Vad är "cyklopöga" (3 ögat) hos en häst??

Sammet

Trådstartare
Läste i en hästtidning en artikel av Alain Rolan om hästens syn.
Han pratade där om "Cyklopögon", med det menade han inte en häst med ett blått öga, utan syftade på ett "tredje öga".

Citerar den text som fanns:

"Cyklopögon
I det här sammanhanget vill jag också vända blicken mot det som ibland nämns som hästens "tredje öga". Osynligt beläget mittemellan hästens verklifa ögon (grekerna och romarna visade på detta fenomen genom cykloperna).
Detta tredje öga har en förmåga att se saler tidigare och bättre äb det verkliga ögat. Men detta äe wn metafysisk och filosofisk diskussion som vi tar upp vid ett annat tillfälle."


I texten nämns inget mer, över huvud taget, om cyklopöga.


Nu blir jag lite förvirrad av hans uttalande. Det var alldeles för kort för att jag skulle få grepp om vad han syftade på.

Menar han hästens naturliga instinkt?
Eller syftar han på det område där hästens båda synfält går ihop och hästen får 3D seende?
(rakt framför hästen).

Eller, pratar han om något helt annat?


Någon som hört uttrycket förr och som kan förklara det för mig?
 
Sv: Vad är "cyklopöga" (3 ögat) hos en häst??

Eftersom man om man är som jag... lite "new age"-nyfiken, så kan man googla o läsa lite varstans och även hitta böcker där tredje ögat nämns. Det är "vår intuition", den "mediala tankeverksamheten", eller om man vill säga så "den naturliga instinkten" som sitter där.

Man ska "vända tanken inåt" ibland och då är det med focus "på tredje ögat".

Det är som Alain sa, ett filosofiskt tänk. Och som många, bland annat här på buke, säger. Man måste TRO på det, för att förstå. Hos många andra finns en viss "placeboeffekt", vilket menas att det lika gärna kan vara "sockerpiller".

:bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp