Vad är det som doftar?

Muskot har (enligt min mening) en kryddig och varm doft men med ett lite syrligt sting i sig (det är skitsvårt att beskriva dofter!). Den eteriska oljan ska behandlas med respekt, den har en narkotisk verkan vid inandning. Man kan bli hög av överdriven konsumtion av nötterna också, samt få sabbade njurar :meh: Men den är ofarlig om man använder den med måtta som krydda.

Det låter som att jag ska försöka leta rätt på muskot att provlukta :)
Typ allt jag vet om muskot är att det kan vara farligt, vilket väl är orsaken till att jag aldrig varit nyfiken på att prova :o
 
Hursomhelst, till saken. Lite då och då stöter jag på människor som doftar på ett speciellt sätt. Jag kan tyvärr inte beskriva doften alls, är jättedålig på sånt. Men om jag ska göra ett försök så luktar det typ lite kryddigt och "varmt"? Men inte starkt kryddigt liksom.

Tänker spontant på Nag Champa-rökelse? Eller någon annan rökelse kanske.
 
Det låter som att jag ska försöka leta rätt på muskot att provlukta :)
Typ allt jag vet om muskot är att det kan vara farligt, vilket väl är orsaken till att jag aldrig varit nyfiken på att prova :o

Som sagt, rimligt använd är den inte farlig. De flesta sakerna vi kryddar vår mat med är giftiga i tillräckligt höga doser. Det finns eteriska oljor som är dödliga vid en tesked om man sväljer dem så jag hanterar dem med respekt (och använder dem aldrig invärtes, risken är för stor jämfört med ev nytta).
 
Jag vet inte hur jag ska skriva det här utan att låta helt dum i huvudet :o Det kanske kan låta fördomsfullt är jag rädd för, det är ABSOLUT INTE min mening, det är bara mina iakttagelser/uppfattningar.

Hursomhelst, till saken. Lite då och då stöter jag på människor som doftar på ett speciellt sätt. Jag kan tyvärr inte beskriva doften alls, är jättedålig på sånt. Men om jag ska göra ett försök så luktar det typ lite kryddigt och "varmt"? Men inte starkt kryddigt liksom. Kan verkligen inte beskriva så jag förstår att det nog är rätt omöjligt att hjälpa mig :o
När jag känner doften känner jag igen den direkt och får en mysig och hemtrevlig känsla i kroppen :p
Grejen är att alla människor jag träffat på som doftar så har varit mörkhyade. Skulle jag gissa vilt så skulle jag kanske gissa på att de ursprungligen är från nånstans i centrala eller östra afrika, men som sagt, jag kan vara HELT ute och cykla.

Så på den här usla beskrivningen, kan nån hjälpa mig klura på vad det kan vara för doft?
Jag är ju inte så dum att jag tror att alla använder samma parfym/lotion/sköljmedel, utan det måste nästan vara nån krydda som är vanlig i deras kultur eller liknande? Eller om det är vanligt med någon doft i hemmet? Nån som har nån aning?

Det luktar SÅ gott och jag vill veta vad det är :love: men jag vågar inte gå fram och fråga :o
Jag har från någon någon gång för hundra år sen fått höra att man i Somalia(?som sagt, 100 år sen:o) använder nån viss olja som man tvättar sig (håret?) med.. Men om det stämmer har jag inte en susning om.

Däremot lånade jag en gång ett schampo av märket aussie hos mormor, tror det stod macadamia på och det luktade precis som den där doften man känner ibland från vissa människor.
En annan gissning: shea
 
Jag har från någon någon gång för hundra år sen fått höra att man i Somalia(?som sagt, 100 år sen:o) använder nån viss olja som man tvättar sig (håret?) med.. Men om det stämmer har jag inte en susning om.

Däremot lånade jag en gång ett schampo av märket aussie hos mormor, tror det stod macadamia på och det luktade precis som den där doften man känner ibland från vissa människor.
En annan gissning: shea

Sheasmör har en väldigt svag doft jämfört med kryddor (men det har en god doft). Macadamiaolja har också en svag, angenäm doft.
 
Nej, kokos är det inte. Den doften älskar jag så den hade jag känt igen direkt :)

Jag hittade en burk kryddpeppar också som jag provluktade, och det KAN vara kryddpeppar i vad-det-nu-är-som-doftar-om-människorna :p Men inte bara kryddpeppar, utan isåfall med något annat.
Bockhornsklöver, kanske? En av mina favoritkryddor och jag svettas bockhornsklöverdoft ibland.
 
Och jag som trodde att ungefär Alla var bekanta med muskotnöt. O_o I familjen har vi malen muskot på både potatismos och stuvade makaroner. Det rekommenderas verkligen!

Och det har en härlig lukt som påminner liiite om kardemumma. Halvsöt, nötig och varm, men inte för stark.
 
Jag har googlat lite och hittat (på wikipedia :p) att i det somaliska köket är kummin, kardemumma, kryddnejlika, kanel och kryddsalvia vanliga kryddor i olika risrätter. Det är allt jag hittar där om kryddning.
Wikipedia lärde mig också att i etiopiska och eritreanska köken är det vanligt med en kryddblandning som heter berbere och som tydligen innehåller ett helt gäng kryddor: ingefära, kryddpeppar, kardemumma, korianderfrö, bockhornsklöver, muskot, kryddnejlika, ajovan, spiskummin, paprika, chili, peppar och salt.

Så det känns ju som att "min" doft kanske finns där nånstans. Jag har luktat mig igenom kryddburkarna här hemma och det är INTE kryddnejlika, kanel, kardemumma, spiskummin, paprika, chili eller ajovan, om det påminner om timjan vilket jag också läste nånstans. Och inte salt eller peppar såklart :p
Finns det nån kryddkunnig här som kan säga om nån av de andra kryddorna, eller en kombination, kan vara rätt?
Jag funderar lite på om det kan vara berbere, men på vissa ställen står det att det ofta är en väldigt stark kryddblandning och då borde det ge en starkare lukt tycker jag.

Om lukten kommer fran kryddor de ater sa luktar det ju inte likadant som kryddorna luktar. Vitlok tillexempel, luktar ju ganska vesantligt annorlunda nar man svettas det an nar man luktar pa ra vitlok.
 
Och jag som trodde att ungefär Alla var bekanta med muskotnöt. O_o I familjen har vi malen muskot på både potatismos och stuvade makaroner. Det rekommenderas verkligen!

Och det har en härlig lukt som påminner liiite om kardemumma. Halvsöt, nötig och varm, men inte för stark.

Min bror är nötallergiker, vilket gjorde att mamma aldrig vågade ha muskotnöt hemma, även om det egentligen inte är en nöt om jag fattat det rätt. Men hon vågade inte för namnets skull, så jag har inte varit så bekant med muskot innan!
 
Bockhornsklöver? Jag vet att hela jag luktar lite så när jag har ätit det.

Det är den enda krydda jag vet som har den effekten.
Matlådan läckte lite i min ryggsäck igår, så just nu luktar halva arbetsplatsen bockhornsklöver på grund av mig. Extremt effektiv doft, liksom.

Jag tycker att bockhornsklöver är bland det godaste som finns!
 
Och jag som trodde att ungefär Alla var bekanta med muskotnöt. O_o I familjen har vi malen muskot på både potatismos och stuvade makaroner. Det rekommenderas verkligen!

Och det har en härlig lukt som påminner liiite om kardemumma. Halvsöt, nötig och varm, men inte för stark.
Vi har också muskot på t.ex. risgrynsgröt och bread and butter pudding. Jag köper dem hela, små stenhårda nötter som man river fint. En nöt räcker jättelänge och doften är ljuvlig. Och vi lever än allihopa :-)
 
Luktar man verkligen SÅ starkt av den mat man äter? Visst, har man ätit vitlök så kan det verkligen osa om folk, men bockhornsklöver och muskotnöt? Har aldrig använt dom kryddorna, så vet inte om det är rätt kryddor som luktar, men förstår frågan. Har själv funderat över detsamma. Jag tycker däremot inte att det luktar vidare trevligt.
 
Jag vet inte hur jag ska skriva det här utan att låta helt dum i huvudet :o Det kanske kan låta fördomsfullt är jag rädd för, det är ABSOLUT INTE min mening, det är bara mina iakttagelser/uppfattningar.

Hursomhelst, till saken. Lite då och då stöter jag på människor som doftar på ett speciellt sätt. Jag kan tyvärr inte beskriva doften alls, är jättedålig på sånt. Men om jag ska göra ett försök så luktar det typ lite kryddigt och "varmt"? Men inte starkt kryddigt liksom. Kan verkligen inte beskriva så jag förstår att det nog är rätt omöjligt att hjälpa mig :o
När jag känner doften känner jag igen den direkt och får en mysig och hemtrevlig känsla i kroppen :p
Grejen är att alla människor jag träffat på som doftar så har varit mörkhyade. Skulle jag gissa vilt så skulle jag kanske gissa på att de ursprungligen är från nånstans i centrala eller östra afrika, men som sagt, jag kan vara HELT ute och cykla.

Så på den här usla beskrivningen, kan nån hjälpa mig klura på vad det kan vara för doft?
Jag är ju inte så dum att jag tror att alla använder samma parfym/lotion/sköljmedel, utan det måste nästan vara nån krydda som är vanlig i deras kultur eller liknande? Eller om det är vanligt med någon doft i hemmet? Nån som har nån aning?

Det luktar SÅ gott och jag vill veta vad det är :love: men jag vågar inte gå fram och fråga :o

Jag vet tyvärr inte vad det är som doftar, men jag vet precis vad du menar! Det är en väldigt speciell doft men också väldigt vanlig så hoppas att ni listar ut det!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp