.
Sen lär man ju inte mörka orsaken till att man är hemma, men om arbetsgivaren tycker att det är ok att man sjukskriver sig för att vara hemma med djur så är det väl upp till dem.
Att vara hemma karensdagen betalar ju ingen utom man själv, och det är väl kanske inte jättevanligt att man behöver vara hemma mer än enstaka dagar tänker jag.
 
Jao, jag menade mest att det inte "behöver" vara samhället som betalar om man är sjukskriven för att vara hemma med djur. Vi är ändå ganska många privatanställda också.
Sen lär man ju inte mörka orsaken till att man är hemma, men om arbetsgivaren tycker att det är ok att man sjukskriver sig för att vara hemma med djur så är det väl upp till dem.
Att vara hemma karensdagen betalar ju ingen utom man själv, och det är väl kanske inte jättevanligt att man behöver vara hemma mer än enstaka dagar tänker jag.

Problematiserar lite till...

Ska det då skilja så att privatanställda "ska" ha rätt att vara lediga för sjukt djur, medan offentliganställda inte får samma rätt?
Vore inte alls bra i mina ögon.
 
Nej, absolut inte. Det är inte min arbetsgivares/samhällets problem att jag valt att ha djur. Däremot får man ju hoppas på att arbetsgivaren är bussig nog att ge en ledigt om ens djur blir akut sjuk.
 
Jag tycker inte att det är upp till staten att betala VAB för djur, men det vore bra om en arbetsgivare inte kan neka en att vara hemma vid sjukt djur, även om frånvaron har kort framförhållning, då genom att man antingen tar ut semester eller frånvaro utan lön. För ibland måste man verkligen vara hemma någon timme/dagar.

Jag är så bortskämd att jag får ledighet med lön då mina djur ska till veterinären :love:
 
Jag har aldrig hört talas om att någon som tagit ett akut sjukt djur till veterinär har fått problem i sin anställning på grund av den frånvaron så en sådan lag skulle nog vara ett slag i luften.

Det har tyvärr jag i allra högsta grad.... det var akut och hästen behövde akut in till djurklinik för att överleva (distriktare var utkallad direkt och denne "beordrade" akut in till djursjukhus) och ägaren (min vän) lastade och åkte.
Ringde arbetsgivaren och sa att denne inte kunde jobba pga vad som hänt och förklarde situationen.
Fick nej, ej giltig anledning tillbaka, men min vän sket i det och fick sedan en varning.

"Nästa gång kommer jag ringa in och sjuka mig istället"


Man kan säga vad man vill om arbetsgivaren förstås MEN det hör ju egentligen inte hit då denne inte hade en anledning att godkänna ledigheten - betald eller inte :down:

( kommer inte ihåg hur länge hästen blev kvar på kliniken men den överlevde iafl tack och lov)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 046
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 561
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 903
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp