Bukefalos 28 år!

Vad är Carrot stick?

Sv: Vad är Carrot stick?

Ha ha - Carrot stick - ha ha

Säger som flera andra, en pinne som kostar skjortan pàhittad av en fiffig karl, han säljer denna oranga pinne (är den värkligen orange :confused:) till duma tanter och farbröder som vill lägga ned pengar pà sàdan skit.

Världen är fylld ut av pinnar i olika längder och storlekar och av olika material.
Personligen tror jag att det gàr alldeles utmärkt att använda en alldeles vanlig dressyr smisk... Men vem vet kanske är det nàgon magi i denna "morotspinne" som gör den som hàller i "morotspinnen" till ett NH geni.

Har hört fràn andra att denna smarta karl inte heller riktigt vill vissa hur man skall utföra vissa övningar om man inte köppt hans "morotspinne" eller speciella rep. ungifär som det skulle göra nàgon skillnad. :grin:

Nja vi kan säga vad vi vill men pengar har han nog.. nummera i alla fall.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

ohhh betala 38 dollar plus 6.95 i shipping charges fran parelli, du far din Oranga pinne.
Ga till narmaste blomsteraffar, be om att fa kopa en bambupinne for 25 kronor, satt pa ett snore och anvand magic marker och farga den orange. Du har samma sak.

Jag fick i gava en gang en kurs till Parelli, efter forsta lektionen sa jag vad jag tyckte och han holl med, det ar en marketing ploy, gjord for den amerikanska publiken/hastagare som har haft en helt annan syn pa "training horses". I sverige har denna synen funnits i manga ar, sa det ar valdigt svart att fa igenom det hela. och det blir fel.

Jag gick ocksa John Lyons, viklet jag personligen hade mer nytta av. Min hast behover inte ha en jatteboll att rulla pa, san finns inte i naturen.

Patrik Citrus: du BEHOVER inte en carrotstick, ett dressyrspo som inte ar alltfor viftande eller en bambu stick, fungerar lika bra..

Lycka til TS
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Man måste ju veta vad man gör o kunna läsa av om hästen inte förstår. För det troligaste är så- att den inte har en susning om vad man vill o går man då på för mkt, för länge eller för hårt- ja då vill den fly eller blir förbannad.

Man måste gå till sig själv eller be ngn tolka hästen åt en. Det är samma med ridning- man ger tvetydiga eller rent utav helt felaktiga signaler. Sen räcker det med att man är spänd, för att sätta även rätt signaler ur spel.

Nej. Jag har aldrig haft en häst som har rest sig, varken till fots eller uppe på.

Jag har kunnat sätta rätt mkt press uppsuttet utan att de tar till flyktmetoden.
De försöker o försöker o får beröm så fort minsta sak närmar sig vad jag vill- Det VET de.
De har heller inte testat ngn annan ryttare- troligen därför att de har tilliten till människan- inte bara till mig.
Skulle heller aldrig tillåta att ngn klantskalle som tror sig kunna, missbruka hästarnas tillit. Det är förstört på notime. Iallafall när de är unga.
Det är mitt ansvar som deras "ledare"-att skydda dem från allt ont o tolka om så behövs.

Man ser ju på hästen om den blir förvirrad- eller????

Jag ser bara hästar som har tillit, men så sysslar de inte med mental mobbing heller. Utan ger dem vad de behöver... motion inkluderad.
Pudeldressyr kan man träna korta repriser av tillfälligt om man har problem just då- som korrigering ett par tre dagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är Carrot stick?

moholmarabs: Självklart, men det känns lite "finare" vid uppvisningar och clinics och sånt. Men till träningen har jag en vanlig pinne från skogen och snöre funkar utmärkt. ;)

alla: Ja alla vet redan min åsikt. :laugh:

Jag ber om ursäkt till TS. För jag tog plats i din tråd. :o
 
Sv: Vad är Carrot stick?

lol tag din pinne fran skogen och linda i orange plasticband, du far samma sak.. och det ser fint ut..

Parelli ar bra for de som inte kan, men med vanligt sunt fornuft och massor av lasning av hastbocker kan man...

Samt kanske hitta ngn som verkligen kan hastar (mentor type person) och lyssna, titta och lar.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Pignon sa idag att sen han blev religiös fick han det lugn som ger det lilla extra samspelet med hästen.

Ändå använde han spö som en förlängd arm när han skulle be en av hästarna att lägga sig ned (såg på tv).
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Det som i sista handen avgör valet är ju användningsorådet av sin pinne. En hoppryttare på banan skulle förmodligen inte ha användning av en carrot stick, och på samma sätt har ngn som utövar NH i regel inte användning av ett hoppspö. Innan man påpekar att en något är trams borde man ta reda på vad den används till, i detta fall varför man gör som fjordtokan gör i sin video. Eller om man hellre ser det så, varför har en hoppryttare ett hoppspö och inte allroundspö? För att det är inte samma sak, även om båda delar är petpinnar. Så vill folk betala dyrt för en carrot stick istället för att sätta ett snöre på en avbruten pinne så accepterar jag det. Även om det kanske ger "ungefär samma resultat" så hade jag personligen inte gärna stått och viftat med en kvist, även om jag kan förstå dem som gör det också. Samma sätt tänker jag inte ifrågasätta varför en dressyrryttare hellre använder ett spö än en kvist - eller varför inte bara en simpel carrot stick?
 
Sv: Vad är Carrot stick?

det är vä'l stor skillnad på om man ska lägga ner 5-6 st samtidigt.

Va? Först skriver du att spö/carrot stick har bara de som är rädda eller inte vågar stå nära hästen, sedan är det helt okej att ha spö med sig om man sysslar med flera hästar? Jag använder sällan spö själv, men ser inget problem i att ha det som en förlängd arm, det är definitivt inget man har med sig för att man är rädd iaf.

Jag är iaf extremt imponerad av Pignon och hans hästar.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Tja han använder det inte för att han är rädd:rofl:

I stallgången behövde han inget.
De som vill vara som han men inte har ögat o heller inte förmågan- pratar jag om.
Han har ej heller ngn annan utrustning på dem.

Flera här skriver ju att de vill ha det för att inte behöva vara så nära!
Hästar känner sdnt direkt.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Det här bekräftar återigen att det är för rädda människor.

Hur ska hästen lära sig känna tillit om den känner att människan är rädd( för det gör den- blixtsnabbt)- som oxå kan tolkas som aggressiv.
Vad är det som gör att du alltid förutsätter att NH-människor är rädd när de väljer att göra något på ett säkrare vis? Använder du hjälm när du rider? Innebär det att du är rädd då? Jag försöker alltid ha savvy och göra saker så säkert som möjligt, ibland missar man när man blir alltför van att det aldrig händer något, men bara för att jag försöker förebygga betyder det inte att jag är rädd.
Parelli använder det på vilda eller helt felhanterade hästar. För att delvis provocera o lära hästen att den ska ta det. Det behöver inte svenskuppfödda hästar.

Läs på lite om Parelli innan du uttalar dig om hur de använder Carrotsticken. Det där var inte korrekt i någon ända tror jag.. :rofl:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Jag håller med men när man börjar med hästar så tycker jag att man bör ha med sig sticken för att behålla det behöriga avståndet. Jag har som jag kanske tidigare nämt en shettis hingst på ett år som jag haft i c två månader och inte hunnit göra så mycket och en tre årig storhäst som jag haft i tre veckor. Efter som att jag inte haft dom så länge så vet jag inte riktigt vart dom står och två unghästar kan hoppa till och hålla på..
Jag har precis börjat med parelli och är väldigt grön men mitt mål är att ta mig högt så småning om kunna hantera och rida Chivas som han heter lös i frihet. Ska få hjälp av min tränare med övningar som jag ska lära mig med kroppspråket och saker jag kan göra på dom.
Håller helt med, man ska inte behöva ta i hästen för att den ska göra något det är målet men jag tycker inte det är fel i att ha med sig något att säkra avståndet så man kan tillrättavisa från ett säkert avstånd så man inte blir sparkad bara för att man har det behöver man inte andvända det. Andvänds sakerna på rätt sätt gör det ingen skada (:
Vad roligt med två som jag antar är ridhästar! Har du haft dom länge?
Hoppas att kunna börja rida min unghäst inom en kort framtid och den lilla ska kastreras så blir han en riktig pärla!

Mvh Bea
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Läs på lite om Parelli innan du uttalar dig om hur de använder Carrotsticken. Det där var inte korrekt i någon ända tror jag.. :rofl:

Pignons spö var inte orange, så den var inte äkta.

Nej de har en ngt annorlunda användning.

Har svårt att se P P stå på 2 kusar o galoppera- utan repgrimmor på.

Pignon använder sitt spö som en förlängd arm. Som djurtränare på cirkus alltid har gjort.
Moroten är till för att lära hästen att beröras- kittlas utan att behöva vara nära den.

V i kan detta som ett ex.
JustWatchMeMrBlack
Jag håller med men när man börjar med hästar så tycker jag att man bör ha med sig sticken för att behålla det behöriga avståndet
Fin början att lära känna sin häst- osäkerhet,
Det behöriga avståndet....., men samtidigt inkräkta på hästens:mad: Man ska ge o ta- inte bara ta!
.

Visa dem att man är fair o de gör lika tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är Carrot stick?

Tja han använder det inte för att han är rädd:rofl:

I stallgången behövde han inget.
De som vill vara som han men inte har ögat o heller inte förmågan- pratar jag om.
Han har ej heller ngn annan utrustning på dem.

Flera här skriver ju att de vill ha det för att inte behöva vara så nära!
Hästar känner sdnt direkt.

Nej, det gör han verkligen inte, jag utgår från att man inte tar med ett spö för att man är rädd. Det finns många som har med spö/carrot stick när de arbetar med hästen, utan övrig utrustning.
Tror inte det är många som använder spö i stallgången heller.
Även om en del som du skriver har med det för att inte vara så nära, behöver det inte betyda att de är rädda för hästen, då har man börjat i fel ände.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Pignons spö var inte orange, så den var inte äkta.

Nej de har en ngt annorlunda användning.

Har svårt att se P P stå på 2 kusar o galoppera- utan repgrimmor på.

Pignon använder sitt spö som en förlängd arm. Som djurtränare på cirkus alltid har gjort.
Moroten är till för att lära hästen att beröras- kittlas utan att behöva vara nära den.

Som sagt, läs på lite, Pignon och PP använder sina pinnar ganska lika. Carrotsticken har INTE som huvudsyfte att killa hästen med :rofl:

Nu är ju Pat ganska... rund :D och har dessutom helt trasiga knän, så nä, vi lär nog inte få se honom stående på några hästar i någon gångart är jag rädd.
Däremot såg jag nu i november i Birmingham, en av hans mer avancerade elever göra just det. En hingst, och en valack, inga grimmor, bara ett enkelt litet "spö". Ingen carrotstick, alltså. Underbar uppvisning, både från marken, uppstuttet och ståendes :love:

Går bra att beställa DVDn från deras hemsida, Celebration 2009, skulle gissa att det finns med där :idea:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

vad dålig jag är på att formulera mig -_-' jag arbetar med sticken när jag jobbar det är mitt redskap. Jag har precis börjat lära om mig till parelli och det går ut på att jag ska lära mig att anpassa mig till hästen! Det är aldrig tal om att ge eller ta
Vet inte om du sätt någon parelli film (rekomenderar det har förändrat mitt liv) man "tvingar" inte hästen att varken gå iväg eller "nu ska jag göra så att du blir van när jag tar dig på tex öronen" så gör jag inte. Med min kännsliga häst bara stryker och kliar jag med sticken det ska bara vara bra upplevelse. Men hingsten (ej planerat att han skulle vara hingst då man bör ligga på nivå tre och jag är på ettan :o).
Jag hade två andra hästar vi inte blev av med och det var inte så barnvänliga hästar..
Eftersom det är endel eftervård när det gäller kastration så kunnde vi inte utföra den då så han får stå hingst tills i vår men jag ska få hjälp av en parelli tränare.
Jag har hingstvana när det gäller nivån jag ligger på i den typiska ridskolehanteringen men eftersom jag inte vill nå åt några högre klasser utan jag vill bli bra inom parelli!

Mitt citat gick det inte fram det jag menade carottsticken för mig och mina hästar är en gosig sak men som jag även kan andvända när mina två unghästar ryker ihop som säkerhet för mig endast. Jag borde nämna det igen att jag håller på att lära om mig helt med hästar från vanlig ridnign och hantering i vanlig grimma till parelli. I varie gren ingår olika redskap, i dressyren piska, sadel och avanserat träns, körning vagn och sela och i NH repgrimma och carottstick :laugh: jag har än inte kommit så långt inom parelli eller har haft mina hästar så länge så jag gör bara väldigt enkel hantering med dom. men hingsten kan bli lite busig ibland och jag vill inte ha några hovar i ansiktet :idea:

"Man ska ge o ta- inte bara ta!
.

Visa dem att man är fair o de gör lika tillbaka."

Jag ger verkligen mer än vad jag tar och jag tycker det är lite väl hårda ord att säga att jag bara tar och tar av dom när du inte har en aning om vem jag är eller vad jag gör :crazy:. Det är unghästar jag har man kan inte "läxa" upp dom det faller tillbaka på en själv jag tror att hästar inte lär sig av bestrafning det funakr inte för dom. Hästar lever i nuet
Jag har en super härlig relation med dom båda, dom springer till mig när jag kommer, den ena har sommnat i min famn (:
Dom älskar mig och jag dom jag hoppas att kunna börja träna med dom för tränare nu så jag blir en hejare på parelli förr eller senare:love:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Jag kom på två saker när jag läste i genom inläggen i denna tråden:

1. En del säger att det var en gubbe som kom på den och blev rik. Så man inte skulle köpa för det är som att slänga pengarna i sjön man skulle istället gör en egen. Men köper ni aldrig saker. Gör ni era egna sadlar? Grimmor, spön etc., etc. :confused:

2. Denna tråden har spårat ut enligt mig. TS ville veta vad en Carrot Stick är. Men alla tjafsar varför man har det. Så alla borde kanske ta och dra sig tillbaka till ämnet. Det gäller även mig. Jag ber om ursäkt till TS. :cry:

Ni kanske tycker jag är knäpp men jag låter er göra det det är min(a) åsikt(er). Det samma gäller här, alla har olika åsikter!! :bump:
 
Sv: Vad är Carrot stick?

KL
Jag blir alltid lika förvånad när jag ser på NH filmer och hör NH människor berätta om sina lekar o repgrimmor o dyl konstiga saker.

Vad vill man få ut av allt detta?

Jag hanterar alla föl o unghästar som varit i stuteriets vård, på samma sätt utan pinnar o repgrimmor. Vad ska man med dem till :confused: vanlig grimma och tidig hantering har varit mitt sätt. När den dagen kommer att jag inte vågar klappa hästarna utan att ha en förlängd arm, ja då är det nog dags för mig att sluta med hästar.

jag fördömmer inte NH, jag fattar bara inte vad det går ut på.....
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Jag kan tycka att man inom "traditionell" ridning använder sig av bra mycket mer manicklar (alla mängder olika sorters bett, alla olika längder på spön, alla sorters kedjegrimskaft, alla hjälptyglar mm) jämfört med NH.
Förstår inte varför det är så svårt att fatta vad "vi" har "våra" saker till?
Vad har "ni" alla "era" saker till?

Jag leder, arbetar och rider min häst i repgrimma och långt repgrimskaft. Ibland sätter jag dit tyglar för enkelhets skull.
Stick eller spö använder jag i olika situationer för att visa hästen vad jag vill, ibland behövs det för att jag står i en sådan position att jag annars skulle ha svårt att göra min önskan tydlig.
Det är väldigt få som skaffar sig en stick för att de inte vågar ta sin häst på benen. Om man däremot vill "desensibilisera" hästen med tex en prasselpåse emot benen är det både säkert bekvämt och smart att ha påsen i änden på en stick och inte i handen. Och i extremfall med ohanterade och mycket rädda hästar så kan det vara ett bra hjälpmedel när man ska börja vidröra benen och man inte vet hur hästen kommer att reagera.
 
Sv: Vad är Carrot stick?

Men det är ju lika mycket vänja hästen vid att andra saker rör den och inte bara handen enligt mig.
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 692
Senast: vilde
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: mily
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 115
Senast: iNHALE
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp