Vad är den värsta domarkommentaren ni fått?

"Se till att hästen går i form innan du åker ut och tävlar igen så blir det roligare." I en lätt C. Eller i höstas, när domaren inte kunde kosta på sig en enda positiv kommentar någonstans i hela protokollet. I inget av fallen har jag åsikter om att poängen var för låga - men lite uppmuntran någonstans är inte så farligt ändå.
 
Jag tävlar inte sen decennier och när jag tävlade mycket har jag sluppit extremt okonstruktiva kommentarer faktisk. Men jag har genom decennier skrivit desto mer som domarsekreterare på dressyrtävlingar .

Mest ihågkomna kommentaren från domaren är nog när startande ekipage (fö en LA där ekipaget definitivt hörde hemma) knappt vänt upp på mittlinjen efter startsignalen och domaren till mig förmedlar : "jag hatar araber" .
 
"inte färdig för klassen!"

Inte snällt inte konstruktivt, inte sant.
Även om jag förstår att domaren var trötta på oss i slutet av klassen: det var ingen bra ritt. Trött liten fjording i full vinterpäls på första tävlingen, 25 grader varmt och inomhus. Fullständig soppatorsk.

Tre veckor senare fick vi kommentaren "väl matchat!" i samma klass. Inga kanonsiffror då heller men tydligen en domare som tyckte att vi hade i klassen att göra (kom på plats 13 av 19 startande så det var inte så illa).

En snäll och träffande kommentar jag fått efter en annan katastrof-ritt (dock tävlingspremiär på en femårig fjordhingst som definitivt var mer intresserad av allt annat än klumpen på ryggen) var

"kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen"

Fast er dagsform är ju precis det domaren ska döma så jag förstår inte din egen åsikt utifrån referatet att "jo din häst och du var visst färdig för klassen det bevisade ni vid en annan ritt några veckor senare". :confused:

F.ö så handlar det ju inte om att "du förstår att domaren var trötta på er utifrån uppvisningen/klassen" ?:confused:

Det är ju så att domaren får svårt att döma öht när ett ekipage faller väldigt under själva basgrunderna för klassen . Självklart utifrån såna lägen blir det då otroligt svårt att döma och jag förstår utifrån det kommentaren "inte klar för klassen " . Det var dagsläget domaren såg och du själv även redovisar egentligen ?
Bedömningen den dagen är ju helt korrekt ? :confused:
 
Senast ändrad:
Har inte fått några dålig/taskiga kommentarer förut men en av hästarna jag har nu är som väldigt busig och när jag startade min första dressyrtävling på länge så hade jag tränat på programmet med denna hästen. Den är himla arbetsglad och bara vill och hade självklart lärt sig programmet. När det var dags för galoppen pruttade hästen iväg och bockade satan samt pep lyckligt. Gruset riktigt sprätte liksom.. Fick som kommentar att jag hade en "för vild" häst som och borde skola den mer, gruset skulle inte sprätta! Fnissade mest för mig själv och tog inte illa upp.
 
" Han gör som han vill" :rofl:

förlåt men buke strular lite av och till senaste dagarna för mig på mobilen så ditt inlägg ser jag bara som en kommentar - ingen taggad/refererad till osv . Så jag vet inte vem du adresserat trots att jag nyfiket försökt läsa bakåt vem du möjligen svarar/adresserar :D
 
förlåt men buke strular lite av och till senaste dagarna för mig på mobilen så ditt inlägg ser jag bara som en kommentar - ingen taggad/refererad till osv . Så jag vet inte vem du adresserat trots att jag nyfiket försökt läsa bakåt vem du möjligen svarar/adresserar :D

"Han gör som han vill" kanske är en kommentar @fio fått i dressyrprotokollet? Så tolkade jag det iaf när jag läste :)
 
förlåt men buke strular lite av och till senaste dagarna för mig på mobilen så ditt inlägg ser jag bara som en kommentar - ingen taggad/refererad till osv . Så jag vet inte vem du adresserat trots att jag nyfiket försökt läsa bakåt vem du möjligen svarar/adresserar :D

Prova med TS :angel::devil:
 
"inte färdig för klassen!"

Inte snällt inte konstruktivt, inte sant.
Även om jag förstår att domaren var trötta på oss i slutet av klassen: det var ingen bra ritt. Trött liten fjording i full vinterpäls på första tävlingen, 25 grader varmt och inomhus. Fullständig soppatorsk.

Tre veckor senare fick vi kommentaren "väl matchat!" i samma klass. Inga kanonsiffror då heller men tydligen en domare som tyckte att vi hade i klassen att göra (kom på plats 13 av 19 startande så det var inte så illa).

En snäll och träffande kommentar jag fått efter en annan katastrof-ritt (dock tävlingspremiär på en femårig fjordhingst som definitivt var mer intresserad av allt annat än klumpen på ryggen) var

"kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen"

Jag skrev en gång till en domare (LB) när vi hade just det scenariot. En utomhustävling på sommaren, varm dag och trött fjording. Men den domaren skrev (eller så åt mig att skriva) "bra kämpat på en för dagen trött ponny".
 
"Se till att hästen går i form innan du åker ut och tävlar igen så blir det roligare." I en lätt C. Eller i höstas, när domaren inte kunde kosta på sig en enda positiv kommentar någonstans i hela protokollet. I inget av fallen har jag åsikter om att poängen var för låga - men lite uppmuntran någonstans är inte så farligt ändå.

Jag har skrivit för domare som använt den kommentaren eller iaf en variant: Ha hästen mer eftergiven för mer poäng och liknande.
 
Domaren kan och ska bara bedöma vad hen ser för dagen. Och som i @kryddelydd s fall med långhårig häst i varmt väder som inte orkar sig genom sitt program så tycker inte jag kommentaren "inte klar för klassen" är orimlig på någotvis. För dagen var den inte det inte domarens ögon.

Sen är fallet med barn och att de inte är klara för klassen riktigt ruskigt svårt. Var i en situation som bisittare med just ett sånt exempel och alltså svårt är bara förnamnet.

Samma domare som jag satt med då sa en himla bra sak som jag tycker fler domare borde ha i åtanke. Kommentarerna ska vara som en önskelista vad domaren vill se och därmed måste även det positiva lyftas fram och förstärkas. Det gillar jag som koncept!

Jag hade inte tyckt att det varit konstigt om domaren kommenterat något "för dagen".
Men "inte färdig för klassen" är ett mer generellt uttalande om hästens utbildningsnivå.

Till exempel "orkar inte med klassen för dagen" hade i mina ögon varit helt juste.
"Inte färdig för klassen" dömde ut ponnyn helt.
 
Fast er dagsform är ju precis det domaren ska döma så jag förstår inte din egen åsikt utifrån referatet att "jo din häst och du var visst färdig för klassen det bevisade ni vid en annan ritt några veckor senare". :confused:

F.ö så handlar det ju inte om att "du förstår att domaren var trötta på er utifrån uppvisningen/klassen" ?:confused:

Det är ju så att domaren får svårt att döma öht när ett ekipage faller väldigt under själva basgrunderna för klassen . Självklart utifrån såna lägen blir det då otroligt svårt att döma och jag förstår utifrån det kommentaren "inte klar för klassen " . Det var dagsläget domaren såg och du själv även redovisar egentligen ?
Bedömningen den dagen är ju helt korrekt ? :confused:

Nej.
Du missförstår.

"inte färdig för klassen" är ett generellt uttalande om att hästen inte är - just färdig för klassen.
Det är inte ett "för dagen" uttalande, som jag inte skulle haft något emot.
Hästen var färdig för klassen, men orkade inte för dagen. Och som sagt, utifrån att orken tröt så förstår jag att domaren inte hade så kul med att titta på och döma en trött ponny som knappt svarade på hjälper, särskilt inte framåt, men min upplevelse var att domaren dömde ut ponnyn helt. Inte "för dagen".

Slutresultatet var väl 54% så det var ju inte det allra värsta som går att prestera, även om det ju var långt från lysande.
 
Jag skrev en gång till en domare (LB) när vi hade just det scenariot. En utomhustävling på sommaren, varm dag och trött fjording. Men den domaren skrev (eller så åt mig att skriva) "bra kämpat på en för dagen trött ponny".

Ja, och det är ju en betydligt trevligare kommentar.

Jag har också fått, vilket inte på något sätt är negativt, "dåligt påskjut för dagen" gällande ett mycket svagt försök till ökning av traven.
 
@kryddelydd Som jag sa kan och ska domare enbart bedöma vad de ser inne på banan för dagen. Det ska inte behöva nämnas i kommentaren att det är dagsformen som avses eftersom det enbart är dagsformen som bedöms. Tycker inte alls att det är en konstig/dum/elak/dålig kommentar. Det är domarnas ansvar att utifrån sin bedömning uppmuntra uppåt i klasserna eller kanske påminna om att ryttaren får hejda sig i kraven på sig själv och hästen.
 
Nej.
Du missförstår.

"inte färdig för klassen" är ett generellt uttalande om att hästen inte är - just färdig för klassen.
Det är inte ett "för dagen" uttalande, som jag inte skulle haft något emot.
Hästen var färdig för klassen, men orkade inte för dagen. Och som sagt, utifrån att orken tröt så förstår jag att domaren inte hade så kul med att titta på och döma en trött ponny som knappt svarade på hjälper, särskilt inte framåt, men min upplevelse var att domaren dömde ut ponnyn helt. Inte "för dagen".

Slutresultatet var väl 54% så det var ju inte det allra värsta som går att prestera, även om det ju var långt från lysande.

Nej jag missförstår inte.
Läs gärna igen.
Domaren dömer som den ska. Din häst var inte klar för klassen.

Jag håller inte med dig helt enkelt att domaren skulle formulerat sig annorlunda. Varför ska domaren behöva lägga till "för dagen" i formuleringen och det skulle göra skillnad för dig ? Det är vad domaren ser för dagen som gäller inget annat vilket ju är helt korrekt .

Det är inte att jag missförstått dig ;)
 
@kryddelydd
Jag fattar nog inte alls ditt argument och att du gör en tolkning /tycker dig feldömd ? Hur i hela friden skulle det se ut bedömningsmässigt menar du, om domaren på ngt sätt skulle tolka/läsa in andra saker än det den ser ? På vilket sätt skulle en domare kunna bedöma att "jo ni är redo för klassen bara inte just idag på tävlingen" :cautious:

Sen utöver det fattar jag nog inte heller varför du tolkar domarens kommentar som att "ponnyn blev utdömd" ?

På vilket sätt är "inte klar för klassen" en utdömning av din ponny/häst ?

Om något är det väl isåfall om man ska hitta nyanser i kritiken och problematisera/analysera sönder det osv, en kritik till ryttaren ?
 
En häst som inte orkar igenom programmet skulle jag också bedöma som "inte klar för klassen".

Sen om man som ryttare vet att Brunte kan men inte i "dunjacka" är en sak. Men det man visade för dagen var en häst som framstod som inte klar för klassen eftersom den inte orkade.

Så jag tycker inte kommentaren är elak.

Jag har fått under 40% på ett dressyrprogram i debutfälttävlan. Nu minns jag inte kommentarerna, men vi slaktade det. Komplett (eller vi fick en sjua på stillastående ;)).

Att hästen och jag HEMMA hade kunnat göra motsvarande 60% är irrelevant. Det den stackars domaren såg var ett ekipage som borde stannat hemma och inte alla var färdiga för att tävla. Och det ÄR sant med. Kan man inte de där minutrarna prestera mer än 40% och det inte beror på spöken i hörnen, då ÄR man inte klar för klassen eg. Sen kan man behöva göra sådana rundor för att det är just tävlingsmoment som är problemet (på den tiden fanns inga pay and ride, idag är de ju ypperliga i just sådana lägen)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 705
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Habina
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
913
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp