Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på min kropp?

Skönt att naprapat hjälper för dig! Jag har aldrig testat att gå till en naprapat och vet knappt vad de gör. Men dina smärtor beror alltså i grunden på att du är sned? Jag har fått höra att jag är överrörlig och att det skulle kunna vara en orsak till mina problem, men andra tycker att det låter orimligt. Tack så mycket!



När ryggsmärtan debuterade påstod både läkare och sjukgymnast att det inte var diskbråck, men jag hoppas nästan att det är något i den stilen och inte något inom CNS. Skulle diskbråck kunna vara en förklaring på bortdomningarna i armen också?



Fick reda på var jag ska röntgas idag och nummer dit, så ska ringa dem imorgon! B12-brist låter inte helt orimligt det heller. Jag minskade köttintaget för ett år sedan och åt därefter mycket fisk, men på senare tid har det blivit mindre fisk och mer grönt. Äter ägg varje dag, men kanske inte är tillräckligt.

Ja jag tror att mina problem beror på att jag är sned. Men iof har jag lite ledproblem också så det kanske hänger ihop på något sätt också. Jag är också åt det överrörliga hållet trots att jag är stel (jätte konstigt)

En naprapat manipulerar musklerna. Har man låsningar och stela muskler tvingar naprapaten musklerna att slappna av och de blir mjukare. Men för din del är det nog bra att vänta på utredningen från sjukvården, så att det inte beror på något annat. Om de inte hittar något kanske det är värt att testa en naprapat? Min erfarenhet är att läkare inte kan göra så mycket om man har ont i musklerna. Om det inte beror på en sjukdom då.
 
Jag har också höft- och ryggproblem. Har nog fått lika många teorier som det finns läkare men ingen behandling har hjälpt. Höften ska till ortoped och ryggen, som just nu är akut, ska till sjukgymnast.
Varken röntgen, ultraljud eller MR av höften har visat något. Så vette tusan vad det är som är fel, ont gör det i vilket fall.

Följer tråden med hopp om lite tips.
 
Jag har alltid haft stora problem med ländryggen och upplevde en hel del bortdomningar under många år. En bra läkare misstänkte problem med överrörlighet och skickade mig till en fantastisk sjukgymnast som kunde hjälpa mig med mitt extremt sneda bäcken som framkallade smärtan och bortdomningarna (detta pga. överrörligheten som senare blev diagnosticerad som EDS). Jag hade i princip bara problem med vänstra sidan, öven armen, detta förklarades med hur bäckenet var roterat.

Jag är mycket bättre idag men kan få sämre perioder då jag måste till sjukgymnasten/naprapaten ca. varannan vecka för att få lite hjälp.
 
Jag har ryggproblem, höft och bäckenproblem. Ingen har kunnat berätta vad det är. Jag går hos kiropraktor 1 gång i månaden och sjukgymnast 1 gång i månaden (plus tränar själv). Hållit på i mer än 10 år. Stundom har jag så ont att jag inte kan gå. Ibland blir jag tillfälligt förlamad.
 
Tusen tack för era svar! Tar till mig alla tips.

@EmmaBovary Jag sov jättegott inatt! Somnade fort och vaknade inte förrän klockan ringde. Var nog första gången på ca en månad som jag har sovit helt ostört faktiskt. Det var visserligen väldigt svårt att ta mig upp på morgonen, men det är det ju värt. Frågan är om jag ska ta det ikväll igen, eller testa utan? Brukar folk som går på sömnpiller ta det varje natt? Jag vill inte hamna i sitsen att jag måste ta sömnpiller för att sova alls i fortsättningen, om det finns någon risk för det.

Jag har blivit uppskriven på röntgenklinikens återbudslista, och även fått en telefontid med min läkare på fredag. Idag har jag istället för de vanliga bortdomningarna haft en värmekänsla i både armen och benet, samt att det känns som att de är svullna, fastän de inte är det (vänster vad är ca 1 cm större i omfång jmf med höger, men har fått höra att det är normalt). Jag frågade idag en föreläsare som forskar inom autonoma nervsystemet om sistnämnda symptom, och han nämnde något som kallades spänningssyndrom, och tyckte det var väldigt märkligt att ingen i samband med bortdomningarna har jämfört blodtrycket i bägge armar och inte heller kollat höften på mig, för tydligen är det de två mest grundläggande grejer man gör vid dessa symptom. Är det någon som har hört talas om spänningssyndrom? Ville inte ge föreläsaren massa följdfrågor eftersom det inte är dennes jobb att diagnosticera mig ;)
 
Jag har alltid haft stora problem med ländryggen och upplevde en hel del bortdomningar under många år. En bra läkare misstänkte problem med överrörlighet och skickade mig till en fantastisk sjukgymnast som kunde hjälpa mig med mitt extremt sneda bäcken som framkallade smärtan och bortdomningarna (detta pga. överrörligheten som senare blev diagnosticerad som EDS). Jag hade i princip bara problem med vänstra sidan, öven armen, detta förklarades med hur bäckenet var roterat.

Jag är mycket bättre idag men kan få sämre perioder då jag måste till sjukgymnasten/naprapaten ca. varannan vecka för att få lite hjälp.

Skönt att du är bättre idag och har fått bra hjälp! Min läkare nämnde för några besök sedan EDS, men lät väldigt tveksam över om det kunde vara det. Han förklarade inte riktigt hur utredningen för det går till. Hur gick det till för dig?
 
Jag har ryggproblem, höft och bäckenproblem. Ingen har kunnat berätta vad det är. Jag går hos kiropraktor 1 gång i månaden och sjukgymnast 1 gång i månaden (plus tränar själv). Hållit på i mer än 10 år. Stundom har jag så ont att jag inte kan gå. Ibland blir jag tillfälligt förlamad.

Fy vad jobbigt det låter. Hur har vården fungerat där? Har de bara sagt åt dig att du ska gå till kiropraktor och sjukgymnast och sedan lämnat det där? Låter ju helt sjukt att man ska behöva leva med att bli tillfälligt förlamad utan att veta varför.
 
Angående sömnmediciner så rekommenderas det att tas några veckor i följd för att hjärnan o kroppen skall komma in i rätt rytm. Propavan är inte vanebildande, det är ett antihistamin.
Skönt att du fick sova.
 
Angående sömnmediciner så rekommenderas det att tas några veckor i följd för att hjärnan o kroppen skall komma in i rätt rytm. Propavan är inte vanebildande, det är ett antihistamin.
Skönt att du fick sova.

Då fortsätter jag på det, tack! Oron över att något ska gå galet när jag sover sitter kvar, men inbillar mig att om det var något farligt skulle det redan ha eskalerat vid det här laget.
 
Skönt att du är bättre idag och har fått bra hjälp! Min läkare nämnde för några besök sedan EDS, men lät väldigt tveksam över om det kunde vara det. Han förklarade inte riktigt hur utredningen för det går till. Hur gick det till för dig?

Jag bor inte i Sverige, så vet inte riktigt hur utredningen går till där, det finns också flera olika typer av EDS och utredningen varierar. I mitt överrörlighetsfall utgick de från symtomlistan (där mycket stämde) och de gjorde mobilitetstester med Beighton-skalan.
 
Fy vad jobbigt det låter. Hur har vården fungerat där? Har de bara sagt åt dig att du ska gå till kiropraktor och sjukgymnast och sedan lämnat det där? Låter ju helt sjukt att man ska behöva leva med att bli tillfälligt förlamad utan att veta varför.
Jag fick röntgen och så tog några prover och det låg väl på gränsen till reumatism. Men sen inget mer och jag tjatar inte. Mina diskar putar ut sägs det (av kiropraktorn) och det är a och o att jag tränar bålstabilitet, äter icke-inflammatorisk kost osv. Så fort jag slarvar blir det värre.
 
Tusen tack för era svar! Tar till mig alla tips.

@EmmaBovary
Jag har blivit uppskriven på röntgenklinikens återbudslista, och även fått en telefontid med min läkare på fredag. Idag har jag istället för de vanliga bortdomningarna haft en värmekänsla i både armen och benet, samt att det känns som att de är svullna, fastän de inte är det (vänster vad är ca 1 cm större i omfång jmf med höger, men har fått höra att det är normalt). Jag frågade idag en föreläsare som forskar inom autonoma nervsystemet om sistnämnda symptom, och han nämnde något som kallades spänningssyndrom, och tyckte det var väldigt märkligt att ingen i samband med bortdomningarna har jämfört blodtrycket i bägge armar och inte heller kollat höften på mig, för tydligen är det de två mest grundläggande grejer man gör vid dessa symptom. Är det någon som har hört talas om spänningssyndrom? Ville inte ge föreläsaren massa följdfrågor eftersom det inte är dennes jobb att diagnosticera mig ;)
Jag hade dina symptom + ett par till.
Värst var tröttheten och känsel/synbortfallet.
Kunde ragla som jag var full och även svimma helt random.
Diagnostiserades efter ett par år med borrelia, trasiga nackkotor & diskbråck.
Det efter att jag gått den privata vägen.

Nu är jag pigg som en bordercollie!
Symptomfri i dag och ytterst tacksam.
Så stå på dig i vården.
Lycka till nu!
 
Jag hade dina symptom + ett par till.
Värst var tröttheten och känsel/synbortfallet.
Kunde ragla som jag var full och även svimma helt random.
Diagnostiserades efter ett par år med borrelia, trasiga nackkotor & diskbråck.
Det efter att jag gått den privata vägen.

Nu är jag pigg som en bordercollie!
Symptomfri i dag och ytterst tacksam.
Så stå på dig i vården.
Lycka till nu!

Härligt med en solskenshistoria! Jag tror faktiskt att jag går privat om inget görs efter att jag har fått gjort magnetröntgen. Men jag har så dålig koll på vad det kostar. Jag har gått till privat sjukgymnast och läkare ett par gånger för några år sedan och de besöken kostade ca 650 kr var. Brukar det kosta så mycket/lite? Hur går det till om man skulle behöva ex. operera och man går privat? Gäller det att ha en försäkring som tar den största smällen? I mitt huvud är det i alla fall jättedyrt att gå den privata vägen.
 
Härligt med en solskenshistoria! Jag tror faktiskt att jag går privat om inget görs efter att jag har fått gjort magnetröntgen. Men jag har så dålig koll på vad det kostar. Jag har gått till privat sjukgymnast och läkare ett par gånger för några år sedan och de besöken kostade ca 650 kr var. Brukar det kosta så mycket/lite? Hur går det till om man skulle behöva ex. operera och man går privat? Gäller det att ha en försäkring som tar den största smällen? I mitt huvud är det i alla fall jättedyrt att gå den privata vägen.
Jag har en försäkring som jag är tacksam för.
Men det behöver inte bli så dyrt (men 650 låter inte orimligt).
För när det kommer till operationer osv. så remitteras man som regel till de vanliga sjukhusen.

Har gjort så tidigare och hade då den läkaren som jag hade träffat privat/remitterat mig, även på sjukhuset. Då betalade jag ju ingenting. :)
Men det var en helt annan skada/olycksfall som inte läkte.
 
Jag har en försäkring som jag är tacksam för.
Men det behöver inte bli så dyrt (men 650 låter inte orimligt).
För när det kommer till operationer osv. så remitteras man som regel till de vanliga sjukhusen.

Har gjort så tidigare och hade då den läkaren som jag hade träffat privat/remitterat mig, även på sjukhuset. Då betalade jag ju ingenting. :)
Men det var en helt annan skada/olycksfall som inte läkte.

Aha, så det är alltså möjligt att bara betala för läkarbesöken och sedan inte operationen? Då blev det helt plötsligt inte lika mycket pengar. Men jag antar att man själv får stå för ex. röntgenkostnader om det skulle behövas?
 
Aha, så det är alltså möjligt att bara betala för läkarbesöken och sedan inte operationen? Då blev det helt plötsligt inte lika mycket pengar. Men jag antar att man själv får stå för ex. röntgenkostnader om det skulle behövas?
Beror på belastningen skulle jag tro. De kan ju remittera dig till allmänvården. :)
Det är olika. Men för min del har det funkat otroligt bra. Så som man önskar att allmänvården ska vara.
 
Har fått svar från magnetröntgen där ländrygg och bäcken/höftleder röntgades. Höften hittade man inget fel på, men tydligen har jag ett litet diskbråck i ländryggen. "Diskbråck av denna typ läker vanligen spontant inom några månader. Föreslår att du återigen kontaktar sjukgymnast för fysioterapi".

:arghh:

Vad gör man nu? Läkaren verkar ju inte intresserad av att göra någon ytterligare undersökning, vilket jag inte hade väntat mig heller. Fysioterapeut har jag testat ett flertal tidigare, utan resultat. Jättebra att diskbråck av denna typ läker spontant inom några månader, men jag har haft det i 1 år nu så tror inte det kan appliceras i mitt fall :banghead: Har inte fått någon förklaring på varför ena armen och benet domnar bort heller. Jag har själv inga idéer om vad man skulle kunna göra ytterligare, så det är svårt för mig att propsa på läkaren med något. Är det nu man bara accepterar att man alltid kommer ha ont? Vänder sig till privatvården? Hur hittar man rätt där? Hur fixar man det utan försäkring som tar den ekonomiska smällen? Ringer man försäkringsbolaget och får ut pengar för medicinsk invaliditet? Försöker med sjukgymnastik igen? Känner mig helt lost.
 
Har fått svar från magnetröntgen där ländrygg och bäcken/höftleder röntgades. Höften hittade man inget fel på, men tydligen har jag ett litet diskbråck i ländryggen. "Diskbråck av denna typ läker vanligen spontant inom några månader. Föreslår att du återigen kontaktar sjukgymnast för fysioterapi".

:arghh:

Vad gör man nu? Läkaren verkar ju inte intresserad av att göra någon ytterligare undersökning, vilket jag inte hade väntat mig heller. Fysioterapeut har jag testat ett flertal tidigare, utan resultat. Jättebra att diskbråck av denna typ läker spontant inom några månader, men jag har haft det i 1 år nu så tror inte det kan appliceras i mitt fall :banghead: Har inte fått någon förklaring på varför ena armen och benet domnar bort heller. Jag har själv inga idéer om vad man skulle kunna göra ytterligare, så det är svårt för mig att propsa på läkaren med något. Är det nu man bara accepterar att man alltid kommer ha ont? Vänder sig till privatvården? Hur hittar man rätt där? Hur fixar man det utan försäkring som tar den ekonomiska smällen? Ringer man försäkringsbolaget och får ut pengar för medicinsk invaliditet? Försöker med sjukgymnastik igen? Känner mig helt lost.
Skönt att de inte tror att det är något värre!
Har du varit hos någon som jobbar med mckinleytänk? Att man genom rörelse och övningar trycker in disken på rätt plats. För mig har det funkat jättebra även om det kommer tillbaka så fort jag fuskar. Har du fått muskelavslappnande och värktabletter?
 
Skönt att de inte tror att det är något värre!
Har du varit hos någon som jobbar med mckinleytänk? Att man genom rörelse och övningar trycker in disken på rätt plats. För mig har det funkat jättebra även om det kommer tillbaka så fort jag fuskar. Har du fått muskelavslappnande och värktabletter?

Ja, det var ju väldigt skönt i och för sig! Men hade nästan hellre fått en diagnos, även om det inte hade gått att bota. Så tröttsamt att inte veta vad det är!

Aldrig hört talas om McKinley i det sammanhanget, får kolla upp det! Det är något du håller på med regelbundet då alltså? Muskelavslappnande har jag fått utskrivet förr (Paraflex), men tyckte inte det hjälpte något. Likaså värktabletter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 894
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: cassiopeja
·
Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 885
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp