Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på min hund?

A

alfur

Min hund har betett sig så märkligt vid två tillfällen de senaste dagarna. Både igår mitt på dagen, och idag alldeles nyss vid kl 21 har han skakat okontrollerat och verkat alldeles vettskrämd.

Igår hände det när jag skulle tentaläsa på övervåningen. Albin, som i vanliga fall inte viker från min sida, följde inte med upp. Fick ropa flertalet gånger innan han på darriga ben kom upp till mig. Skakade nåt fruktansvärt. Ville vända och springa ner, med tydligt skrämt kroppsspråk. Lockade upp honom till mig och han satte sig i mitt knä, lyckades klappa honom lugn men såfort jag försökte lyfta upp en bok sprang han ner och ställde sig vid dörren. Albin är en otroligt glad, kärleksfull och lättsam flatkille på fyra år så det här beteendet är för honom helt olikt hans vanliga personlighet. jag gav upp studierna och gick ner för att vara med honom. Vi gick ut och han blev ganska snabbt sig själv igen. Vi har varit på nedervåningen sen dess.

Idag har vi haft en aktiv dag och efter en ridtur i djupsnö var han väldigt trött och låg och sov brevid mig i soffan. Tar med honom ner till stallet och fodrar. När vi kommer hem så börjar det igen. Han skakar, hukar och gömmer sig i badrummet. Lockar ut honom och han vill gå ut. Går in igen efter att han spanat lite från trappan. Lockar med godis med honom till soffan. Han lägger sig i mitt knä, trots att han är så stor:), och jag lugnar honom med klappar. Nu ligger han kvar och verkar sova. Skakningarna är borta och det gick fortare att lugna honom idag.

Vad kan det bero på?
1Hyresvärden till vårt hus har sagt det spökar här och hundar tidigare reagerat konstigt. Vi har dock bott här i 8 månader utan reaktioner.

2Vi genomgår just nu en väldigt jobbig separation och vår husse flyttade i söndags. Albin är dock min hund och har alltid visat det med all önskvärd tydlighet. Hussen har tidigare jobbat mycket nättare så Albin är van vid att han inte är här. Men jag är väldigt ledsen och jag tror det oroar Albin att jag inte är som vanligt.

3Han har hostat lite för några dagar sen. Inte igår och idag. Han har fått köldkramp vid flertalet gånger de senaste dagarna, vi har haft väldigt kallt här. Men vid första "anfallet" hade han inte varit ute före.

Vad tror ni? Jag är lite orolig att han är sjuk på nåt sätt och att plötslig smärta skrämmer honom.

Nu smög han iväg igen:cry:.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Men snälla? Om man är orolig för hundens hälsa så kontaktar man väl ändå vetrinär???
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Det ska jag självklart göra om han fortsätter att må dåligt. Pluggar på ultuna så vi är där varje dag. Tack för ditt konstruktiva inlägg.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Men snälla? Om man är orolig för hundens hälsa så kontaktar man väl ändå vetrinär???

Om man är orolig för/eller har frågor om hundens välbefinnande så kan man även rådfråga erfarna hundägare också, om man så vill. Vilket också verkar vara en allmän tanke i det här forumet.

Tyvärr har jag själv inget svar att ge dig Alfur men jag hoppas att det kommer någon med mer expertis och läser din tråd som kan göra det.

Lycka till med separationen. Jag var nyligen med om en själv, inte lätte inte. Men man går vidare!!
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Ja jag ville mest bolla tankar och se om det fanns liknande erfarenheter. Har känt igenom honom och tempat.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Jag tycker det låter som om den är rädd för någonting.

Hur reagerar han på ljud? smällare?

Som du beskriver reagerar min skotträdda hund, ibland utan att jag hört ett smack, men tydligt är att hunden har gjort det..

Men det kan självklart vara något helt annat. Har den kanske ont någonstans?
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Min första tanke, angående skakningarna, var också EP-anfall. Men samtidigt så låter det inte riktigt som EP, utan snarare som rädsla. Kan det ha anknytning till något ljud, som någon annan nämnde? Eller kan han ha gjort sig illa på någonting i hemmet? Går det nervösa beteendet över så fort ni kommer ut? Försök se samband, när uppkommer det - vad gör du precis då? Är tvättmaskinen igång? Osv. osv.

Lycka till!
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Det ska jag självklart göra om han fortsätter att må dåligt. Pluggar på ultuna så vi är där varje dag. Tack för ditt konstruktiva inlägg.
Trevligt bemötande?
Ingen här är tankeläsare mig veterligen.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Om man är orolig för/eller har frågor om hundens välbefinnande så kan man även rådfråga erfarna hundägare också, om man så vill. Vilket också verkar vara en allmän tanke i det här forumet.

Man vet ju sällan vilken kompetens den som svarar har.
Har genom åren sett en hel del helt livsfarliga råd på diverse hundfora.
Har man kompetensen att sålla så har man oftast kompetensen att avgöra själv vad som är bäst för hunden.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

det kan mycket väl vara EP även om han verkar vara vid medvetande. beroende på var i hjärnan anfallet sker så kan ett EP-anfall ge symptom från allt från dimmig blick till de klassiska grand mal när individen är medvetslös och krampar okontrollerat.

för en 7-8 år sedan kunde man inte diagnostisera EP med EEG på hundar, utan behandlade efter symptomen. jag antar att det är samma nu. då var det vanligast att man gav Fenemal men jag vet inte om det har ändrats.

det enda raka är alltså att boka besök hos vet och be denne gå igenom hela hunden för att utesluta andra sjukdomar som kan ge liknande symptom.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Ja, jag har kontaktat veterinär nu. Känns inte det minsta roligt.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Håller med Cilla om ev EP, men det kan ju vara så mycket.

Låt oss veta hur det går, vi håller alla tummar o tassar för din hund!
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

De pratade om hundpsykolog och det känns inte särskilt aktuellt. Fick en tid om en vecka hos en neurolog och fick komma in akut om det blev värre. Så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Ringa hit fd hussen kanske och se om det hjälper.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

De pratade om hundpsykolog och det känns inte särskilt aktuellt. Fick en tid om en vecka hos en neurolog och fick komma in akut om det blev värre. Så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Ringa hit fd hussen kanske och se om det hjälper.
En vecka? På Ultuna eller? Låter mycket märkligt, hade jag aldrig accepterat, kan ju t ex vara förgiftning.
Att föreslå hundpsykolog utan att hunden är ordentligt undersökt av veterinär borde klassas som tjänstefel!
:devil:

Klara du/ni av det så är det väl en bra idé om husse kan komma.

Vad är det för ras/raser i hunden, kan det vara något som förekommer i rasen/raserna?
Hur gammal är Albin o hur länge har du haft honom?
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Ring dem igen o kräv akuttid för blodprov , redig undersökning. Min bortgångna Jack Russel blev 12 år , han fick problem med njurarna , skakde i kroppen till o från , när han låg ner eller stog upp. Visade sig sen efter 3 månader fr att han var in första ggr , hade en stor växande tumör i njuren, fick ta bort honom akut, skakningarna berodde på smärta :crazy: Så vänta inte med vetrinär besöken , man känner sin hund bäst men ser man att dem inte är som vanligt , kräv ordentlig undersökning , prover , röntgen mkt kan ses i kroppen då.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Albin är en fyraårig flathane som vi fick förra året i maj, från samma uppfödare som vi köpte valp från som fick avlivas när han var 13 månader. Albin trivdes inte med att bo ihop med andra hundar, utan ville vara ensamhund. Hans beteende är väldigt olikt honom eftersom han annars är otroligt glad och ALLTID vill vara där jag är. Och det är så konstigt att han är som vanligt ute. Det är som han börjat förknippa huset med nåt otäckt. Jag åkte en runda med honom, han älskar att åka bil. Gick en runda i ett naturreservat och åkte hem igen. När vi kom hem var han tveksam till att gå in och tycks orolig. Det gör mig så ont att se honom må dåligt. Skulle gärna sticka ut och rida med honom så han blir trött i kroppen men vågar inte riktigt anstränga honom.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

nej, ingen ridning! Inte anstränga kroppen innan du vet vad det är.

Hundar har en fantastisk förmåga att dölja sin svaghet/smärta, speciellt om det finns andra hundar i närheten, kanske därav det annorlunda beteendet ute?

Vad fick förra hunden avlivas för? Samma linjer?
Har du pratat med uppfödaren?
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

Det finns inga andra hundar ute. När vi går ut bäddar han i snön, han är trött. Han kommer inte från samma linjer, inköpt från annan uppfödare. Sigge fick avlivas pga ledproblem som inte gav med trots operationer och mediciner hela sitt korta liv. Har mailat med hans förra ägare, hon är världens bästa. Hon visste inte vad det kan bero på.

Hussen kommer om några timmar, får se om han blir lugnad av det. Jag hoppas det.
 
Sv: Vad är det för fel på min hund?

det där låter inte alls bra du. jag hade nog tackat ja till den där akuttiden...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej, min fyraåriga mellanpudeltik började dregla igår. När hon låg i soffan bildades små våta pölar av saliv under nosen på henne...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp