Bukefalos 28 år!

Vaccination tävling

Teilani

Trådstartare
Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men...

Mina hästar har inte varit vaccinerade för hästinfluensa på ett par år, vi åker ju ingenstans och bor långt från redligheten. I somras var det dags att uppdatera stelkrampen och då körde jag på med influensan också, eftersom jag tagit in en hyresgäst som är mer om sig och kring sig.

Så de fick två sprutor med typ 65 dagars intervall. Nu hade jag för mig att de skulle behöva en spruta till 6 månader efter spruta 2 för att få komma ut och tävla, men när jag läser på SIFs hemsida så verkar det inte så.

Vill bara dubbelkolla att jag fattat texten rätt.

" Hästen behöver en 1:a grundvaccinering och därefter en 2:a grundvaccinering högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader. En ovaccinerad häst eller häst som inte uppfyller kraven tillåts INTE delta i tävling. Vid internationella arrangemang gäller att hästen revaccineras var 6:e månad. Läs mer i det Svenska tillägget, TR."
 
För att gälla för tävlingsreglementet räcker att det är mindre än 12 månader till 3:e sprutan, du får dock tävla redan efter 2:a sprutan. Alltså är dina hästar tävlingsklara nu!

6 månader till spruta 3 är tillverkarnas rekommendation för att få tillräcklig effekt
 
För att gälla för tävlingsreglementet räcker att det är mindre än 12 månader till 3:e sprutan, du får dock tävla redan efter 2:a sprutan. Alltså är dina hästar tävlingsklara nu!

6 månader till spruta 3 är tillverkarnas rekommendation för att få tillräcklig effekt

Tack så mycket!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: tavla
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 460
Senast: Minstral
·
Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp