Vaccinationsintervall

Alexandra_W

Trådstartare
SVERAK har ju beslutat att från årskiftet 2004/2005 endast kräva avccinering VARTANNAT år. Detta efter en studie som ett antal veterinärer gjort där de kommit fram till det bla jag länge tyckt - vi övervaccinerar våra katter.

pratade för några veckor sedan med 'min' veterinär om det där, och hon hade inte hört det (men det var rätt nytt då) och ansåg att utekatter ska vaccineras varje år, men att innekatter som bara var innekatter kunde man väl ta vartannat då (vilket för mig blir bakvänt, men...).

Nu frågade jag inte specifikt om kattpest dock utan vi pratade kattpest och kattsnuva generellt.

Jag vaccinerar dock INTE mot kattsnuva utan bara kattpest, och nu börjar det bli många olika bud om hur länge vaccinet eg räcker, från 1 år till tre år.

Någon som har mer koll än jag? (Ska fråga vet specifikt om kattpestvaccinet och hur länge det räcker när jag är in och kastrerar hankatten dock, men det är ett tag dit)
 
Vad jag vet så finns det numera bara vaccin i kombination av kattpest och kattsnuva. Men jag kanske har hört fel.
Och vad jag hört så enligt företagen som tillverkar vaccin så tycker de att man ska vaccinera varje år, de garanterar bara att vaccineringen räcker så länge.
 
Vad jag vet så finns det numera bara vaccin i kombination av kattpest och kattsnuva. Men jag kanske har hört fel.
Och vad jag hört så enligt företagen som tillverkar vaccin så tycker de att man ska vaccinera varje år, de garanterar bara att vaccineringen räcker så länge.

Det ges sällan enskilt vaccin, dvs mot BARA kattpest eller bara kattsnuva, utan de ligger i kombination.

Och vad tillverkarna anser vet jag. Men jag är inte överens med dem, och faktiskt heller inte veterinärerna när det gäller t ex vaccinera föl. Man får inte glömma att tillverkarna tjänar pengar på att folk vaccinerar så ofta som möjligt.
 
I denna länk (som är ett 74 sidor långt PDF dokument som är en studie som SVA har gjort) står följande som slutsats ang kattpestsvaccin:

I den eminenta länken till den 74-sidiga studien som SVA gjort så står:

Gruppens rekommendation - kattens parvovirus:

'Mot bakgrund av publicerade studier förefaller årlig revaccination inte vara nödvändig'. Och så en förklaring varför, och lite senare: 'Vaccinationsintervallen bör därför kunna utsträckas till minst två-tre år utan risk för katten'

http://www.sva.se/pdf/smadjur/vaccination_hund_katt_sverige.pdf
 
På Jönköpings djursjukhus rekommenderar
de varje år för att täcka kattsnuvan och
vartannat för kattpest.
 
Jag tror att man utan problem kan vaccinera mot kattsnuva vartannat år. Huvudsaken är att katten har antikroppar kvar i blodet och det har de betydligt mycket längre än tillverkarna påstår. Gäller det däremot en katt som av något skäl har försvagat immunförsvar bör man nog hålla sig till tillverkarnas rekommendationer gällande kattsnuvan, men en vuxen frisk katt skall lätt klara av kattsnuveviruset om den sedan tidigare har antikroppar i blodet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 375
Senast: canine
·
Övr. Katt Jag har två katter som senast blev vaccinerade i april 2007 (med Purevax). Veterinären sa då att de inte behövde vaccineras förrän efter...
Svar
10
· Visningar
1 038
Senast: Sol
·
S
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp och råd. Lite besviken och upprörd just nu. Pga diverse omständigheter valde jag förra året att låna ut min häst...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: L8P8
·
Övr. Katt Idag är det 4 år sen min Fia fick hjälp över regnbågsbron. Här är hennes och min historia. Hösten 1997 fick jag för mig att jag...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp