Bukefalos 28 år!

Vad är det för fel på min kropp?

marengo

Trådstartare
Ligger vaken och är lite paranoid utan någon att prata med, så skriver här...

Jag har haft problem med min höft i ca 6 år och ryggen (länd/korsrygg) i snart 1 år, och ännu kan ingen svara på vad som är fel. Detta är så klart jobbigt, men vad som är betydligt jobbigare är ett senare symptom som har tillkommit nu under sommaren - mitt vänstra ben och arm halvt domnar bort, känns varma, något svullna och det sticker i vaden/foten. Har varit hos vårdcentralen och på akuten för detta flera gånger, men ingen kan säga vad det är. De första dagarna efter att detta uppstod kände jag det dygnet runt, men nu endast när jag ska sova. Som i natt - jag somnade vid tolv och vaknar en timme senare av att benet och armen är bortdomnat och kommer antagligen ligga vaken hela natten, som vanligt. Dessutom upptäckte jag tidigare i veckan att mitt vänstra bröst har svullnat upp, och ska få remiss till mammografi.

Min läkare tror att det är någon nerv som är i kläm p.g.a. mina ryggsmärtor och att detta kommer visa sig på magnetröntgen som jag kommer få om x antal månader, men jag får inte ihop det. Det låter som en rimlig förklaring till att benet domnar bort, men inte armen. Nerverna i armen grenar ju ut från övre delen av ryggraden/nacken såvitt jag vet, och där har jag aldrig haft några problem. Betyder detta att det är något inom CNS? Någon som har varit med om liknande och kan ge något (helst) lugnande besked? :confused: Får panik av att inte kunna sova!
 
Ligger vaken och är lite paranoid utan någon att prata med, så skriver här...

Jag har haft problem med min höft i ca 6 år och ryggen (länd/korsrygg) i snart 1 år, och ännu kan ingen svara på vad som är fel. Detta är så klart jobbigt, men vad som är betydligt jobbigare är ett senare symptom som har tillkommit nu under sommaren - mitt vänstra ben och arm halvt domnar bort, känns varma, något svullna och det sticker i vaden/foten. Har varit hos vårdcentralen och på akuten för detta flera gånger, men ingen kan säga vad det är. De första dagarna efter att detta uppstod kände jag det dygnet runt, men nu endast när jag ska sova. Som i natt - jag somnade vid tolv och vaknar en timme senare av att benet och armen är bortdomnat och kommer antagligen ligga vaken hela natten, som vanligt. Dessutom upptäckte jag tidigare i veckan att mitt vänstra bröst har svullnat upp, och ska få remiss till mammografi.

Min läkare tror att det är någon nerv som är i kläm p.g.a. mina ryggsmärtor och att detta kommer visa sig på magnetröntgen som jag kommer få om x antal månader, men jag får inte ihop det. Det låter som en rimlig förklaring till att benet domnar bort, men inte armen. Nerverna i armen grenar ju ut från övre delen av ryggraden/nacken såvitt jag vet, och där har jag aldrig haft några problem. Betyder detta att det är något inom CNS? Någon som har varit med om liknande och kan ge något (helst) lugnande besked? :confused: Får panik av att inte kunna sova!

Lider med dig, och förstår att du inte kan sova. Jag vet inte om jag kan ge lugnande besked, fast lite kanske. Jag känner nämligen igen en del av dina symtom, domnande armar och ben. Mina problem har dock aldrig börjat med höftproblem och ryggont, och svullnader har lyst med sin frånvaro. Jag har multipel skleros, fick diagnosen förra hösten så det är ganska färskt ändå. Även om det i min lekmannasynvinkel inte låter som MS, även om diagnosen kan te sig väldigt olika, så antar jag att du kommer få göra en utredning i stil med min. Ha även i åtanke att min läkare som skickade iväg en remiss för MR sa att hon skickade många som visade sig vara helt okej. Det kan ju vara en nerv i kläm i ditt fall, och jobbigare diagnoser måste ju uteslutas - ju tidigare desto bättre. Så: försök skynda på MR, ring och sätt upp dig på en lista som de brukar ha för tider som folk ställer in. Sedan så är det inte säkert att det är något allvarligt. Och om du vill så kan du PM:a mig när du vill, jag har en hög smärttröskel för folks oro och kanske kan relatera i den hemska väntan på att veta vad som är fel.

Sen kommer förhoppningsvis någon annan med bredare kunskap än jag läsa tråden och ge bättre råd.

Hoppas du kan somna. :)
 
Tack så mycket för ditt svar såhär sent!

Usch, låter inte alls kul med MS. Vad tråkigt för dig, men skönt att du vet vad som är fel i alla fall! Jag hoppas och tror att det inte är MS jag har, i alla fall om jag ska gå efter 1177s lista på symtom som jag gick igenom lite snabbt. Men kan vara bra att vara lite förberedd i alla fall! Hur ser utredningen för MS ut? Det här med att skriva upp mig på listan för inställda tider låter bra, men jag antar att jag måste ha fått en tid först för att kunna göra det - eller? Är det möjligt att ringa till vårdcentralen och fråga var det är jag blir skickad och ringa och be att bli uppskriven på den listan innan jag har fått hem en tid? Har så dålig koll på hur sånt här fungerar...

Tack, får lägga ifrån mig mobilen och göra ett nytt försök :)
 
Hoppas att du kunde sova lite sen.
Jag har haft problem med höften ungefär lika länge som dig. Mitt problem är musklerna. Jag är sned och blir lätt överbelastad osv. Besök hos naprapaten med jämna mellanrum håller det i chack. Jag har inte problem med att kroppsdelar domnar, men värk i musklerna. I sommar har jag även fått problem med bröstmusklerna. Först kändes det väldigt obehagligt då det när det var som värst knäppte i bröstet vid hjärtat i takt med hjärtslagen. Nu blev det också bättre efter ett besök hos naprapaten. Höften och bröstet kanske hänger ihop på något sätt eftersom man belastar kroppen fel när man har ont. Mina muskler kan ibland svullna upp när jag har ont i dom och då trycka på nerver. Hoppas du får hjälp, förstår att du är orolig. Och verkligen jobbigt när man inte kan sova ordentligt.
 
Ligger vaken och är lite paranoid utan någon att prata med, så skriver här...

Jag har haft problem med min höft i ca 6 år och ryggen (länd/korsrygg) i snart 1 år, och ännu kan ingen svara på vad som är fel. Detta är så klart jobbigt, men vad som är betydligt jobbigare är ett senare symptom som har tillkommit nu under sommaren - mitt vänstra ben och arm halvt domnar bort, känns varma, något svullna och det sticker i vaden/foten. Har varit hos vårdcentralen och på akuten för detta flera gånger, men ingen kan säga vad det är. De första dagarna efter att detta uppstod kände jag det dygnet runt, men nu endast när jag ska sova. Som i natt - jag somnade vid tolv och vaknar en timme senare av att benet och armen är bortdomnat och kommer antagligen ligga vaken hela natten, som vanligt. Dessutom upptäckte jag tidigare i veckan att mitt vänstra bröst har svullnat upp, och ska få remiss till mammografi.

Min läkare tror att det är någon nerv som är i kläm p.g.a. mina ryggsmärtor och att detta kommer visa sig på magnetröntgen som jag kommer få om x antal månader, men jag får inte ihop det. Det låter som en rimlig förklaring till att benet domnar bort, men inte armen. Nerverna i armen grenar ju ut från övre delen av ryggraden/nacken såvitt jag vet, och där har jag aldrig haft några problem. Betyder detta att det är något inom CNS? Någon som har varit med om liknande och kan ge något (helst) lugnande besked? :confused: Får panik av att inte kunna sova!
Diskbråck? Då är det vanligt med domningar och att det sticker i fötterna.
 
Tack så mycket för ditt svar såhär sent!

Usch, låter inte alls kul med MS. Vad tråkigt för dig, men skönt att du vet vad som är fel i alla fall! Jag hoppas och tror att det inte är MS jag har, i alla fall om jag ska gå efter 1177s lista på symtom som jag gick igenom lite snabbt. Men kan vara bra att vara lite förberedd i alla fall! Hur ser utredningen för MS ut? Det här med att skriva upp mig på listan för inställda tider låter bra, men jag antar att jag måste ha fått en tid först för att kunna göra det - eller? Är det möjligt att ringa till vårdcentralen och fråga var det är jag blir skickad och ringa och be att bli uppskriven på den listan innan jag har fått hem en tid? Har så dålig koll på hur sånt här fungerar...

Tack, får lägga ifrån mig mobilen och göra ett nytt försök :)

Det är främst en MR, och sedan ett ryggmärgsprov främst. Och ja, du kan ringa VC och fröga vart du skickat dig och ringa dit. Jag ringde nog innan jag fått en tid (efter tips här om att man kan göra så).

Som @Trissa skrev så funderade jag på diskbråck, och kanske att någon brist som järn/b-12 kan bidra till domningar. Det är sådant jag utreddes för också, och det kollades även om jag hade borrelia.
 
Hoppas att du kunde sova lite sen.
Jag har haft problem med höften ungefär lika länge som dig. Mitt problem är musklerna. Jag är sned och blir lätt överbelastad osv. Besök hos naprapaten med jämna mellanrum håller det i chack. Jag har inte problem med att kroppsdelar domnar, men värk i musklerna. I sommar har jag även fått problem med bröstmusklerna. Först kändes det väldigt obehagligt då det när det var som värst knäppte i bröstet vid hjärtat i takt med hjärtslagen. Nu blev det också bättre efter ett besök hos naprapaten. Höften och bröstet kanske hänger ihop på något sätt eftersom man belastar kroppen fel när man har ont. Mina muskler kan ibland svullna upp när jag har ont i dom och då trycka på nerver. Hoppas du får hjälp, förstår att du är orolig. Och verkligen jobbigt när man inte kan sova ordentligt.

Skönt att naprapat hjälper för dig! Jag har aldrig testat att gå till en naprapat och vet knappt vad de gör. Men dina smärtor beror alltså i grunden på att du är sned? Jag har fått höra att jag är överrörlig och att det skulle kunna vara en orsak till mina problem, men andra tycker att det låter orimligt. Tack så mycket!

Diskbråck? Då är det vanligt med domningar och att det sticker i fötterna.

När ryggsmärtan debuterade påstod både läkare och sjukgymnast att det inte var diskbråck, men jag hoppas nästan att det är något i den stilen och inte något inom CNS. Skulle diskbråck kunna vara en förklaring på bortdomningarna i armen också?

Det är främst en MR, och sedan ett ryggmärgsprov främst. Och ja, du kan ringa VC och fröga vart du skickat dig och ringa dit. Jag ringde nog innan jag fått en tid (efter tips här om att man kan göra så).

Som @Trissa skrev så funderade jag på diskbråck, och kanske att någon brist som järn/b-12 kan bidra till domningar. Det är sådant jag utreddes för också, och det kollades även om jag hade borrelia.

Fick reda på var jag ska röntgas idag och nummer dit, så ska ringa dem imorgon! B12-brist låter inte helt orimligt det heller. Jag minskade köttintaget för ett år sedan och åt därefter mycket fisk, men på senare tid har det blivit mindre fisk och mer grönt. Äter ägg varje dag, men kanske inte är tillräckligt.
 
Jag fick förra veckan sömnpiller (Propavan) utskrivet när jag var på akuten, men har hittills inte vågat testa dem, tycker det känns lite obehagligt. Om 2-3 timmars sömn/natt fortsätter, är det möjligt att åka till akuten igen, fastän jag inte har nya symptom? Sist jag var där sa läkaren något i stil med "detta är en väldigt krånglig utredning, därför väntar vi tills du får din remiss till MR via vårdcentralen", som jag som sagt inte vet när jag får. Kan jag åka dit och kräva att de gör något, om jag fortsätter att må såhär dåligt? Eller görs ingenting om de inte tror att det är något akut?
 
Jag fick förra veckan sömnpiller (Propavan) utskrivet när jag var på akuten, men har hittills inte vågat testa dem, tycker det känns lite obehagligt. Om 2-3 timmars sömn/natt fortsätter, är det möjligt att åka till akuten igen, fastän jag inte har nya symptom? Sist jag var där sa läkaren något i stil med "detta är en väldigt krånglig utredning, därför väntar vi tills du får din remiss till MR via vårdcentralen", som jag som sagt inte vet när jag får. Kan jag åka dit och kräva att de gör något, om jag fortsätter att må såhär dåligt? Eller görs ingenting om de inte tror att det är något akut?
Propavan är bara en insomningstablett om jag kommer ihåg rätt, en väldigt mild sort man ofta får starta med. Tror inte du behöver vara rädd att prova.
 
Propavan är bara en insomningstablett om jag kommer ihåg rätt, en väldigt mild sort man ofta får starta med. Tror inte du behöver vara rädd att prova.

Skönt att höra, tack!

Börja med en halv propavan, 1 timme före sänggåendet.

Tycker du jag ska ta Propavan ikväll även om jag bara sov 2 h igår, eller ska jag chansa på att jag somnar ändå?

Anledningen till att jag nojar över sömnpiller är mestadels p.g.a. att domningarna känns mest under just natten, då jag är stillaliggande. Jag är rädd att jag med sömnpiller ska sova "för gott" och därmed ligga stilla för länge och domningarna ska bli värre, typ. När jag ligger vaken hela natten är jag rädd att om jag väl somnar kanske jag vaknar halvt förlamad, vilket såklart inte är särskilt rimligt. Men jag är knappast rationell under de stunderna.
 
Skönt att höra, tack!



Tycker du jag ska ta Propavan ikväll även om jag bara sov 2 h igår, eller ska jag chansa på att jag somnar ändå?

Anledningen till att jag nojar över sömnpiller är mestadels p.g.a. att domningarna känns mest under just natten, då jag är stillaliggande. Jag är rädd att jag med sömnpiller ska sova "för gott" och därmed ligga stilla för länge och domningarna ska bli värre, typ. När jag ligger vaken hela natten är jag rädd att om jag väl somnar kanske jag vaknar halvt förlamad, vilket såklart inte är särskilt rimligt. Men jag är knappast rationell under de stunderna.
Ta du en halv tablett o prova, som @EmmaBovary påpekade så är det en sömntablett, inte insomning, en del blir lite sega dagen efter.
 
Jag fick förra veckan sömnpiller (Propavan) utskrivet när jag var på akuten, men har hittills inte vågat testa dem, tycker det känns lite obehagligt. Om 2-3 timmars sömn/natt fortsätter, är det möjligt att åka till akuten igen, fastän jag inte har nya symptom? Sist jag var där sa läkaren något i stil med "detta är en väldigt krånglig utredning, därför väntar vi tills du får din remiss till MR via vårdcentralen", som jag som sagt inte vet när jag får. Kan jag åka dit och kräva att de gör något, om jag fortsätter att må såhär dåligt? Eller görs ingenting om de inte tror att det är något akut?

Jag tror inte att du kan "kräva" att det görs något, utan de agerar först när det är akut. Tyvärr är det långa väntetider när det kommer till att göra en MR, men det här är nog dessvärre ingen lösning.

Vad gäller propavan skulle jag ge det en chans, sömnbrist gör inget bättre - snarare tvärt om. Dock bör du vara medveten om att myrkrypningar är en väldigt vanlig biverkning (men inte farlig!) så du inte får panik om det uppstår i kombination med dina domningar, isf är det propavanet, och återigen inte farligt. Sen kan det sitta i lite dagen efter, så ska du upp tidigt kanske det kan bli lite kämpigt första gången. :)
 
Jag tog en halv Propavan nu, så får jag se hur det går i natt. Att jag är lite dåsig imorgon kan jag leva med, det hade jag varit imorgon ändå om jag inte får sova ordentligt. Kanon att du nämnde myrkrypningarna @EmmaBovary, det skulle jag säkerligen ligga och panika över annars.

Tusen tack för era råd! Har inte direkt någon att vända mig till angående detta, så ni hjälper jättemycket!
 
Ang. propavanet. En läkare sa till mig att jag skulle ta tabletten 12 timmar innan jag ville vakna. Sedan jag började göra det var jag mindre seg på morgnarna :)
 
Ang. propavanet. En läkare sa till mig att jag skulle ta tabletten 12 timmar innan jag ville vakna. Sedan jag började göra det var jag mindre seg på morgnarna :)

Okej, nu tog jag den 9 timmar innan jag ska upp. Ska testa det om jag känner mig dåsig imorgon, tack för tipset! :)
 
Be läkaren att kolla efter TBE också!

TBE är lömskt, många drabbade får väldigt milda symtom av den inledande infektionen, bara som en "vanlig" virussjuka med muskelvärk, huvudvärk och feber, eventuellt illamående, under en vecka, eventuellt med en ny virussjuka någon vecka senare, men sedan utvecklas skadorna på centrala nervsystemet långsamt, under många månaders tid.
De skadorna ger "intressanta" effekter: t.e.x. domningar och stickningar i de områden som viruset råkat angripa. Plötsliga svullnader, eller feber utan vettig förklaring kan också förekomma.
De flesta blir också extremt trötta (hjärntrötta) men inte alla.

Jag fick t.ex. nackspärr som inte släppte på 11 månader, mer än ett halvår efter att jag fått den initiala infektionen. Min vänstra arm har en tendens att domna bort, jag har märkliga smärtor i höger ben och fot, och i både vänster och höger underben och fot har knappt någon känsel kvar.
 
Maken fick sa konstiga symptom for nagra ar sedan. Han hade inte ont nagonstans egentligen, men nar han bojde huvudet frammat sa domnade hela hans hogra sida och han fick stickningar i hander och fotter. Hans doktor skickade honom pa Magnet rontgen (tror jag, MRI) direkt och nar vi kom in nasta morgon stod de dar med en styv halskrage som han inte fick ta av sig utom nar han duschade ... tills det var atgardat.
Han blev opererad nagon manad senare (han var diagnosticerad med cancer samtidigt sa det tog lite tid att organisera ihop allt) och 3 eller 4 kotor i nacken fick sma burar runt sig for att halla ihop hela ryggraden.
KRAV att fa hjalp, sa kan du ju inte ha det.
 
Oh, och sedan blev han opererad for stenosis, som innegar att nerverna i ryggkanalen inte har tillrackligt utrymme utan en neurolog gick in och "gravde ur" kanalen sa numera far nerverna plats. Han sa sjalv att han hade problem med hoger hoft, vilket det ju inte var alls, utan det var ryggraden. Det tog ett tag for kirurgen att overtyga honom att det inte alls var fel pa hoften.

Nu ar det 3 diskar mellan 4 kotor som ar helt borta, de finns inte langre sa de ska operera och satta in "plast diskar" sa att nerverna emellan kotorna inte klams at. Nu har han nastan ingen kansel i sitt hogra ben och kan inte lyfta foten ordentligt sa han hoppas nu pa att fa battre golf swing nar det ar klart.:p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 894
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: cassiopeja
·
Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 885
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp