Vad är detta för orm?

Z

Zannaah

Denna lilla orm hittade jag för ett år sedan, jag var helt säker på att det var en huggorm, medans andra menade att det var en snok. Men en snok har väl inte den formen av ansikte eller de ögonen? Dessutom har väl snokar gult runt ögonen?

orm.jpg
 
Sv: Vad är detta för orm?

Jag är långt ifrån någon expert, men det där ser absolut inte ut som en snok i mina ögon. Snokar har svarta ögon med gula kanter, oftast gula fläckar i nacken, är slankare och har mer "mjukt" formade huvuden. Huggormar har mer "trubbig" huvudform och kraftigare kropp, och rödbruna ögon med vertikala pupiller precis som ormen på ditt foto.

Vacker är den i alla händelser. :love:
 
Sv: Vad är detta för orm?

jag röstar på huggorm, kantigt huvud, ögonen, den vita randen vid munnen... Snokar har mer vitt, rundare huvud och gula fläckar vid ögonen.
 
Sv: Vad är detta för orm?

Folk tror nog per automatik att allt som är svart är snokar. De flesta tittar inte noggrannare än så, dvs fjäll, pupiller, andra färger på kroppen osv utan en svart orm är en snok, en zickzackad är en huggis. Ormen på din bild ser mer ut som en huggorm.
 
Sv: Vad är detta för orm?

jag röstar på huggorm, kantigt huvud, ögonen, den vita randen vid munnen... Snokar har mer vitt, rundare huvud och gula fläckar vid ögonen.

Jag kan inte så mkt om ormar men jag vill bara inflika att snokar inte måste ha gula fläckar. Kom i kontakt med en ormexpert via jobbet, det var nån som hittat en svart "orm" utan fläckar, men det var en snok. (Den var skitstor och jag som är ormrädd skakade som ett asplöv, har aldrig tagit suddigare bilder :rofl: )
 
Sv: Vad är detta för orm?

Okej, då vet jag. *Stolt som hade rätt tanke från början*

Tack för alla som tagit er tid att svara :bow:!
 
Sv: Vad är detta för orm?

Jag tror också att de är en huggorm men är ingen expert men eftersom man e från lande så säger jag att de inte är en snok iaf o fler olika raser av ormar som är vilda finns vell inte eller?
 
Sv: Vad är detta för orm?

Beror på hur du menar med art. Vi har hasselsnok i Sverige också, men den är det inte heller, även om de också kan vara hyfsat mörka ibland.
 
Sv: Vad är detta för orm?

Hasselsnoken är ju anledningen till att alla tre ormarterna är fridlysta i Sverige, eftersom många inte kan se skillnad på dem. Om man kollar ser man dock att huggormen har det karakteristiska trekantiga huvudet, tjock kropp och mer eller mindre framträdande (ibland osynlig på helsvarta exemplar) zick-zack-teckning. Snokar är mer slimmade och ofta längre, snabbare dessutom. Om man ser en orm som simmar så kan man känna igen en huggorm på att de håller upp huvudet över vattnet medan vattensnoken simmar ledigare och kan även dyka för att fånga bytesdjur.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag besökte en loppis för ett par-tre år sedan, men nu vet jag inte var den låg :laugh: Det var en gul byggnad, fanns en sportdel på...
2
Svar
21
· Visningar
1 625
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 638
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp