Bukefalos 28 år!

Vad är Carrot stick?

C

CindyL

Är nybörjare på horsemanship och undrar vad Carrot stick är? Vet att det är något slags spö men inget mer. Berätta om hur lång den ska vara, vad man använder det till och så :)
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Det är en pinne som en väldigt fiffig och affärssinnad karl hittade på för att få folk och tro att man måste ha en sådan för att få kontakt och ledarskap med sin häst.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Kenneth - Självklart behöver man inte den för att få kontakt och ledarskap, men ibland kan det vara ett bra hjälpmedel. Jag jobbar både med och utan den, beroende på vad jag gör. Och det är verkligen inte den som gör att jag har en bra relation och ledarskap till min häst. :crazy:

TS - man använder den som sagt som ett hjälpmedel, en förlängd arm. Skillnaden mellan den och ett vanligt spö är att den inte "vajjar" även om man gör snabba rörelser med den.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Det är en pinne som en väldigt fiffig och affärssinnad karl hittade på för att få folk och tro att man måste ha en sådan för att få kontakt och ledarskap med sin häst.

:bow::bow::rofl::rofl:

Jag tror hästen föredrar de naturliga morotspinnarna... :d

Men för att vara seriös - visst handlar det mycket att upphovsmannen är duktig på att lansera sin metod kommersiellt och visst är han bra på att skapa behov och ta betalt för rekvisita. "It´s all big business"

Norrland
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Är nybörjare på horsemanship och undrar vad Carrot stick är? Vet att det är något slags spö men inget mer. Berätta om hur lång den ska vara, vad man använder det till och så :)

Ett spö helt enkelt. Men idén bakom är väl egentligen att spöet inte skall användas till att slå utan att beröra hästen. Som någon sa, en förlängd arm. När hästen är ovan kan man använda spöet till att beröra den så att man inte står nära själv. Ett sätt att ge spöet ett nytt namn, så att man inte brukar det till att slå. Det sätt som alla kloka hästägare bör använda ett spö på. Sedan finns det säkert ett alldeles speciellt ett, som man kan inhandla dyrt. Men ett vanligt lite kraftigare ridspö fungerar utmärkt.

Sedan anser INTE jag att det är säkrare att använda denna förlängda arm när man själv står på marken och skall beröra hästen. Jag anser att det är mycket lämpligare att använda sin hand på den ovana hästen (t.ex. vänja ohanterade unghästar), för då går man riktigt nära hästen med hela sin kropp. Man håller då en hand framför närmsta ben (nära eller håller helt på, när hästen är van vid det) och stryker över (mage, ben m.m.) med den andra. Då kommer man att skjutas bort från hästen om den slår, när man håller en hand emot. Att vara nära ett sparkande ben är bättre än att stå på håll och sträcka ut en pinne mot det. Då blir kraften i sparken värre när den hunnit komma en bit innan den träffar en.

Då kommer man tillbaka till ruta ett. Att använda spöet till att beröra hästens sidor när man sitter på den, vid ridning.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är Carrot stick?

Sedan anser INTE jag att det är säkrare att använda denna förlängda arm när man själv står på marken och skall beröra hästen.

Nu kommer jag med en annan åsikt ;) förstår din tanke och håller delvis med det är bra att andvända handen det känns bättre för hästen och jo desta närmare man står desto mindra kraft i sparken. Jag har själv två unghästar, en ettårig shettis hingst som är väldigt lekfull och domemant. Den andra är en liten storhäst på tre år, domenant men kännslig. Hade en fyraårig ohanterad paint sto domenant och atackbenegen.
Jag började med parelli för tränare i sommras och fick då tag på repgrimma och carrot stick och nu ryser jag vid tanken när jag ledde painten i vanlig grimma då hon inte stog snällt på fyra ben helatiden och jag har blivigt sparkad en gång och väldigt många gånger har det varit nära. Jag tycket sticken är super bra man kan hålla hästen på bra avstånd och är man skicklig är man nästan på samma nivå som hästen. Man når hästen väldigt långt bort med hjälp av "pinnen" och man kommer ännu längre med en snärt från snöret.
När man håller p åmed unghästrar känns det också tryggt när man håller p åmed lite busiga hästar att man inte behöver böja sig ner för att ta överallt.
Man kan både putta bort hästen, ha den som förebyggande och hålla hästen på bra avstånd. Jag har alltid med mig sticken som förebyggande och hästarna gillar den och den funkar super som kli pinne så kan man gosa med två samtidigt ;)

Det var min åsikt
 
Sv: Vad är Carrot stick?

vet någon en affär som säljer carrot-stick? om du ej vill säga det öppet pma mig :P
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Vi tog en vägpinne. De var ju orangea!
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Sedan anser INTE jag att det är säkrare att använda denna förlängda arm när man själv står på marken och skall beröra hästen.

Nu kommer jag med en annan åsikt ;) förstår din tanke och håller delvis med det är bra att andvända handen det känns bättre för hästen och jo desta närmare man står desto mindra kraft i sparken. Jag har själv två unghästar, en ettårig shettis hingst som är väldigt lekfull och domemant. Den andra är en liten storhäst på tre år, domenant men kännslig. Hade en fyraårig ohanterad paint sto domenant och atackbenegen.
Jag började med parelli för tränare i sommras och fick då tag på repgrimma och carrot stick och nu ryser jag vid tanken när jag ledde painten i vanlig grimma då hon inte stog snällt på fyra ben helatiden och jag har blivigt sparkad en gång och väldigt många gånger har det varit nära. Jag tycket sticken är super bra man kan hålla hästen på bra avstånd och är man skicklig är man nästan på samma nivå som hästen. Man når hästen väldigt långt bort med hjälp av "pinnen" och man kommer ännu längre med en snärt från snöret.
När man håller p åmed unghästrar känns det också tryggt när man håller p åmed lite busiga hästar att man inte behöver böja sig ner för att ta överallt.
Man kan både putta bort hästen, ha den som förebyggande och hålla hästen på bra avstånd. Jag har alltid med mig sticken som förebyggande och hästarna gillar den och den funkar super som kli pinne så kan man gosa med två samtidigt ;)

Det var min åsikt

Som jag ser det så behöver man aldrig röra en häst för att hålla den ifrån sig det räcker alldeles utmärkt med kroppsspråket. Och visst kan man använda både pisk och rep till att guida runt en häst, när man tränar den. Men då är det inte till för att röra hästen annat än i undantagsfall (riktigt seg och lat häst som behöver ett pet i rumpan). Skall jag beröra hästen vill jag som sagt vara nära och göra det med mina händer. Däremot berör hästen med spöet i början när jag använder det för att visa hästen att spöet inte är farligt och kan klia en gott.

Har för tillfället två tvåring halvblod i stallet. Har haft många unghästar före dem.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Jag tycker det är ett bra hjälpmedel, har också funderat på att köpa en sådan. Men det är väl inget man "måste" ha, ska väl fungera lika bra utan.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Ett spö helt enkelt. Men idén bakom är väl egentligen att spöet inte skall användas till att slå utan att beröra hästen. Som någon sa, en förlängd arm.

Jag ser alla spön som en förlängd arm, ingen slå-pinne.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Om man tolkar att alla ens hästar är dominanta får man nog tänka efter hur man agerar själv.

tror inte alls att de alla är dominanta, utan att de antingen görs så eller att ägaren ser faror i allt. Att man är otydlig p gör olíka varje gång- inkonsekvent.

Håller annars helt med Kenneth.

Spön eller dylikt är när man vill kunna fjärrstyra- för att man är rädd eller för att man dompterar lejon.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

:rofl:

Rider du med spö? Samma pricip kunna nå lite längre än va armen räcker.
Bara för att det står NH på det så är det värdelöst eller?

Jag är inte beroende av min carrot-stick, repgrimma eller för den delen rep heller men det underlättar helt klart vissa moment.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Carrot-sticken är en pinne med en sting på. Denna använder man som förlängd arm. Tex. när man lär hästen och bli smekt på benen, då är det mkt säkrare att använda pinnen de första gångerna så man ser hur hästen reagerar. Eller om man behöver flytta undan rumpan utan att flytta på sig själv. Man kan även använda pinnen när man rider för styrning osv. Bara fantasin sätter gränserna.

Här ser du lite hur jag använder den: (känsliga tittare varnas då jag utövar NH ;))
http://www.youtube.com/watch?v=lzxE8fXhyNM&feature=related
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Carrot-sticken är en pinne med en sting på. Denna använder man som förlängd arm. Tex. när man lär hästen och bli smekt på benen, då är det mkt säkrare att använda pinnen de första gångerna så man ser hur hästen reagerar. Eller om man behöver flytta undan rumpan utan att flytta på sig själv. Man kan även använda pinnen när man rider för styrning osv. Bara fantasin sätter gränserna.

Här ser du lite hur jag använder den: (känsliga tittare varnas då jag utövar NH ;))
http://www.youtube.com/watch?v=lzxE8fXhyNM&feature=related

Det här bekräftar återigen att det är för rädda människor.

Hur ska hästen lära sig känna tillit om den känner att människan är rädd( för det gör den- blixtsnabbt)- som oxå kan tolkas som aggressiv.
Parelli använder det på vilda eller helt felhanterade hästar. För att delvis provocera o lära hästen att den ska ta det. Det behöver inte svenskuppfödda hästar.

Hästar är oxå mkt känsliga. se på flugan. Ju större yta som smeks desto mindre kittlar det. Den känner beröring- som hästar gör med varandra o respekterar om den andre inte uppskattar.
Använd handen o stå avspänt nära hästen så skapas förtroende.

Pignon sa idag att sen han blev religiös fick han det lugn som ger det lilla extra samspelet med hästen.

Varför ska den flytta sig utan att man själv ska göra ngt?

Hästen ser totalt ointresserad o uttråkad ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är Carrot stick?

Du får hemskt gärna tro att jag är rädd men det är jag inte. Jag tycker bara det är fruktansvärt onödigt att bli skadad i onödan. Alla svenskfödda hästar är inte "välhanterade" och avtrubbade. När jag köpte min häst så hade hon lärt sig att människor skrämde man lätt genom att vifta med benen eller resa sig. Jag såg igenom det ganska snabbt men sen var det betydligt svårare att få henne att lita på mig.

Sakerna vi gör på filmen är så basic för henne att det blir skit-tråkigt. Jag gjorde filmen för ett annat syfte.

Jag gör på mitt sätt och du gör på ditt. Alla har inte samma åsikter så är det bara. Jag tycker carrot-sticken är ett bra redskap.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

En häst som inte är av det udda slaget- är avlad på elaka individer, blir varken avtrubbad eller dum- om den har tillit.

Din häst kanske var ohanterad eller felhanterad.
numera är det vanligt att man vill bli ledare o provocerar t o m den allra snällaste att känna att den måste försvara sig. För att fly---är inte en option. så vad göra?

jo den börjar med att resa sig o sen kan det eskalera.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Nej precis tillit är ordet. Jag ser inte många hästar som har det till sin ägare.

Det händer absolut att folk som bara sett lite NH anser sig ha full koll och därmed pressar hästen till att bete sig på det sättet. Det är antagligen den typen av NH du har sett. Min häst reser sig aldrig om jag gör som jag ska. Det har hänt i några situationer att jag inte har haft full koll på vad som händer att hon har rest sig. Det är hennes försvar.

Jag vill inte bli ledare jag vill skapa en relation med min häst men jag ska ändå ha sista ordet. Vill inte du ha samma sak?
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Det är helt och hållet vad man själv tycker. En del tycker kanske man har det för man är rädd en tycker det är en förlägd arm. Så jag tycker att alla här ska försöka använda en trevligare ton eller missuppfattar jag allt, och det är inte bara denna tråden där man får höra att man är rädd, nervös, har uppfostrat fel, har hopplösa hästrar etc. etc. Vill man ha det så vill man ha det, för en del fungerar fungerar bättre då man visar tydligare vad man vill. Ens möjligheter vad man kan göra med hästen tycker jag ökar men som sagt det är ju personligt... :bump:
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 694
Senast: vilde
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 119
Senast: iNHALE
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp