Bukefalos 28 år!

Vabba för djur. Vadda?

Ja helt upp till mig att avgöra även om jag vet att ingen läkare skulle skriva sjukintyg på just dom psykiska problemen eller oron för mitt djur.
JA det är fjärde gången jag håller med om eller påstår man kan sjukskriva dig själv. Hur många gånger vill du ha det bekräftat?
 
Det ska jag svara på om du svarar på varför det tycks vara så viktigt att man bara kan för ledigt för sjuka djur. Varför ska det bara vara möjligt till ledighet i akuta fall om det gäller djur? Vad vinner djurägare på att möjligheten endast ska finnas för dem och ingen annan?

Du kan få ledigt när det gäller barn och nära anhörig.

Om vi vänder på ditt resonemang. Varför är det så viktigt att få ledigt pga sjuka barn? Vi som inte har barn kanske istället väljer att ha djur? Och de kanske är lika viktiga för oss?

Och som ngn inflikade; nej man är ju inte hemma med en trasig fiol även om man älskar musik så den diskussionen kan vi nog släppa ;)
 
Om vi vänder på ditt resonemang. Varför är det så viktigt att få ledigt pga sjuka barn? Vi som inte har barn kanske istället väljer att ha djur? Och de kanske är lika viktiga för oss?

Och som ngn inflikade; nej man är ju inte hemma med en trasig fiol även om man älskar musik så den diskussionen kan vi nog släppa ;)
Jag frågade först. Svara du på min fråga så ska jag också svara.
 
Det ska jag svara på om du svarar på varför det tycks vara så viktigt att man bara kan för ledigt för sjuka djur. Varför ska det bara vara möjligt till ledighet i akuta fall om det gäller djur? Vad vinner djurägare på att möjligheten endast ska finnas för dem och ingen annan?

Du kan få ledigt när det gäller barn och nära anhörig.

Jag har aldrig sagt bara för djurägare och innan jag vet vilka andra akuta fall du menar som inte gäller sjukdom/skada/död för dig själv/ditt barn/nära anhörig kan jag inte svara på om jag är för eller emot det.

Diskussionen gällde djur, den husdjurskultur vi har i Sverige soelar stor roll tror jag.
Jag håller med, kan man sköta en akutsituation med plan A, B och C så är det bra. Tyvärr i just akuta fall tror jag alla förberedelser kan svikta och man kan ju dra det (VAD) till en gräns att man behöver veterinärintyg från den dagen osv...

Att det skulle fungera praktiskt vet vi redan, det är ju ingen skillnad att vara borta vare sig man är sjuk eller Vab eller om det skulle vara Vad. Likförbannat är man inte på jobbet.
 
Jag har aldrig sagt bara för djurägare och innan jag vet vilka andra akuta fall du menar som inte gäller sjukdom/skada/död för dig själv/ditt barn/nära anhörig kan jag inte svara på om jag är för eller emot det.

Diskussionen gällde djur, den husdjurskultur vi har i Sverige soelar stor roll tror jag.
Jag håller med, kan man sköta en akutsituation med plan A, B och C så är det bra. Tyvärr i just akuta fall tror jag alla förberedelser kan svikta och man kan ju dra det (VAD) till en gräns att man behöver veterinärintyg från den dagen osv...

Att det skulle fungera praktiskt vet vi redan, det är ju ingen skillnad att vara borta vare sig man är sjuk eller Vab eller om det skulle vara Vad. Likförbannat är man inte på jobbet.
Villkoret att det är akut borde räcka gott. Det känns mest som du duckar frågan eller ser det som en principsak att djur är viktigare än allt annat.

Uppstår det bara akuta situationer när det gäller djur så blir det dessutom bara djurägare som utnyttjar det. Fördelen är att om man jobbar för det så finns det en chans att få det att gå igenom om det gäller alla, men knappast om det gäller enbart djurägare. Vill du inte ha fördelen med att det ses som mer legitimt och rättvist?
 
Klart att det ska vara en rättighet att vara ledig för vård av djur (obetald).
Det finns många osäkra anställningar, timanställningar där arbetsgivaren inte tycker att det är ok att vara hemma med sjukt djur. Jag tycker inte att arbetstagaren ska behöva välja mellan att riskera sitt jobb och sitt djur.

Jag har varit med om att en potentiell blivande arbetsgivare berättat på anställningsintervju att om hästen blir sjuk eller dör så är inte detta en lovlig grund för frånvaro. Det knöt sig i magen vill jag lova.
Har även varit med om att arbetsgivare inte bokat in mig på fler pass då jag själv behövde uppsöka akuten pga frakturer på revben och en axel ur led, och därför inte kunde komma in på mitt inbokade pass (i bar). Så nej, alla arbetsgivare är inte vettiga och förstående, och det skulle i många fall underlätta om det fanns lagstadgad rätt till vård av djur.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 309
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp