Bukefalos 28 år!

Vad är det (för fel?) med min häst?

Milene

Trådstartare
Vad är det med min häst?

Har ett sto på 15 år som plötsligt är annorlunda, och jag kan inte sätta fingret på vad det är för fel. Det finns inget tydligt att ta på, bara en känsla av att nåt är galet. Små, små saker, som att hon, som alltid bajsar på exakt samma ställe i boxen, plötsligt lagt en hög en knapp halvmeter från vanliga stället. Och att hon, som i vanliga fall är en riktig bitch, plötsligt blivit en mjukis...

Har kollat allt jag kan, som temp, andning, benen är svala och torra, hon äter och dricker som hon brukar, och bajset är regelbundet och av bra konsistens, om är lagt på ett annat ställe då. Inte stel eller öm i muskler, inget konstigt med hovar. Riden i förrgår, var som vanligt.

Det enda jag nu har kvar att tänka mig är att det är en brunst på gång, men det känns som en lite väl enkel förklaring?
Ge mig tips på vad jag kan kolla mer; känns väldigt knepigt att ringa till veterinären och säga att dom ska komma för min häst blivit en mjukis...

Mvh Milene
 
Mitt bestämda sto ändrade sig plötsligt, jag kunde inte sätta fingret på vad då inget som man normalt sett tittar på var något fel. Efter flera undersökningar, då man till sist tog blodprov visade det sig på erlichea.
 
Mitt bestämda sto ändrade sig plötsligt, jag kunde inte sätta fingret på vad då inget som man normalt sett tittar på var något fel. Efter flera undersökningar, då man till sist tog blodprov visade det sig på erlichea.
Men kan det komma vid den här tiden på året? Har dålig koll på just erlichea...
 
Ha kolik i huvudet också för säkerhets skull. Jag får alltid en häst som ändrar sig på något sätt någon dag innan. Små små saker som man inte riktigt kan sätta fingret på.
 
Kan ju vara precis vad som helst egentligen. Tycker man oftast ser en skillnad i beteendet, något som inte är som vanligt, svårt att förklara men när man känner sin häst vet man.
Jag hade samma med min, små förändringar i beteendet, humöret och små saker, min magkänsla sa att något var fel. Det var inga stora protester eller hälta.
På min var det förändring i halskotepelaren som hittades efter massa diverse undersökningar. Jag fick verkligen vara enveten
Det är lättare när hästen är halt på ett ben.
 
Ha kolik i huvudet också för säkerhets skull. Jag får alltid en häst som ändrar sig på något sätt någon dag innan. Små små saker som man inte riktigt kan sätta fingret på.
Ja det tänker man ju på, men hon äter och dricker som vanligt, och bajsar, och det knorrar som vanligt i magen...

Tänkte korsförlamning också, men hon är inte stel eller öm eller nåt sånt, men för säkerhets skull har jag tagit bort allt extra utom stråfoder och vatten.
Min oro var ju att hennes nya mjuka sida kunde vara att hon var smärtpåverkad, men hon borde ju vara grinig om hon har ont??
 
Kan ju vara precis vad som helst egentligen. Tycker man oftast ser en skillnad i beteendet, något som inte är som vanligt, svårt att förklara men när man känner sin häst vet man.
Jag hade samma med min, små förändringar i beteendet, humöret och små saker, min magkänsla sa att något var fel. Det var inga stora protester eller hälta.
På min var det förändring i halskotepelaren som hittades efter massa diverse undersökningar. Jag fick verkligen vara enveten
Det är lättare när hästen är halt på ett ben.
Oj det lät inte bra! :(

Ja det är lättare med en hälta. Jag misstänker att hon har halkat i hagen, eller vrickat sig på de eländiga frusna jordkocklorna, men hon visar inte nåt på nåt speciellt ben, och mjuk och fin i kroppen, även vid vändning på gången osv.

Ja frågan är var man ska börja leta, bara :crazy:
 
Oj det lät inte bra! :(

Ja det är lättare med en hälta. Jag misstänker att hon har halkat i hagen, eller vrickat sig på de eländiga frusna jordkocklorna, men hon visar inte nåt på nåt speciellt ben, och mjuk och fin i kroppen, även vid vändning på gången osv.

Ja frågan är var man ska börja leta, bara :crazy:
Menade inte att det var halskotepelaren på din, mer att det kan vara precis vad som helst. Lita på din magkänsla och studera henne lite extra
 
Menade inte att det var halskotepelaren på din, mer att det kan vara precis vad som helst. Lita på din magkänsla och studera henne lite extra
Nja, "oj"-et var mest menat för DIN häst, hoppas att det inte blev tragedi av det hela..?
Fast visst kan dom halka omkull i hagen utan att man ser och skada sig, så jag ska absolut ha det med i bakhuvudet när jag letar vidare.
Tack för din tanke!
 
Ja det var förmodligen ett bett från föregående år.
Ok, ja jag vet att hon hade iaf två fästingar i fjol, så det kan det ju vara då.
Är det behandlingsbart? Tror jag bara träffat på EN häst som haft det, och det var en unghäst som kom rejält efter innan de kom på vad det var. Vill minnas att de satte in behandling i form av antibiotika, men minns inte om det någonsin blev häst av den, s a s. Kanske drabbar värre på föl och unghästar..?
 
@Milene om din häst verkar må bra som du redovisat i övrigt ang beteende, temp osv så får man nog tänka att den ändat några beteenden i detalj utan att den mår dåligt . Det gör djur ibland utan att det är något märkligt avvikande hälsomässigt.
 
Senast ändrad:
@Milene om din häst verkar må bra som du redovisat i övrigt ang beteende, temp osv så får man nog tänka att den ändat några beteenden i detalj utan att den mår dåligt . Det gör djur ibland utan att det är något märkligt avvikande hälsomässigt.
Jag hoppas verkligen du har rätt!!
Det är ett elände att ha katastroftänk så fort det är nåt... :crazy:
och att bitchen sträcker fram sitt huvud och vill ha smek, ja det är ovanligt för henne, men kanske "plötsligt händer det"...O_o


Kan dom få vinterdepression??????
 
Ok, ja jag vet att hon hade iaf två fästingar i fjol, så det kan det ju vara då.
Är det behandlingsbart? Tror jag bara träffat på EN häst som haft det, och det var en unghäst som kom rejält efter innan de kom på vad det var. Vill minnas att de satte in behandling i form av antibiotika, men minns inte om det någonsin blev häst av den, s a s. Kanske drabbar värre på föl och unghästar..?
Nej inte alltid, min häst fick självläka under överinseende av veterinär. Allt hänger på hur höga titer som uppmätts i blodprovet, min låg på en undre gräns vilket tolkades som att hon haft Erlichea en tid och att det börjat backa. Det tog 2 månader innan man tog blodprov, sedan kom ett antal komplikationer. Hon blev oerhört hud och pälsöm, därefter svullnade leder upp has, bak och framknän. Hon fick en sulfa i pastaform, och injektioner av B-vitamin. Hon stod stilla på en plats och rörde sig knappt, på det utvecklade hon en sk kemisk lunginflammation pga hon inte rörde på sig som hon i normalfallet skulle ha gjort. När hon väl kom i gång under ryttare, så slemmade/snorade hon kopiöst ur näsan, veteraner sa att det inte skulle upphöra helt förrän vi kommit fram till galopp. Det är först då som hästen ventilerar hela lungorna. Ja hon blev bra och slemmet försvann precis som veterinären sagt, hon hade aldrig några problem med andning eller någon hosta.
 
Nja, "oj"-et var mest menat för DIN häst, hoppas att det inte blev tragedi av det hela..?
Fast visst kan dom halka omkull i hagen utan att man ser och skada sig, så jag ska absolut ha det med i bakhuvudet när jag letar vidare.
Tack för din tanke!
En enorm chock och tragedi :( Den största i mitt hästägarliv tror jag. Red honom aldrig mer och han fick gå och äta gräs så långe han mådde bra, men fick somna in bara 8 år gammal.
Dessa skador kommer ju oftast av att dom går omkull i hagen eller busar med andra hästar.
 
En enorm chock och tragedi :( Den största i mitt hästägarliv tror jag. Red honom aldrig mer och han fick gå och äta gräs så långe han mådde bra, men fick somna in bara 8 år gammal.
Dessa skador kommer ju oftast av att dom går omkull i hagen eller busar med andra hästar.
Nej vad tråkigt, beklagar verkligen!!! :cry:

Och som sagt, oftast ser man kanske inte när det händer, så man vet inte självklart vad man ska leta efter.
 
Ja, nu hittade jag en vet. som trodde på mig (efter ett tag) när jag sa att "nåt är fel" Han gjorde en lång lista på vad vi skulle gå igenom. Tog blodprover för precis allting tror jag. När vi longerade honom för att kontrollera hjärta och lungor (höll på en stund då) såg veterinären att han ändrade läge med halsen, som att han letade efter ett läge som inte gjorde ont. Det var ytterst ytterst lite och jag kunde inte se det. Då röntgade vi halsen och där var felet.
Så jag kommer alltid lita på min magkänsla när något känns fel så är det det.
Jag känner mina hästar bäst.
(Det är han som är på min Avatar :heart)
 
Ja, nu hittade jag en vet. som trodde på mig (efter ett tag) när jag sa att "nåt är fel" Han gjorde en lång lista på vad vi skulle gå igenom. Tog blodprover för precis allting tror jag. När vi longerade honom för att kontrollera hjärta och lungor (höll på en stund då) såg veterinären att han ändrade läge med halsen, som att han letade efter ett läge som inte gjorde ont. Det var ytterst ytterst lite och jag kunde inte se det. Då röntgade vi halsen och där var felet.
Så jag kommer alltid lita på min magkänsla när något känns fel så är det det.
Jag känner mina hästar bäst.
(Det är han som är på min Avatar :heart)
Fast hur vet du att beteendeändringen berodde på skadan? Kan det inte lika gärna ha varit så att hästen ändrade beteende och du börjar leta och hittar en skada som funnits redan tidigare?
Risken när man pratar om sådana här magkänslor, och då på så extremt små saker som TS beskriver, varpå man verkligen börjar leta är att man ägnar sig åt självuppfyllande profetior. Det är ju som det flera gånger konstaterats att röntgar du en häst kommer du hitta någon avvikelse men har det man hittar någon betydelse.
TS min erfarenhet är att surkärringar kan plötsligt få för sig att vara kramiga och även högbajsare kan lägga en hög fel ibland. Det senare kan bero på en så enkel sak som att de fick gå ut i annan ordning eller att det blåst under natten från ett ovanligt håll vilket skapat et tlite ovanligt ljud. Jag skulle i nuläget ta det lugnt och hålla normal koll.
 
Fast hur vet du att beteendeändringen berodde på skadan? Kan det inte lika gärna ha varit så att hästen ändrade beteende och du börjar leta och hittar en skada som funnits redan tidigare?
Risken när man pratar om sådana här magkänslor, och då på så extremt små saker som TS beskriver, varpå man verkligen börjar leta är att man ägnar sig åt självuppfyllande profetior. Det är ju som det flera gånger konstaterats att röntgar du en häst kommer du hitta någon avvikelse men har det man hittar någon betydelse.
TS min erfarenhet är att surkärringar kan plötsligt få för sig att vara kramiga och även högbajsare kan lägga en hög fel ibland. Det senare kan bero på en så enkel sak som att de fick gå ut i annan ordning eller att det blåst under natten från ett ovanligt håll vilket skapat et tlite ovanligt ljud. Jag skulle i nuläget ta det lugnt och hålla normal koll.
Det var ju inte en sak som ändrades en vecka och sedan letade vi fel på hästen. Det var flera olika saker som ändrades under en tid så jo, jag vet att hans beteende ändrades av skadan.
Om du aldrig upplevt den magkänslan kan det nog vara svårt att förstå. Men den har alltid rätt.
 
Det var ju inte en sak som ändrades en vecka och sedan letade vi fel på hästen. Det var flera olika saker som ändrades under en tid så jo, jag vet att hans beteende ändrades av skadan.
Om du aldrig upplevt den magkänslan kan det nog vara svårt att förstå. Men den har alltid rätt.
Om vi tittar på TS så anger hon att hästen skiter 0,5 m från normala stället samt blivit mjukare i sättet. Att i det läget börja prata om skador påå halskotpelaren och andra hemska åkommor när inga tydliga symptom på fel finns bygger enligt mig mest på hästhypokondrin snarare än hjälper ägaren. Magkänsla är viktigt men man måste hela tiden värdera om den är rimlig. Hade jag gått på den typen av symptom TS beskriver hade min häst bott på kliniken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 137
Senast: yamyam
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 600
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp