Bukefalos 28 år!

Vad är egentligen bästa sättet att föra ihop två hästar?

A

Arbogamarre

Jag har en undring, det kommer en ny dam till stallet i morgon, hon har bott hos oss förr, men min nya häst har inte träffat henne. Min pålles nuvarande sällskapsdam ska flytta så nu kommer alltså en ny bekantskap för honom. Var släpper man bäst ihop dem? Ska de få träffas i stallet först och sedan gå ut tillsammans eller är det bästa stället i hagen? (De kommer gå i olika hagar bredvid varandra) :confused:
Jag vill att det ska gå så smärtfritt som möjligt och det har gått bra förr när vi har släppt ihop hästar men jag bara undrar hur ni andra gjort?! :)
 
Jag har gjort så att dom får stå i boxarna bredvid varandra första dagen...så att dom får träffas med galler i mellan...sen om jag ska ha pållen med många andra så släpper jag ihop dom en och en...inte alla på en gång.

Men jag hade låtit dom träffas i stallet först..just så det inte blir att dom står å ev. slår med frambenen på varsin sida av hagen och om det är eltråd/band..råkar fasna...har varit med dom det = MINDRE TREVLIGT!!!

Lycka till!!!
 
Jag hade, precis som tjejen innan har skrivit, låtit dem stå bredvid varandra i boxarna iaf över natten. De hinner då känna av varandra. Sen hade jag släppt ihop i ett ridhus eller en paddock. Dels för att stället är neutralt (om man ser till rang) för de båda och för att ytan inte är så stor om man skulle behöva fånga in dem.
Sen skulle jag utrusta mig med hjälm och en hink med havre (väl gömd så den inte syns förens den ev behövs).
Sen är det bara att hoppas på att det går bra och tänka på att det ser oftast värre ut än vad det är. :smirk:

Lycka till och hoppas det går bra! :)
 
När min nya kom gjorde jag som ovanstående har sagt och det gick jättefint.... ;)
Det är bra att den nya hästen står i stallet över dagen/natten för då kommer den lukta liknande som de andra...
 
oki!
Tack för tipsen! :)
Jag gör så att de får bekanta sig i stallet,och så får de gå ut dagen efter tillsammans!
Vi har bara ett litet stall med dessa två hästar så min pålle kommer säkert sörja sin förra vän men samtidigt bli nyfiken på den nya! Och om han blir orolig så är ju boxen en trygg plats för honom också.
Min pålle är vallack och har haft sällskap av ett sto, och den nya är ett sto också... :)
Och ingen av dem verkar ha några problem med andra hästar, fast man vet ju aldrig om kemin stämmer...
Jag kommer ta in dem i stallet samtidigt som den gamla damen flyttar så han inte bli ensam, vad tror ni om det?
 
Smartast är ju som de andra sagt att låta dem hälsa genom att ställa dem i boxarna brevid varandra... minskar ju oxå skade risken betydligt :)

Såg du var från Arboga... det är jag oxå :)
 
Tusen tack för tipsen!
Vem är du då?
Nyfiken :)
Var i vår vackra lilla stad bor du och vad har du för häst?
Jag kanske känner dig .. :bump: Fast jag inte vet det nu...
 
en till från arboga här, har flyttat nu, men bodde ju trotts allt där i 16 år... :)
 
Håller med första svaret du fick. Galler emellan första dagen/natten så får de skrika av sig. Ibland har de fixat rangordningen redan efter det. Även hagarna brevid varandra första/andra dagen och sedan testa.

Man kan även försöka fundera ut vem som kan tänkas vara dominantast. För har man en dominant och en väldigt allmännt vänlig häst som går bra med alla hästar så ska man låta den "vänliga" gå in i hagen först och låta den nosa runt några minuter tills den känner sig hemma och trygg, då släpper man in den dominanta hästen, för då är den dominanta en "inkräktare" på någon annas revir och blir oftast automatiskt lite mer tillbakadragen...
 
hejsan,vi gör alltid så att den nya hästen får komma till det nya stallet på kvällen,så får den stå där under natten,helst i en box mellan två hästar,så att den under natten får samma lukt som de andra har i det nya stallet och så att den får bekanta sig under natten med de två han/hon har emellan sig.sedan på morgonen så släpper man först ut den nya hästen så att den får kika runt i hagen och bekanta sig med den en stund innan de andra kommer ut,så att den nya vet vart den kan komma undan om det blir jagning.sedan tar man ledar hästen och släpper den ensam ihop med den nya,så att dom får "göra upp".släpp sedan den som är i rang nr 2,så att säga,osv...det brukar bli bäst,för släpps alla på en gång,så har ledar hästen sin flock som backar upp honom/henne,och blir då ofta mer elak och kaxig än annars.Hoppas detta hjälpt,det brukar fungera lugnast.
Mvh :bump:
 
Jag tycker du fått bra tips, men jag skulle också sätta på benskydd första dagen. Sedan tycker jag att man ska ha gång mellan staketen, möjligen med undantag för trästaket, för de skador en häst som fastnar i elrep kan få är fruktansvärda! En kompis fick avliva sin häst som skalat hela ena bakbenet så att all vävnad mellan has och kota låg som en nedhasad socka runt hoven. Elrep är fruktansvärt starka.
 
bär det har kommit nya hästar till vårat privatstall som jag hade min häst i förr så lät vi den nya hästen gå ut i hagen en stund, sedan släppte vi in den hästen med lägst rang så fick dom bekanta sig i ca 10min ellerlängre och så nästa häst osv.
dom nya hästarna kom till stallet på dagen, vi ville inte riskera att stallet blev söndersparkat och att hästarna inte skulle få sova under natten så vi släppte ut dom i hagen..

vad tycker ni om det?? gjorde vi fel?
 
Stod inför samma sityation för 2 veckor sen....skull oxå få hem en DAM...har valacker sen innnan...
trodde det skulle gå bra att släppa in henne ti 2 valacker (lugna gossar) :angel:
MEN den ena valacken kännde denna dam sen förr, å skulle så klart ha henne för sig själv!! Det resulterade i att den andra valacken, min pärla,,,,fick en grym spark rätt på ena frambenet... :(
Spricka å sträng boxvila i 4-8 v.....

Det är väldigt speciellt när ett STO kommer in i gruppen...de själva är väldigt bestämda av sig, och de andra kan "slåss" om henne trots att de är valacker! Så var det iaf i detta fall.....
Men annars har de alltid gått bra att släppa in nya hästar, men "three is a crowd", så börja med att släppa ihop dom en och en.....
 
Nu blir jag tant motvals här ... ;)

Jag skulle INTE börja med att ställa en ny häst intill en annan i en box över natten. I boxen kommer de ju inte undan, och kan alltså stå opch vara stressade hela natten, om de inte kommer överens.

I hagen kan de springa undan och närma sig varandra i den takt de vill.

Jag har (nästan) alltid släppt ihop hästar rätt så snabbt. En liten stund i det nya stallet för att den nya hästen ska få lukta in sig och komma lite i balans, och sedan ut till de andra.
Det har alltid blivit ett "showrace" med den nya först, och de gamla nyfiket springandes efter - alla med svansarna i vädret. Rätt snart har alla luktat på alla och betandet kan börja. :)

Detta har alltså gått bra för mig, men jag är medveten om att det inte alltid är så. Det beror ju på den nya hästens lynne, det gamla gänget, könsfördelningen, hagens storlek etc etc.
Man får nog helt enkelt känna efter hurdant det känns.

Men jag tror i alla fall bergfast på att de flesta hästar är rätt välvilliga och nyfikna på varandra, och sparkas kan de göra även om de gått ihop i evigheter ... Man får bara innerligt hoppas att det inte tar illa. :crazy:
 
När jag bytte stall med min häst senast så gick hon ca en månad i hagen bredvid de andra 2. Detta var pga att hon haft en skada och inte fick släppas ihop med de nya vännerna innan vi varit på återbesök med henne. Vi var tvungna att leda henne genom de andras hage när vi skulle ta in henne, och i början höll en av oss (om vi var 2) i de andra 2 medan vi ledde förbi henne. Men snart kunde man ta in henne utan att hålla de andra, de nosade bara lite på varandra när man gick förbi.
Efter återbesöket släpptes hon ihop med de andra och de gjorde ingenting - de kände ju varandra vid det laget. Det är 2 ston och 1 valack i hagen.
Jag kommer nog alltid att ha min häst i en egen hage ett tag innan jag släpper ihop, så de får lära känna varandra innan. Eftersom det gick så bra denna gång.
Tidigare har vi släppt ihop mer på en gång och då har det alltid blivit en massa spring.
 
jag håller med "tant motvals" jag.
skall det in en ny häst i flocken så bör de få mötas på en så stor ytan som möjligt.Släpp inte den nya hästen med hela flocken utan låt den få träffa ledaren i enrum först. Annars är risken att ledaren går in och försvarar sin flock mot "angriparen" och då kan det gå tufft till...

så, stora ytor så att de kan springa undan för hot och varningar.Trängs de på en yta använder de det fysiska hästspråket...ajajaj...
 
:bow:
Tack för alla svar!!
Jag gjorde som så att jag lät dem hälsa i stallet, har ett litet stall men bara en öppning mellan boxarna och stora boxar så de kan gå undan om de vill vara ifred...
Det gick super bra! Pållen blev störtkär!!
Och sen på em släppte jag ut dem bredvid varandra i olika hagar och det fungerar jätte fint! Vårkänslor har de och min lille pålle gör sig vacker hela tiden för henne och hon står och njuter av uppmärksamheten! De är jätte söta!
Så tack än en gång för svaren! :)
 
Jag hade låtit den nya hästen stå på stall någon dag, så att den får "rätt" lukt. Sen låta de träffas inne några gånger & gärna rida ut tillsammans (så de får "känna" lite på varann)
Och sen släppa ihop dom i en STOR hage så ingen blir trängd.

LYCKA TILL!! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 513
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp