Bukefalos 28 år!

Vad är det (för fel?) med min häst?

Att börja prata om erlichias och halskotpelaren för att hästen bajsat på fel ställe och är snällare än vanligt låter... helt galet. Visst har man en magkänsla när det gäller sin häst, som man ska lyssna på, men att börja spekulera i sådana sjukdomar känns helt befängt.
 
Om vi tittar på TS så anger hon att hästen skiter 0,5 m från normala stället samt blivit mjukare i sättet. Att i det läget börja prata om skador påå halskotpelaren och andra hemska åkommor när inga tydliga symptom på fel finns bygger enligt mig mest på hästhypokondrin snarare än hjälper ägaren. Magkänsla är viktigt men man måste hela tiden värdera om den är rimlig. Hade jag gått på den typen av symptom TS beskriver hade min häst bott på kliniken.
Nja, hon skriver att hon har en känsla av att något är galet. Kan ju hålla med om att hästen bajsar halv meter från vanliga stället inte är ett symtom, men känslan att något är galet är det och den ska man lyssna på. Det är faktiskt din skyldighet som hästägare att läsa av hur din häst mår anser jag.
Sedan tror jag vi hästägare som känner våra hästar väl omedvetet kan läsa av hästens "painface"

Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det kan vara vad som helst, men i mitt fall när jag hade känslan av att något var galet så var det halskotepelaren. Några andra skrev andra saker.
Det kan vara allt eller ingenting. Varför tror du att någon som har en känsla av att något är galet är en hästhypokondriker?
Upprepar, om man inte har upplevt den magkänslan så kan man inte heller förstå den.
 
Att börja prata om erlichias och halskotpelaren för att hästen bajsat på fel ställe och är snällare än vanligt låter... helt galet. Visst har man en magkänsla när det gäller sin häst, som man ska lyssna på, men att börja spekulera i sådana sjukdomar känns helt befängt.

Håller helt med, jag är helt förundrad :crazy:
 
Håller helt med, jag är helt förundrad :crazy:
Men herregud! Det är ingen som har försökt att diagnosticera TS häst, utan vi beskrev att vi har haft KÄNSLAN att något är fel, precis som TS skrev. Sedan vad känslan ledde till spelar ju ingen roll, läs vad vi skriver!!!!
 
Men herregud! Det är ingen som har försökt att diagnosticera TS häst, utan vi beskrev att vi har haft KÄNSLAN att något är fel, precis som TS skrev. Sedan vad känslan ledde till spelar ju ingen roll, läs vad vi skriver!!!!
Herregud på dig själv du .

Jag har läst vad TS redogjort för och utifrån det scenariot håller jag helt med @Sirap och @Shaggy i deras reflektioner.
 
Vad är det med min häst?

Har ett sto på 15 år som plötsligt är annorlunda, och jag kan inte sätta fingret på vad det är för fel. Det finns inget tydligt att ta på, bara en känsla av att nåt är galet. Små, små saker, som att hon, som alltid bajsar på exakt samma ställe i boxen, plötsligt lagt en hög en knapp halvmeter från vanliga stället. Och att hon, som i vanliga fall är en riktig bitch, plötsligt blivit en mjukis...

Har kollat allt jag kan, som temp, andning, benen är svala och torra, hon äter och dricker som hon brukar, och bajset är regelbundet och av bra konsistens, om är lagt på ett annat ställe då. Inte stel eller öm i muskler, inget konstigt med hovar. Riden i förrgår, var som vanligt.

Det enda jag nu har kvar att tänka mig är att det är en brunst på gång, men det känns som en lite väl enkel förklaring?
Ge mig tips på vad jag kan kolla mer; känns väldigt knepigt att ringa till veterinären och säga att dom ska komma för min häst blivit en mjukis...

Mvh Milene

Jag hade ett sto som i perioder inte kändes helt 100 enligt magkänslan. Det visade sig vara "mensvärk" så det var bara att ta en skrittur de dåliga dagarna :-)
 
Tack för att ni svarar, men så ni håller på..... O_o

Jo hästen trycker alltid rumpan mot väggen när hon bajsar, har gjort så i de tre åren vi haft henne, och faktiskt hittills aldrig gjort nåt nån annanstans i boxen. Igår morse var det en bajs nån decimeter från väggen och sen ytterligare en några dm därifrån. Då undrar jag ju varför hon inte tryckt sig mot väggen och om det är pga ryggont eller dylikt. Hör ju själv att det låter lite tunt...
Men sen i kombination med beteendeändringen så blev det för mycket som inte stämde. Hon, som alltid är lite störig, sökte mig för kontakt. Positivt, ja, men inte vanligt.
Min största teori är dock att hon halkat på nåt vis och kanske sträckt sig i ryggen. Jag gillar inte att ha broddat till vardags, men har haft det nu när det varit så halt ändå. Men broddade av i samband med lastningen och träningen häromdagen, och sen fick hon gå obroddad, och ja, jag tror det kan vara en sträckning. Förhoppningsvis av enklare slag eftersom hon inte är stel, men ändå så att hon blev lite påverkad och lugnare.
Idag verkade hon dock mer som vanligt. Ingen ridning men promenad för hand, och hon var mer sitt vanliga jag igen. Dessutom låg bajsarna där de brukar...;)
 
Jag hade ett sto som i perioder inte kändes helt 100 enligt magkänslan. Det visade sig vara "mensvärk" så det var bara att ta en skrittur de dåliga dagarna :-)
Ja det kan det vara. Har dålig koll på brunsterna här då vi bara har tjejer på gården fn.......
 
Att börja prata om erlichias och halskotpelaren för att hästen bajsat på fel ställe och är snällare än vanligt låter... helt galet. Visst har man en magkänsla när det gäller sin häst, som man ska lyssna på, men att börja spekulera i sådana sjukdomar känns helt befängt.
Jag bad om lite tips på sånt man kanske inte tänker på direkt, och det har jag fått. Ibland blir det stopp i tanken och då kan man behöva få bolla lite så man kommer vidare.
 
Nja, hon skriver att hon har en känsla av att något är galet. Kan ju hålla med om att hästen bajsar halv meter från vanliga stället inte är ett symtom, men känslan att något är galet är det och den ska man lyssna på. Det är faktiskt din skyldighet som hästägare att läsa av hur din häst mår anser jag.
Sedan tror jag vi hästägare som känner våra hästar väl omedvetet kan läsa av hästens "painface"
Men det är ju ingen som sagt att man inte ska läsa av sin häst. Det jag sagt är att man måste värdera sin känsla och inte handla på ren rädsla. Jag har massor av gånger haft känslan av att något är fel där jag insett att jag får trycka undan min skräck och fortsätta som vanligt tills det finns något att gå på. Min rädsla för att det ska hända min häst något får inte mynna ut i att jag lindar in henne i bomull och förhindrar henne från att vara häst. Det får heller inte innebära att hon ska få klippkort hos veterinären. Det gynnar varken mig, henne eller övriga hästägare som får ökade premier på sina försäkringar.
 
Men det är ju ingen som sagt att man inte ska läsa av sin häst. Det jag sagt är att man måste värdera sin känsla och inte handla på ren rädsla. Jag har massor av gånger haft känslan av att något är fel där jag insett att jag får trycka undan min skräck och fortsätta som vanligt tills det finns något att gå på. Min rädsla för att det ska hända min häst något får inte mynna ut i att jag lindar in henne i bomull och förhindrar henne från att vara häst. Det får heller inte innebära att hon ska få klippkort hos veterinären. Det gynnar varken mig, henne eller övriga hästägare som får ökade premier på sina försäkringar.
Det är också en bra in-put; att inte tro det värsta jämt. Jag vet att jag har för mycket katastroftänk och att jag behöver jobba med den biten, men samtidigt har jag en del tråkigheter med mig i bagaget och en rädsla att inte mina djur ska må bra, och då blir det lätt för mycket analyserande av allt.
Att avvakta lite är också en konst!
 
Tja min madame ändrade sig marginellt, men som ägare och ryttare var det konstigt för mig. Jag kan säga att det krävdes 3 undersökningar innan någon tog mig på allvar, de första två gångerna blev jag avfärdad. Tredje gången tjatade jag till mig blodprover, sa tom att jag betalar dessa själv om så krävs och kör dom själv. Så blev det, men det första provet gick inte att analysera så ett nytt togs som jag körde direkt på analys. Det gick att analysera men det var knappt, och hon visade då på proven en kraftig erlicha infektion.

Även små förändringar ska nog inte förnekas, även om man inte måste måla fan på väggen för allt.

Men jag tycker ändå, som ägare/handhavare av hästen så känner man den bäst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 137
Senast: yamyam
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 600
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp