Vaccination

H

Hingsten

Hjälp! Jag hade tänkt börja tävla nu, men så visar det sig att ägaren inte har alla vaccinationsintyg sen 10 år tillbaka! Bara från några år här och där, det senaste har hon dock. Vad göra? Hästen har inte ens befunnit sig i Sverige så länge. :eek:
Måste man ta om grundvaccinationen? Hur lång tid tar det innan man får börja tävla då?? Måste man fixa alla tre sprutor eller hur är det?? (jag är kass på sånt här :crazy: )
Hur mycket brukar den första och andra sprutan kosta?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vaccination

om den är vaccinerad en gång om året sen grundvaccinering är det bara att köra på, om det därimot är uppehåll(på mer än 12 månader) mellan vaccinationerna sen grundvaccinering så måste du vaccinera om från början(grundvaccinering)
 
Sv: Vaccination

man måste kunna styrka att hästen är vaccinerad en gång om året de senaste tio åren åxå.......de räcker inte me å veta de själv.....
 
Sv: Vaccination

Annars tar det inte så lång tid att göra om en grundvaccinering, ca 6 veckor mellan 1a å 2a sprutan å man behöver ju bara ha vaccinerat 2 ggr grund innan man får tävla, innan man hunnit börja med 1 års intervallen så mitt råd är att ringa vet. omg.
 
Sv: Vaccination

Jag har ALDRIG varit med om att dom tittat mer än på senste vaccinationen på tävling. Men visst, dom kan säkert göra "stickprov" ibland...
 
Sv: Vaccination

Om du inte kan visa alla vaccineringar tillbaka till grundvaccinering, alternativt de tio senaste årens vaccineringar, så måste du göra en ny grund. Det tar minst 4 veckor innan du kan tävla.
Grunden består, ur tävlingssynpunkt, av två sprutor med 21-92 dagar mellan och sedan måste det gå minst 7 dagar innan du får tävla. Ur medicinsk synpunkt kan det vara bra med en tredja spruta 6 månader efter den andra, men den behövs inte för tävling, följ tillverkarens rekommendationer.
 
Sv: Vaccination

Tack för hjälpen alla! Nu har jag ringt vet. för att ta om grunden :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 631
Senast: Saigon
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp